Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Historie: Kimi Räikkönen ve F1 poprvé vyhrál v sauně

Historie: Kimi Räikkönen ve F1 poprvé vyhrál v sauně

Velká cena Malajsie 2003

Na horký závod v Sepangu v roce 2003 jistě rádi vzpomínají dva šampioni. Fernando Alonso získal jako nejmladší v historii první pole position a první pódium. O dva roky starší Kimi Räikkönen vybojoval své první vítězství ve formuli 1.

Na obranu proti nudě se toho hned v prvním kole událo tolik, že nezůstal kámen na kameni. Da Matta měl už při najíždění na startovní rošt problémy s akcelerací, použil rezervní vůz a startoval z pit lane. Při rozjíždění do zaváděcího kola zůstal stát Villeneuve a marně utíkal do boxu pro rezervní auto. Jeho absence natolik zmátla Fisichellu, že si spletl místo na roštu, musel dodatečně couvat a manévrovat s vozem, aby se dostal tam, kam patřil. Jenže tím přehřál spojku a došlo k poruše elektronického startovacího zařízení. Frentzenovi selhala jednička a musel řadit manuálně. Na druhou stranu se možná jen díky tomu nepřipletl do kolizí ve druhé zatáčce...

 

 

Tu první měl na svědomí M. Schumacher. Pokusil se odrazit útok Coultharda tak nešťastně, že z boku narazil do Trulliho a vyrazil jeho renault mimo trať. Byl to jeden z klíčových momentů, který Trulli nesl těžce: „Dnes jsme přišli o velkou šanci, když mne Michael vytlačil z okruhu. Sice se mi omluvil, ale závod tím pokazil.“ Totéž si mysleli i sportovní komisaři a potrestali Schumiho průjezdem uličkou před boxy.

Zhruba ve stejné chvíli urazil Pizzonia velkou část Montoyova zadního křídla a k úhoně přišel i J. Verstappen. Sečteno a podtrženo: všichni postižení kromě Trulliho museli postupně do boxů k opravám. Nejhůř na tom byl Montoya, který se zdržel víc než dvě kola. Díky tomu se mohly stát i zázraky. Třeba R. Schumacher za tři kola poskočil o osm míst, Webber o šest, Panis o pět a Wilson dokonce o deset! Mnohem opatrnější byl Barrichello. Musel hodně brzdit, aby se vyhnul kolizi Schumiho s Trullim, ale pak se úspěšně probíjel vpřed. Dlouho se zdržel jen za Heidfeldem, ale už v 15. kole před sebou viděl jen záda Räikkönena. Těsně před tím podle očekávání odbočil k první zastávce Alonso v renaultu.

 

Nick Heidfeld za volantem vozu Sauber

 

Obrovské vedro a vlhkost jako v sauně kupodivu neměly za následek častější poruchy. Ze druhého místa se však rychle vytratil Coulthard: „Ve čtvrté zatáčce třetího kola začal motor vynechávat a nakonec se zastavil úplně. Později jsem se dozvěděl, že problém byl v elektrice. Škoda, věřil jsem si na stupeň vítězů.“ Podobně zklamaný byl i Panis: „Měl jsem velmi dobrý start a dostal jsem se mezi prvních pět. Pak jsem sváděl pěknou bitvu s Barrichellem. Po první plánované zastávce jsem se vrátil na trať, ale po třech zatáčkách šel tlak paliva prudce dolů a motor se zastavil.“ Jeho kolega Da Matta se rovněž potýkal s problémy, protože kontrolka tlaku paliva neustále varovala, že něco není v pořádku.

Předjíždělo se mnohem víc než v minulých letech, což měla na svědomí pestrá škála taktických variant. Došlo také k několika zdržením v boxech. Oběma sauberům zhasly motory a podle Saubera to způsobilo vypařování benzinu. „Ztratil jsem tím hodně času [téměř 20 s], proto jsem se při druhé zastávce raději rozjížděl manuálně,“ postěžoval si Heidfeld.

Pozoruhodné výkony předváděl tým Minardi, startující na rok starých pneumatikách a se starým motorem Cosworth. Zároveň však nováček Wilson prožíval velká muka. Příčinou byl nový systém ochrany krční páteře HANS, který například Barrichello na doporučení oficiálního lékaře Watkinse nemusel použít. Wilsonovy bolesti ramen se stupňovaly natolik, že musel ve 43. kole ze závodu odstoupit. Jezdec byl letecky převezen do nemocnice v Kuala Lumpuru, kde byl po důkladném vyšetření ponechán do druhého dne.

Titul smolaře závodu si rozhodně zasloužil Trulli. Jeho vůz byl rychlý, ale přesto měl velké problémy s Buttonem. Později se opět dostal pod tlak M. Schumachera, který ho ve 41. kole donutil udělat chybu v první zatáčce - nevešel se do ní a uvolnil tak pětinásobnému šampionovi cestu. Potom udělal ještě jedny hodiny a v boxech to vypadalo, že vypnul kontrolu rychlosti v boxové uličce, což znamenalo, že se mu zavřelo víčko od nádrže a zdržel se. „Celou dobu jsem musel bojovat, abych si udržel dobrou pozici. Páté místo sice přineslo mně i týmu další body, ale jinak jsem zklamán, protože cítím, že jsem mohl skončit lépe,“ hodnotil svůj výsledek Trulli.

 

António Pizzonia skončil se svým jaguarem zahrabaný v kačírku

 

Potíží některých soupeřů dokonale využil R. Schumacher. Rozhodně však popíral, že by ke čtvrtému místu přišel lacino: „Závod mi připadal jako 56 kvalifikačních kol! Když jsem loni jezdil v čele a vyhrál závod, bylo to mnohem jednodušší. Škoda, že mi nevyšla kvalifikace. Stále nejsem spokojen s vyvážením vozu, proto jsem udělal několik chyb ve dvou zatáčkách, kde jsem ztratil hodně času.“ K bodům se nakonec kupodivu probil i jeho bratr M. Schumacher: „Byl to těžký závod s nešťastným startem. Udělal jsem chybu, vrazil jsem do Jarna a také jsem se mu omluvil. To byl pro mě rozhodující moment. Největším překvapením pro mě bylo, že jsem i přes penalizaci stále zůstal ve hře o body.“ Štěstím zářil Räikkönen, který si neustále dokolečka vybavoval rozhodující okamžiky vedoucí k prvnímu triumfu: „Myslím, že mi vše dojde až zítra. S novým systémem kvalifikací nikdy nevíte, jak jsou na tom ostatní týmy. Vyšel mi celý závod, pneumatiky Michelin se chovaly výborně, strategie vyšla a vůz i motor pracovaly podle očekávání. Za Alonsem jsem jel naplno. Celou dobu jsem ho doháněl, ale potom se mi do cesty připletla pomalejší auta. Naštěstí jsem před první zastávkou na trati vydržel déle a vrátil se první. Ke konci jsem celkem pohodlně zvyšoval náskok.

 

Michael Schumacher se svým ferrari při zastávce v boxu

 

Se štěstím se do kolize v úvodním kole nezapletlo také druhé ferrari. Barrichello to vysvětlil slovy: „Do první zatáčky jsem jel téměř po boku Michaela. Přede mnou se však roztočil jiný vůz. Musel jsem zvolit úhybný manévr. A potom jsem viděl, jak vyjel Trulli a já musel stoupnout na brzdy. Měl jsem štěstí, že jsem se s nikým nestřetl. Během prvního kola jsem se ale trochu propadl a musel jsem dohánět.

Třetí Alonso měl dostatek paliva na to, aby jel na dvě zastávky. „V první části závodu to byl skvělý pocit, jezdit na první místě. Ve druhé části jsem bojoval s Rubensem a ve třetí jsem měl problémy s převodovkou. Nakonec jsem musel řadit pouze manuálně. Měl jsem štěstí, že jsem závod dokončil,“ stačil vydechnout vyčerpaný Alonso.

Výsledky: 1. Kimi Räikkönen (McLaren/Mercedes) 1:32:22,195, 2. Rubens Barrichello (Ferrari) +39,286, 3. Fernando Alonso (Renault) +1:04,007, 4. Ralf Schumacher (Williams/BMW) +1:28,026, 5. Jarno Trulli (Renault) -1 kolo, 6. Michael Schumacher (Ferrari) -1 kolo, 7. Jenson Button (BAR/Honda) -1 kolo, 8. Nick Heidfeld -1 kolo, 9. Heinz-Harald Frentzen (oba Sauber/Petronas) -1 kolo, 10. Ralph Firman (Jordan/Ford Cosworth) -1 kolo.

 

Na stupni vítězů zleva Rubens Barrichello, Kimi Räikkönen a Fernando Alonso