Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Historie: Poslední start Tomáše Engeho ve F1

Historie: Poslední start Tomáše Engeho ve F1

Velká cena Japonska 2001

Rok 2001 vstoupil do historie českého motoristického sportu významnou událostí: Tomáš Enge absolvoval tři velké ceny F1. Byl prvním jezdcem z východní Evropy. Ve voze týmu Prost jel VC Itálie, USA a Japonska. Startem v Suzuce se slavná kapitola uzavřela.

Tomáš Enge se s třetím nejdelším okruhem seriálu seznamoval hodně obtížně. „Na jednom z nejrychlejších míst tratě jsem před rychlou levou zatáčkou pozdě brzdil, auto se dostalo do smyku a ve velké rychlosti jsem narazil do bariéry. Nic se mi nestalo, ale byl to velký otřes a krk mě bude ještě dlouho bolet…," popisoval Enge hrozivou nehodu minutu před koncem prvního pátečního tréninku. Týmový fyzioterapeut ho navíc upozornil, že v příštích 48 hodinách bude náraz silně cítit po celém těle (a měl pravdu). Ztratil tím hodinu odpoledního vyučování a v sobotu usedal do auta s pořádným respektem. Vyrovnal se s ním však poměrně rychle, protože v kvalifikaci podstatně zrychlil a dlouho se držel na pěkném 18. místě. Ve vyrovnaném souboji nakonec podlehl Alonsovi jen o tři setiny sekundy! V závěrečném kole kvalifikace totiž dostal smyk a bylo po nadějích na další zlepšení. Přesto bylo 19. místo dosud nejlepším postavením na startu.

O vítězi kvalifikace nebylo pochyb od prvního vyjetí M. Schumachera. Po celou dobu držel vedoucí pozici a při každém návratu na trať svůj čas ještě zlepšoval. Ani by nemusel, protože i první čas by stačil na prvenství. Dosáhl 11. postavení v čele startu ze 17 závodů sezony a 43. pole position v kariéře. Montoya při svém prvním startu v Suzuce popřel, že by se nováček nemohl prosadit, a vybojoval první řadu na startu. Mezi těmito dvěma jezdci, v závěru sezony rozhodně největšími osobnostmi startovního pole, se nakonec rozhodovalo i v závodě.

Rušno bylo především v úvodu. Yoong a Bernoldi přesedli do rezervních vozů a vyráželi z uličky před boxy, Verstappen zase nedovoleně předjel Engeho v zaváděcím kole a zabral jeho místo na roštu (až po hodině byl potrestán penalizací 10 sekund stop & go), Heidfeld v první zatáčce po boku Trulliho a Buttona uklouzl po trávě a ztratil čtyři místa, krátce po startu Frentzen ťukl do De la Rosy a musel do boxu pro nové přední křídlo. V 6. kole se před vjezdem do podjezdu roztočil Räikkönen, Alesi se již nestačil vyhnout a neslavně ukončil svou kariéru ve F1. Nejspolehlivější jezdec sezony, který byl jako jediný klasifikován ve všech šestnácti předchozích závodech, doplatil na chybu mladého Fina. „Oba můžeme být rádi, že jsme z nehody vyvázli bez zranění," říkal Alesi, který byl i díky manželce Kumiko v Japonsku velmi populární.

Vpředu zatím ujížděl Schumi. Ďábelským tempem získal za první tři kola náskok 8,2 s na Montoyu, na něhož ve stejnou dobu útočil Barrichello (ve 2. kole ho v šikaně po trávě předjel, ale hned ve výjezdu ztratil rychlost a na konci rovinky o druhé místo přišel). Brazilec i tentokrát zvolil odlišnou taktiku (tři zastávky), ale protože si i s lehčím autem nedokázal poradit s Kolumbijcem, nemohl se spoléhat na pomoc týmového kolegy. Bylo zřejmé, že by ho Schumi pustil do vedení a kryl mu záda. Jenže místo toho musel Barrichello už v 15. kole jako první do boxů, vrátil se na 6. místě a od té chvíle se mu šance na celkové druhé místo vzdalovala. O vzrušení se staral také Fisichella. Po tradičně dobrém startu se probojoval na 5. místo, ale už ve 2. kole dostal smyk a propadl se na 12. pozici. Z ní se dokázal před zastávkou v boxu probít až na osmé místo.

Enge se dlouho držel ve skupince za Verstappenem, Panisem a Alonsem. „Když mě Verstappen v zaváděcím kole předjel, ptal jsem se do boxu, co mám dělat. Řekli mi, abych raději zůstal za ním. Tím jsem na startu vlastně ztratil dvě pozice. Ale nebylo to všechno, pak nás brzdil až do chvíle, než odbočil do boxu," vysvětloval po závodě Enge. Měl pravdu, protože ve 27. kole, když jezdil čtrnáctý za Alonsem, dosáhl svého nejlepšího času. O několik kol později si však spletl signalizaci týmu Minardi se svou vlastní a ve 35. kole přijel ke své druhé zastávce k nic netušícím mechanikům. O kolo později si vše zopakoval. Zanedlouho však Engeho definitivně zastavila porucha ložiska v levém předním kole. „Zpočátku jsem si myslel, že mám uvolněné kolo. Prošlápl jsem brzdový pedál, brzdy nefungovaly, musel jsem odstoupit," popisoval Enge první nedokončený závod ve F1.

 

Tomáš Enge za volantem vozu Prost

 

V zápalu boje se občas jezdcům stalo, že neprojeli zrádnou šikanou a zkrátili si cestu trávou. Jen dva tím však získali takovou výhodu, aby přiměli sportovní komisaře k udělení penalizace: R. Schumacher a Bernoldi. Mladší Schumi si tím značně zkomplikoval cestu k bodům, ale náskok vedoucí šestice byl naštěstí tak velký, že uchránil alespoň šesté místo. Fisichella byl sice klasifikován, ale závod nedokončil pro poruchu řazení. S plným počtem kol absolvoval závod kromě bodujících ještě Button, který si pochvaloval charakter okruhu. Velmi dobrý výkon předvedl Alonso, který v dramatickém závěru odolal i útokům mnohem zkušenějšího Frentzena. Montoya v závěru ještě stáhl vedoucího M. Schumachera, ale byl to jen platonický pokus. Schumi uhájil 53. vítězství kariéry a vytvořil rekord v počtu získaných bodů během sezony (123) i v kariéře ve F1 (801).

Závod v Suzuce byl ze všech tří nejtěžší – naučením tratě, jízdou i nároky na fyzickou kondici,“ srovnával své působení ve F1 český jezdec Tomáš Enge. A pak se vrátil k hodnocení japonské velké ceny: „Závod špatně začal stejně jako celý víkend. V půlce okruhu za vracečkou mě Verstappen předjel. Nechával jsem si mezeru od soupeřů, abych ohřál pneumatiky. Verstappen se prohnal kolem. Nevěděl jsem, zda ho můžu předjet zpátky. S týmem jsem byl ve spojení, konzultovali jsme to. Řekli mi, abych zůstal za ním a nepředjížděl, že on dostane penalizaci. On nás na začátku hodně brzdil, naše skupinka tím ztrácela. Až potom s Alonsem zrychlili a nestačil jsem mu. Následovalo hraní si s autem. Ještě před první zastávkou jsem si ladil trakční kontrolu, agresivitu plynu, diferenciály, do zatáčky a ze zatáčky. Při první zastávce jsme měnili nastavení křídla, o půl stupně jsem si nechal snížit přední, protože auto bylo hodně přetáčivé.

Výsledky: 1. Michael Schumacher (Ferrari) 1:27:33,298, 2. Juan-Pablo Montoya (Williams/BMW) +3,154 s , 3. David Coulthard (McLaren/Mercedes) +23,262, 4. Mika Häkkinen (McLaren/Mercedes) +35,539, 5. Rubens Barrichello (Ferrari) +36,544, 6. Ralf Schumacher (Williams/BMW) +37,122, 7. Jenson Button (Benetton/Renault) +1:37,102, 8. Jarno Trulli (Jordan/Honda) -1 kolo, 9. Nick Heidfeld (Sauber/Petronas) -1 kolo, 10. Jacques Villeneuve (BAR/Honda) -1 kolo.