Třetí FIA GT Světový pohár
Pravidla a přehled změn
Během následujícího víkendu se v ulicích hongkongského Makaa utkají účastníci o třetí Světový pohár určený vozům GT3. Letošní novinkou je vyčlenění podniku z tradičního klání „gétéček“ v ulicích asijského města, které bylo od roku 2008 součástí víkendu při příležitosti Velké ceny Makaa. Nejedná se však o jedinou změnu v samostatném klání o světovou trofej, s dalšími se můžete seznámit v následujícím článku.
Smyslem letošních zásahů do pravidel je zamezit opakování loňské situace, kdy v důsledku havárie utíkal drahocenný čas. Stavební úpravy na dráze urychlující odstranění nepojízdných vozidel doplňují změny procedur. K omezení vlastních havárií na náročném městském okruhu mají přispět vyšší nároky kladené na kvalitu závodníků.
Foto: GCS
Původní systém dělící účastníky do dvou kategorií byl s pozměněným pojetím upraven. Jeho základem bylo přihlášení do závodu, kdy za účast jednoho vozu platil tým 6000 euro. Výrobce, který chtěl bojovat o Světový pohár, platil navíc dalších 30 000 euro (poplatek za dva vozy). Nyní platí pro všechny zájemce povinnost zaplatit rezervační poplatek ve výši 2500 euro, doplněný částkou 10 000 euro za účast jednoho vozu.
Zároveň musí soutěžící obsadit vůz pilotem, který je v kategorizaci FIA držitelem minimálně zlaté licence. Účast „stříbrných“ jezdců musí být předem schválena vedením závodu. „Bronzoví“ závodníci se poprvé závodu nemohou zúčastnit.
Pokud dojde po startu do zahřívacího kola k potřebě jeho zopakování, bude již po absolvování prvního kola zahájen odpočet času. Loni mohla tato situace nastat až po ujetí dvou dodatečných kol.
Dojde-li k zastavení závodu, bude po vyřešení problémů následovat zkrácená startovní procedura. Původních deset minut na přípravu je zkráceno na polovinu.
Další možností, jak zabránit opakování loňské situace, bude možnost prodloužení časového limitu. Žádost ředitele závodu je však podmíněna souhlasem pořadatelů.
Závodní víkend začíná ve čtvrtek půlhodinovým volným tréninkem. Druhý ve stejné délce následuje o den později.
Téhož dne následuje půlhodinová kvalifikace stanovující pořadí na roštu sobotního závodu. Dojde-li k zastavení kvalifikace méně jak čtyři minuty před koncem, nedochází k jejímu pokračování.
První závod s letmým startem končí po absolvování dvanácti kol, případně po vypršení hodinového časového limitu. Dle dosaženého pořadí startují jezdci v nedělním rozhodujícím závodě. V případě problémů s druhým závodem mohou být výsledky tohoto klání dostačující pro určení vítězů.
Rozhodující závod se odehraje v neděli a je omezen ujetím 18 kol anebo vypršením 75minutového časového limitu. Stejně jako v hodnocení jezdců se držitelem Světového poháru stane nejvýše umístěná značka.
Předpisy tohoto závodu se většinou neodlišují od pravidel, s nimiž se účastníci „gétéček“ setkávají v pravidelných šampionátech.
Omezení se týká počtu sad pneumatik, které lze použít během víkendu. Pět sad hladkých pneumatik odpovídá běžným požadavkům, ale obutí na mokrou dráhu je limitováno třemi sadami. Obvykle povolené předehřívání pneumatik je v tomto podniku zakázáno (také případné ochlazování).
Ani v jednom ze závodů není povinná zastávka v boxech, což bývá běžně součástí klání s podobnou délkou.
Chybující jezdci musejí spoléhat pouze na schopnosti traťových komisařů. V případě použití techniky při vyproštění budou při pokračování v závodě vyloučeni z klasifikace.
Zdroj: FIA, Formule