Ferrari Brawnovi hrozí odchodem z F1
Můžete z F1 udělat mistrovství světa v NASCAR, ale bez nás
Generální ředitel Ferrari Sergio Marchionne využil diskuzi o čtvrtletních finančních výsledcích automobilky k tomu, aby novým majitelům F1 poslal upozornění, že mohou snadno přijít o nejikoničtější tým. Zatímco Mercedes a Renault den předtím mluvily o své nespokojenosti s Brawnovou vizí nových pohonných jednotek, Ferrari leží na srdci něco jiného: Unifikace některých částí pohonných jednotek, sjednocení jejich výkonu jako dlouhodobý cíl a také rozpočtové stropy pro týmy a výrobce motorů, aby bylo dosaženo co nejvyšší vyrovnanost startovního pole. To vše ohrožuje výjimečnost Ferrari jako týmu, pro který jsou tradicí vítězící červené vozy, hrdost na své motory a který si již zvykl i na finanční podporu ze strany majitelů F1.
"Liberty má pár dobrých úmyslů, jedním z nich je snížení nákladů na provoz týmu, což by bylo dobré," začal Marchionne na téma účasti Ferrari v F1 po roce 2020. "Jenže je pár věcí, se kterými nemusíme zcela souhlasit. Jednou z nich je, že jednotlivé pohonné jednotky nemají být jednou z věcí ovlivňujících výsledky týmů. S tímto nemohu souhlasit. Skutečnost, že nesouhlasíme s některými strategickými rozhodnutími ohledně vývoje F1 od roku 2021, bude mít za následek určitá rozhodnutí na straně Ferrari.
Chápu, že Liberty má svůj pohled na problémy, ale my zase musíme dát jasně najevo, že pokud nebudou splněny základní podmínky, z jejichž splnění vyplynou benefity pro značku a trh a posílení našeho unikátního postavení, tak Ferrari se nezúčastní."
Na setkání věnovaném motorům naváže příští úterý setkání Strategické skupiny F1, kde se očekává širší diskuse věnována způsobům snižování nákladů a celkově budoucnosti sportu. Marchionne se obává, že americká společnost Liberty Media chce z F1 udělat velkou show za malé peníze tak, že připustí pouze zdánlivé rozdíly mezi vozy a nechá soupeřit jezdce. V takové globální verzi NASCAR by Ferrari bylo pouze jedním z řady týmů a s tím nikdy nebude souhlasit. Ferrari v minulosti již odchodem z F1 vyhrožovalo vícekrát, ale toto je poprvé, od chvíle, kdy mu šéfuje Marchionne.
"Vím, že F1 je součástí naší DNA od našeho zrodu, ale pokud se kompletně změní, až k nepoznání, tak nechci, abychom se jí účastnili. Nechci, abychom byli součástí něčeho jako mistrovství světa v NASCAR. To skutečně nechci."
Ale měl by Marchionne odvahu být tím člověkem, který Ferrari odtrhne od F1?
"Bezevšeho, protože bych se pustil do práce na alternativní strategii a přišel s něčím, co by F1 nahradilo. Něčím racionálnějším."
V nadcházející politické válce bude zřejmě Ferrari opět bojovat osamocena. Renault, jenž zřejmě věří ve velký potenciál své nové pohonné jednotky, kterou začal používat tento rok, mezitím sbírá argumenty, proč nepřijít v roce 2021 se zcela novými motory, ale raději udělat menší úpravy od roku 2019, s čímž by souhlasil i Mercedes. Cyril Abiteboul tvrdí, že francouzská automobilka nenajde stovky milionů eur na vývoj nové pohonné jednotky vedle pokračujícího drahého současného vývojového programu.
"Pokud bychom masivně ušetřili na straně šasi, nebo měli od FOM lepší obchodní podmínky, tak by to bylo možné. Ale těžko se můžeme zavázat k tak obrovské investici a odepsat ty nynější, aniž bychom znali detaily," řekl šéf týmu Renault.