V prodloužené měl sólo Hamilton
VC Itálie – kvalifikace.
Lewis Hamilton se dnes načekal, nakonec ale oslavil své 69. pole position. Dostal se tak do čela historických tabulek F1. Trpělivost však museli v deštivém sobotním odpoledni v Monze prokázat všichni.
Před kvalifikací v Monze pořád pršelo, zdálo se ovšem, že s menší intenzitou. Fanoušci byli zvědaví, co mokrý povrch dráhy udělá s rozložením sil ve startovním poli, především jestli Ferrari dokáže smazat náskok Mercedesu.
S výjezdem do Q1 nikdo, s výjimkou Fernanda Alonsa, neotálel. V tak obtížných podmínkách se všichni snažili co nejrychleji zajet ucházející čas. Viditelnost v oblacích vodní tříště, zvedající se za zadními koly monopostů, byla téměř nulová. Důkaz o tom podal Valtteri Bottas, který probrzdil nájezd do první šikany. Základní měřítko nastavil jeho kolega Hamilton – 1:40,128. Sebastian Vettel zaostal o více jak dvě sekundy.
Po pěti minutách chytil Romain Grosjean na cílové rovince aquaplaning, zádí vletěl do bariéry a seance musela být přerušená. „Vždyť jsem přece říkal, že to je moc nebezpečné,“ rozčiloval se nešťastník do rádia.
Stejného názoru bylo patrně i ředitelství velké ceny, které nedovolilo restart a opakovaně vysílalo na inspekci dráhy safety car. A čekalo se, až se počasí umoudří. Neuvěřitelných 160 minut! Diváci i závodníci si krátili dlouhou chvíli, jak to jen šlo.
Do pokračování šli všichni samozřejmě opět na mokrých gumách. Na špici se zpočátku dostal Vettel, jenže pak za to vzal Hamilton a dokázal, že dnes byl třídou sám o sobě, když ostatním utekl o více jak půl sekundy. V závěru Q1 přezuli první odvážlivci na přechodné pneumatiky. Vypadalo to, že trochu předčasně, protože Alonso na nich hned dostal smyk. Také Vettel netrefil brzdný bod v první zatáčce. Přesto na intermediálky postupně přešli všichni piloti. Ani to ale nepomohlo Kevinu Magnussenovi, Jolyonu Palmerovi, Marcusi Ericssonovi a Pascalu Wehrleinovi, kteří se přidali k nabouranému Grosjeanovi a ukončili svoje kvalifikační účinkování. Naopak Lance Stroll příjemně překvapil pátým místem.
Do druhé části nastoupil Verstappen na gumách do mokra, oba mercedesy na použitých a Vettel na nových intermediálkách. Trať byla minutu od minuty rychlejší a rychlejší. Zpočátku jsme byli svědky opakování scénáře z Q1, Vettela v čele znovu střídal Hamilton. Jenže Němec si to nehodlal nechat líbit a úder vrátil. Posléze nicméně vykrystalizovalo pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen a Vettel. Stroll potvrdil výbornou formu na mokru pátou příčkou. U dna mezitím zuřil boj o přežití, do něhož se kromě obou vozů Toro Rosso a Alonsa zapletl také Sergio Pérez. Nahnuté to měli i Esteban Ocon a Stoffel Vandoorne. Nakonec ale v propadlišti skončil nečekaně Nico Hülkenberg a spolu s ním Pérez, Alonso, Daniil Kvjat a Carlos Sainz.
Aby to nebylo tak jednoduché, před Q3 se zase trochu rozpršelo. Ke slovu přišly znovu Full-Wets gumy, jen mercedesy a Vettel riskli intermediálky. Risk ovšem nebyl zisk a všichni tři promptně přezuli. Pravou nohou do bitvy o pole position vstoupily red bully. U nich však šlo pouze o čest, kvůli penalizacím pochovali Verstappen a Ricciardo šance na přední postavení na roštu už v pátek. Oba záhy zdolal Hamilton.
Za neustále sílícího deště se Raikkönen a Vettel propadli až na sedmou a osmou pozici. Naopak neuvěřitelně rozjeli svá poslední ostrá kola Ocon a Verstappen. Mladičký Francouz tempo neudržel a nakonec byl klasifikován jako pátý. Verstappenovi se ale podařilo pokořit Hamiltona! Zdálo se, že je rozhodnuto, jenže fenomenální Brit vyždímal svůj stříbrný šíp tak, že Verstappena porazil o 1,1 sekundy. Šestý Bottas se musel sklonit před mladými dravci Strollem a Oconem.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:36,009 | 1:34,660 | 1:35,554 | 29 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Renault | 1:37,344 | 1:36,113 | 1:36,702 | 29 |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | 1:38,304 | 1:37,313 | 1:36,841 | 26 |
4. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:37,653 | 1:37,002 | 1:37,032 | 27 |
5. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | 1:38,775 | 1:37,580 | 1:37,719 | 29 |
6. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:35,716 | 1:35,396 | 1:37,833 | 29 |
7. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:38,235 | 1:37,031 | 1:37,987 | 30 |
8. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:37,198 | 1:36,223 | 1:38,064 | 28 |
9. | Felipe Massa | Williams | Mercedes | 1:38,338 | 1:37,456 | 1:38,251 | 27 |
10. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Honda | 1:38,767 | 1:37,471 | 1:39,157 | 25 |
11. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | 1:38,511 | 1:37,582 | 19 | |
12. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:39,242 | 1:38,059 | 20 | |
13. | Fernando Alonso | McLaren | Honda | 1:39,134 | 1:38,202 | 11 | |
14. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Renault | 1:39,183 | 1:38,245 | 21 | |
15. | Carlos Sainz | Toro Rosso | Renault | 1:39,788 | 1:38,526 | 21 | |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:40,489 | 12 | ||
17. | Jolyon Palmer | Renault | Renault | 1:40,646 | 10 | ||
18. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:41,732 | 11 | ||
19. | Pascal Wehrlein | Sauber | Ferrari | 1:41,875 | 9 | ||
20. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:43,355 | 3 |