Red Bull možná vynechá závody
Ferrari naráží o strop, Mercedes nemá na platy.
V posledních týdnech velké stáje spustily masivní mediální nátlak na F1, aby rychle přizpůsobila rozpočtový strop týmů vysoké inflaci, která zasáhla prakticky celý svět. Pojďme se podívat na jejich důvody, úvahy i hrozby.
"Sedm týmů bude pravděpodobně muset vynechat poslední čtyři závody, aby se vešly pod rozpočtový strop," hlásal Christian Horner z Red Bullu v rozhovoru pro BBC. „Nejen velké týmy. I uprostřed pole jsou týmy zasažené problémem inflace. FIA má povinnost reagovat a já vím, že tento problém nebere na lehkou váhu. Energie, základní životní náklady, vše rychle roste a F1 není žádnou výjimkou. Nákladní přeprava je čtyřikrát dražší, nemáme se jak bránit.“
„Pokud náklady na přepravu stouply o 2.5 nebo i 3.5 milionu a váš rozpočet na vývoj vozu je 20 milionů, co vám brání snížit rozpočet na vývoj na 17 milionů a zůstat pod stropem?“, kontruje Otmar Szafnauer z Alpinu, kterého by opravdu netrápilo, kdyby Red Bull začal vynechávat závody. „Super, takže se posuneme o příčku výše! Myslíte, že s tím můžeme opravdu počítat, nebo pouze žertoval?“
„Pokud se nedostaví, zbude více bodů pro ostatní,“ přidává se Mike Krack z Aston Martinu. „Náš tým je zvyklý pracovat efektivně. My se nebojíme, že bychom neměli peníze na dokončení sezony. Můžeme třeba zvážit, jestli smíme investovat do speciálního balíku aerodynamiky pro Monzu.“
„Prostě vypněte větrný tunel,“ radí Hornerovi Frédéric Vasseur z Alfy Romeo. "Stačí aby slunce svítilo jasněji nebo foukal silnější větřík a některé týmy i v tom uvidí příležitost žádat o zvýšení rozpočtového stropu."
Horner se nevzdává a inflaci začal řadit do kategorie vyšší moci, která musí být zohledněna, nebo může být napadena soudně.
„Musíte vidět celý obraz. Je tohle zásah vyšší moci? Pokud je rychlá inflace způsobená válkou, tak podle mě je to force majeure.“
Ferrari vědomě prorazí rozpočtový strop. Foto: Ferrari
Horner také hrozí, že finále sezony může být opět smutné, pokud týmy ze zoufalství poruší finanční pravidla i za cenu trestů, aby si navýšily rozpočet o 4.9 % a někdo jim bude chtít na konci roku dokázat, že to bylo 5 % a bude požadovat vyšší trest a zvrátit výsledky šampionátu. A Horner v tom není sám, Mattia Binotto prý také nevidí jinou možnost, než prorazit strop alespoň o necelých 5 procent, za což má tým dostat malý, pravidly blíže nespecifikovaný trest.
„V pravidlech je psáno, že pokud se rozpočtový strop poruší o méně než 5 procent, bude to považováno za malé porušení pravidel. Jaký bude trest? Netuším. Ale mohu říct, že my, stejně jako další týmy, se pod strop rozhodně nevejdeme. A musíme uvažovat i o propouštění," řekl šéf Scuderie Ferrari.
Rozpočtový strop je také důvodem, proč Ferrari nasadí další větší balík nových dílů až o víkendu ve Spojeném království. Nemůže si dovolit neustále produkovat nové díly jako v minulosti. Narativu, že trvání na dodržení rozpočtového stropu bere chleba od úst běžných zaměstnanců týmů, se chytil také šéf Mercedesu.
„Nejde o to, že chceme mít více peněz,“ tvrdí Toto Wolff. „Jde o to, že potřebujeme lidem dorovnat platy o extrémní inflaci, která jim vysává peníze z kapes. „Stačí se na to podívat matematicky a aktualizovat hodnoty o rozdíl mezi dneškem a začátkem roku.“
Za zvýšení stropu je i McLaren, jinak zastánce rozpočtového stropu. Andreas Seidl se vyjádřil, že ani pro tento tým už není možné vměstnat se pod strop.
„Rozpočtový strop je zde proto, aby už nebyly tak velké rozdíly v technice v rukou jezdců,“ upozorňuje Günter Steiner z Haasu. „Nemůže to fungovat hned, ale z dlouhodobého pohledu k tomu směřujeme. Současná situace prospívá závodění ve středu pole. Nikdy nevíte, kdo bude nejlepší ze zbytku světa. Pokud to takhle zůstane, bude se zmenšovat i náskok týmů ze špičky.“
Zdroj: Motorsport, RaceFans, Auto Motor und Sport, BBC, úvodní foto: Red Bull