Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Přerušený podnik v Alabamě vyhrál Newgarden

Přerušený podnik v Alabamě vyhrál Newgarden

Honda Indy Grand Prix of Alabama - závod

Američan Josef Newgarden obhájil na okruhu Barber Motorsports Park své loňské vítězství. Závod byl v neděli kvůli dešti přerušen a dojet v pondělí po poledni místního času. Pondělní druhá polovina závodu začala na suchu, zhruba 20 minut před koncem ale opět začalo pršet. Tým v případě Newgardena vsadil na brzké přezutí na pneumatiky do mokra a to se ukázalo jako klíčové rozhodnutí.

Kvůli blížícímu se dešti IndyCar posunula v neděli start závodu o více než hodinu. Ani přes dřívější start se ale problémům vyhnout nepodařilo. Závod odstartoval za pace carem, ten zajel na konci prvního kola a začalo se závodit. Všichni piloti si opatrně osahávali mokrou trať. První, kdo se dostal do problémů, byl Marco Andretti, který v pátém kole dostal hodiny.

V 11. kole nabral před nájezdem na cílovou rovinku Jones Kimballa a vyřadil ho ze závodu. Na trať vyjel pace car. Jenže tím, jak vozy pomalu kroužily, začaly se na dráze dělat kaluže. Žluté fáze využili Pagenaud, Andretti, Claman De Melo, Chilton, Binder, Leist a Chaves k zastávce u mechaniků.

IndyCar se závod pokusila restartovat v 16. kole. Lídr závodu Newgarden měl na cílové rovince obrovské problémy, aby auto udržel na dráze, to se nepovedlo za ním jedoucímu Powerovi, který dostal hodiny a narazil do svodidel. Na trať znovu vyrazil pace car, brzy ale IndyCar rozhodla vyvěsit červené vlajky.

V boxech piloti strávili 37 minut. Když se vrátili na dráhu, dostal hodiny Rahal. Po pěti kolech za pace carem znovu jeho pilot Oriol Servia přivedl celé pole do boxů. Závod byl znovu přerušen. Podle lídra závodu Newgardena byly problémem hlavně rovinky, kde stála voda a i v nízkých rychlostech za pace carem bojovali jezdci s aquaplaningem. Po 90 minutách čekání IndyCar rozhodla o přeložení závodu na pondělní poledne.

První desítka vyrazila v pondělí na trať v pořadí Newgarden, Bourdais, Hunter-Reay, Rossi, Hinchcliffe, Veach, Wickens, Sató, Dixon a Jones.

V pondělí učinila IndyCar několik klíčových rozhodnutí. Prvně pilotům nechala volnou ruku, pokud šlo o výběr pneumatik, a týmům umožnila vozy dotankovat. Piloti, kteří se tak v neděli při první žluté fázi rozhodli dotankovat, přišli o svou výhodu. Závod byl vypsán na 90 kol nebo dvě hodiny. V pondělí zbývalo z dvouhodinového limitu 75 minut.
Už v zahřívacím kole vypověděl službu monopost Maxe Chiltona. V boxech mezitím tým Penske pracoval na tom, aby na dráhu vrátil Willa Powera a Australan mohl získat nějaké body navíc. Na voze mohli mechanici začít pracovat až v momentě, kdy celé pole vyjelo na dráhu.
Když byl závod restartován, zbývala do vypršení časového limitu hodina, 7 minut a 20 sekund. Meteorologové předpověděli, že zhruba 15 minut před koncem by v Alabamě mělo začít pršet. Závod se proměnil v taktickou bitvu. Zatímco většina pilotů jela se strategií dvou pit stopů, Bourdais a Dixon šetřili palivo a doufali, že závod dojedou na jeden pit stop. O vzrušení se staral hlavně o dvě kola zpět jedoucí Claman de Melo, který bojoval s ostatními jezdci a snažil se postoupit dopředu. Při souboji s Pigotem došlo ke kontaktu, oba piloti ale vyvázli bez toho, že by si poškodili vozy.
Jezdce za sebou výrazně brzdil Veach. Piloti, kteří se před něj dostali, rychle dotahovali soupeře před sebou. Až na Newgardena, který si v čele budoval pohodlný náskok. Když v 49. kole zajel do boxů, měl už náskok přes 10 vteřin a na trať se vrátil na pátém místě. Bourdais a Dixon vydrželi do 55, respektive 56, kola. To do konce závodu zbývala zhruba půlhodinka.
Po pit stopech se v čele jezdci seřadili v pořadí Newgarden, Bourdais, Hunter-Reay, Hinchcliffe a Rossi. Ten musel v 64. kole do boxů. Přestože se na trati objevovaly první kapky, vrátil se Rossi ještě na slickách. Newgarden byl v 71. kole prvním, kdo si zajel pro obutí do mokra. Do konce závodu zbývalo 14 minut.
Rozhodnutí týmu Penske se zprvu zdálo unáhlené. Bourdais se Newgardenovi výrazně vzdaloval a před obhájce titulu se dostal také Hunter-Reay. Bourdais navýšil náskok na 13 vteřin. V 74. kole se vše obrátilo a Newgarden začal Francouze rychle stahovat. A to i o tři vteřiny na kolo.
Pro pneumatiky do mokra museli postupně všichni piloti. Bourdais zastavil v 76. kole, vrátil se na pátém místě a jezdce před sebou se mu už dojet nepodařilo. Dvě kola před cílem zatrnulo týmu Penske, když Newgarden v páté zatáčce málem dostal hodiny, sedmadvacetiletý závodník z nedalekého Tennessee ale vše zvládl a dojel si pro druhé letošní vítězství.
V závěrečném kole předvedli těsný souboj Dixon a Bourdais, Francouz ale nakonec protnul cílovou pásku dříve a udržel se na pátém místě. S Newgardenem vystoupili na stupně vítězů Hunter-Reay a Hinchcliffe.
Teď se ale vše stěhuje do Indianapolisu, kde piloty čeká nejprve velká cena a pak poslední květnovou neděli slavných 500 mil Indianapolisu. Newgarden pojede do Staré cihelny jako lídr šampionátu.
p. jezdec tým motor čas/odstup
1. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet  
2. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda + 9,9607
3. James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Honda + 15,5389
4. Robert Wickens Schmidt Peterson Motorsports Honda + 17,6794
5. Sébastien Bourdais Dale Coyne Racing/Vasser-Sullivan Honda + 26,8897
6. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 26,9768
7. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 30,1194
8. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda + 30,5526
9. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet + 42,4618
10. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda + 44,6892
11. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 45,2334
12. Matheus Leist A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 57,9291
13. Zach Veach Andretti Autosport Honda + 1:05,9298
14. Jordan King Ed Carpenter Racing Chevrolet + 1:20,0118
15. Spencer Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet + 1 kolo
16. René Binder Juncos Racing Chevrolet + 2 kola
17. Gabby Chaves Harding Racing Chevrolet + 2 kola
18. Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 2 kola
19. Zachary Claman De Melo Dale Coyne Racing Honda + 2 kola
20. Ed Jones Chip Ganassi Racing Honda Porucha
21. Will Power Team Penske Chevrolet + 29 kol
22. Max Chilton Carlin Chevrolet Porucha
23. Charlie Kimball Carlin Chevrolet Havárie