Porsche vážně zvažuje návrat do F1
Bude dodávat motory Williamsu?
Automobilka Porsche vážně uvažuje o návratu do F1 jako dodavatel motorů. Mělo by to být v roce 2021 s nástupem nových technických předpisů. Informaci přinesl britský Autosport na základě jednání Porsche s Rossem Brawnem při VC Itálie.
Koncem letošního roku Porsche ukončí svůj program LMP1 korunovaný triumfy ve závodě 24 hodin Le Mans v posledních třech letech (na snímku nahoře). Usoudilo totiž, že návratnost investic není ve srovnání s rozpočtem na formuli 1 dostatečná. Zavázalo se, že počínaje sezonou 2019–20 vstoupí do formule E, a sice prostřednictvím stáje podporované automobilkou. Zároveň však vyslalo zástupce na řadu nedávných schůzek ohledně předpisů týkajících se motorů formule 1 na ročník 2021. Povzbuzením pro ně byly kroky F1 směrem k levnější a jednodušší technice. K případným partnerům patří Williams, který s Porsche udržoval technický vztah, dokud neprodal oddělení hybridního pohonu, a dál Red Bull. Ten má do značné míry napojení na koncern Volkswagen, což je mateřská společnost Porsche.
Ve F1 má Porsche jako dodavatel motorů na kontě 31 velkých cen. Nejprve v šampionátu působilo v letech 1958 až 1964 s vlastním týmem. Vrcholem bylo vítězství Dana Gurneyho ve VC Francie 1962 na okruhu Rouen-les-Essarts. Poslední kapitolou byly dodávky motorů nepříliš úspěšnému týmu Footwork v roce 1991. Dosud posledním startem byla Velká cena Mexika, v níž Michele Alboreto odstoupil kvůli poklesu tlaku oleje.
Zvláštní kapitolou jsou přeplňované motory TAG Porsche, dodávané v letech 1983 až 1987 týmu McLaren. Ty pomohly v letech 1984 a 1985 k vítězství v Poháru konstruktérů (na snímku Alain Prost ve VC Monaka 1984).