Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Marchionne je ochoten souhlasit s rozpočtovým stropem!

Marchionne je ochoten souhlasit s rozpočtovým stropem!

Motory ale musí mít výjimku

"Aerodynamika je pro ty, co neumí postavit motor," je desítky let starý výrok velkého Enza Ferrariho. Současný nejvyšší šéf italského výrobce mimořádně luxusních sportovních automobilů jakoby respektoval názor zakladatele společnosti a je ochoten se s Liberty Media dohodnout na rozpočtovém stropu, který velkým týmům obecně není pochuti, ale musel by platit pouze pro samotné vozy, motory by pod něj nespadaly. Sergio Marchionne přitom pravděpodobně předpokládá, že i po roce 2020 bude s finanční stránkou vývoje hybridní pohonné jednotky pomáhat příspěvek "za historický přínos", který Ferrari i v současnosti umožňuje sestavit rozpočet na úrovni týmu Mercedes, za kterým stojí podstatně větší automobilka.

Dobrou zprávou ale je, že generální ředitel Ferrari vidí světlo na konci tunelu. Takové řešení by Ferrari udrželo v F1 a také nejnovější motorová pravidla, o kterých zatím nic nevíme, vypadají pro Marchionneho lépe než původní.

"Ještě nenastal čas, ale myslím si, že s Liberty do konce roku dospějeme k nějakému závěru," řekl Marchionne u příležitosti zveřejnění hospodářského výsledku Ferrari za první čtvrtletí 2018.

"Povzbudivá je změna v přístupu, kterou u Liberty vidíme při témě rozsahu změn plánovaných na rok 2021. Asi nejvíce přesvědčivé je to, že přijala fakt, že motorová pravidla musí odrážet povahu tohoto sportu a nemůžeme jít cestou zjednodušování vývoje motoru pouze proto, abychom přilákali více zájemců.

To, o čem teď diskutujeme, je potenciálně funkční systém. Ekonomicky ne, na tom se ještě s Liberty musíme dohodnout, ale nyní máme základ, o kterém můžeme rozumně diskutovat. Osobně věřím, že do konce roku to uzavřeme, ať už jedním nebo druhým způsobem.

Je zde možnost, že se zbavíme nepřiměřených nákladů na výzkum a vývoj vynakládaných s cílem přinést zlepšení v oblasti aerodynamiky, která jsou podle mě pouze marginální. Zde by nám pomohlo, kdybychom se dohodli na sadě omezení pro utrácení na vývoj vozu.

Pro nás je ale důležité, aby technický vývoj pohonných jednotek zůstal nedotčen, protože ty jsou srdcem toho, co Ferrari dělá a proč existuje. Nemyslím si, že už máme hotovo. Nadále musíme spolupracovat s Liberty a s FIA, abychom dospěli k rozumnému kompromisu. Pokud se takový nenajde, tak potom platí to, co jsem řekl dříve, tedy že prostě odejdeme. Ještě nejsme v cíli, ale kvůli sportu musíme vynaložit fenomenální úsilí o uzavření těchto otázek do konce roku."


Mohl by se takto vlk nažrat a ovce by zůstala celá? Mercedesu a Renaultu se nápad na pokračování drahého soupeření na poli motorů a levnějšího soupeření ve všem ostatním může zamlouvat, malé týmy budou z rozpočtového stropu nadšené, pokud bude dost nízký, ale zajímavé budou reakce Red Bullu a McLarenu, velkých týmů nevyrábějících vlastní motory. Pro malé výrobce motorů jako Cosworth nebo Ilmor je to přesný opak toho, co si od roku 2021 slibovali.