Hornera zaskočil účet od FIA
Za zisk Poháru konstruktérů se platí.
Christian Horner dávno dobře ví, že vítězný tým Poháru konstruktérů čeká nepříjemná povinnost zaplatit nejvyšší startovné do příští sezony. Ruku v ruce s vítězstvími v závodech a se ziskem Poháru přichází prestiž, kterou tým F1 promění na milionové sponzorské smlouvy, a kromě toho také dostane od FOM největší kus z koláče společných příjmů F1. A FIA každý rok využívá příležitosti ukousnout si svůj podíl, od vítěze nepoměrně větší než od ostatních.
„Neuvědomil jsem si, kolik budeme muset FIA zaplatit za získané body. Když jsem nedávno uviděl účet, ten byl tedy také neskutečný,“ zmínil šéf týmu Red Bull s úsměvem během galavečera předávání cen FIA. S úsměvem, protože získat Pohár konstruktérů a vyhrát přitom 17 velkých cen se beztak vyplatí.
Na rekordním účtu se podepsalo několik faktorů. Prvním, již nastíněným výše, je skutečnost, že sice všechny týmy musí zaplatit základní startovné plus poplatek za každý bod získaný v minulé sezoně, ale vítězný konstruktér musí za každý svůj bod zaplatit více než ostatní. Dalším faktorem je inflace, která automaticky zvedla poplatek za každý bod a dalším je fakt, že Red Bull díky všem těm vítězstvím, pódiovým umístěním, dalším umístěním ve velkých cenách (kterých bylo až dvaadvacet), jako i úspěchům ve sprintech a bodům za nejrychlejší kola letos jako suverén Poháru konstruktérů nasbíral až 759 bodů. Pro srovnání, v roce 2012 získal Red Bull PK se ziskem 460 bodů.
Když se tedy sečetlo základní startovné 617,687 amerických dolarů s poplatkem 7,411 dolarů za každý ze 759 bodů, přišel Red Bullu účet na 6,242,636 dolarů, což je zhruba 142 milionů korun.
Na opačném konci spektra je Williams, který (jako všechny ostatní týmy) zaplatí 6,174 dolarů za každý ze svých osmi bodů. Spolu se základním startovním to činí 667,079 dolarů. Ferrari a Mercedesu přišly účty na 4,0 a 3,8 milionu. Red Bull musí kromě toho zaplatit i pokutu 7 milionů za překročení rozpočtového stropu. Startovné ani pokuty však pod rozpočtový strop nespadají, proto Red Bull nebude mít problém zaplatit je.
Formule 1 je dobrý byznys a vítězové platí nejvyšší daň. Foto: Red Bull
Rozdíl mezi finančními odměnami za sousedící příčky PK by měl být v rozmezí 10 až 12 milionů. I proto se například tým Alfa Romeo po posledním závodě sezony tolik radoval, že si udržel šestou příčku před dotírajícím Aston Martinem, přestože zelené vozy už byly na konci sezony evidentně rychlejší. Jedná se o nejlepší umístění týmu z Hinwilu od roku 2012 a vůbec nevadí, že tým nyní musí FIA zaplatit 957 tisíc dolarů, o 300 tisíc více než loni za deváté místo.
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Red Bull