Ferrari zmínilo možnost založit konkurenční sérii
Zahrává si Liberty Media s ohněm?
Ferrari z F1 nikdy neodejde, pouze blafuje. To si řekli mnozí, když poprvé slyšeli o tom, že Sergio Marchionne vyhrožuje stáhnutím Ferrari z F1, pokud nová pravidla pro sezonu 2021 nebudou podle jeho představ. Zdá se, že ani Ross Brawn tuto hrozbu nebere stoprocentně vážně. Nedávno se nechal slyšet, že Ferrari potřebuje F1 stejně, jako F1 potřebuje Ferrari. Marchionne teď potřebuje svět F1 přesvědčit, že je skutečně odhodlán zrušit tým, pro který bude rok 2020 jednasedmdesátým v královně motorsportu. Nebo by ho prý možná ani nezrušil, na stole je totiž i možnost, že s pár dalšími automobilkami založí vlastní sérii.
"Někteří lidé říkají, že ohledně pravidel na sezonu 2021 pouze blafujeme, ale to si zahrávají s ohněm," řekl generální ředitel Ferrari ve svém tradičním předvánočním proslovu k médiím. "Teď je jiná situace než v roce 2015. Nikdo by neměl pochybovat, že když něčím pohrozíme, jsme připraveni to udělat.
Velkou výhodou je současná concordská dohoda. Je hodně odlišná od předchozích, dává nám větší svobodu, dokonce i ve vztahu k Liberty Media. Předchozí smlouva týmu neumožňovala zvažovat možnosti mimo tento cirkus. Nyní analyzujeme možnosti, jak vytvořit něco podobného F1, podobnou show.
Je tady možnost vytvořit alternativní šampionát od roku 2020/2021. To nemůžeme ignorovat. Ale neuděláme to, pokud nebudeme muset. Rád bych pokračoval v F1, ale pouze v případě, že dospějeme k takovému kompromisu, který Ferrari ponechá prostor v každém závodě ukázat svou DNA. Pokud to nebude možné, tak Ferrari nebude mít jinou možnost než odejít. Zda Ferrari bude mít sílu vzít s sebou i další týmy, o tom rozhodnou i ekonomické faktory, ale myslím, že by se to mohlo podařit."
Marchionne neváhal jmenovat Rosse Brawna, bývalého technického ředitele Ferrari, jako zdroj problémů.
"Trápí mě hlavně to, že Liberty Media má na palubě člověka s ohromnými zkušenostmi s F1, Rosse Brawna, který se nyní snaží určit směr, jenž se neshoduje s DNA tohoto sportu. Jsme součástí historie F1, takže už jí rozumíme a rozeznáme hovadinu. Naše závodní oddělení pracuje výhradně na F1, takže ji opravdu dobře známe. Musíme se pokusit najít rovnováhu mezi zájmy Liberty a našimi a udělat to dříve, než se Ferrari bude muset rozhodnout odejít."
Nápad založit konkurenční sérii samozřejmě také není nový. K vyjednávání nové concordské dohody tak nějak patří od roku 2001, kdy Ferrari zastupující Fiat, BMW, Daimler Chrysler, Ford a Renault dokonce založily organizaci Grand Prix World Championship (GPWC), jejíž šampionát měl údajně začínat v Buenos Aires a končit v australském Adelaide.