Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Palou slaví první vítězství v kariéře v IndyCar

Palou slaví první vítězství v kariéře v IndyCar

Honda Indy Grand Prix of Alabama – závod

Španěl Álex Palou debutoval u týmu Chipa Ganassiho nejlepším možným způsobem – ovládl závod IndyCar Series v Alabamě. Za ním skončili Will Power a Scott Dixon. Vítěz kvalifikace Pato O´Ward doplatil na špatně zvolenou strategii a zbylo na něj až čtvrté místo. Romain Grosjean byl při svém debutu uzavíral první desítku.

Start prvního letošního závodu byl čistý. VeeKay se po startu dostal v esíčkách po startu nakrátko mimo trať, ale udržel kontrolu nad vozem. Tolik štěstí ale neměl ve 4. zatáčce Newgarden. Ten dostal přetáčivý smyk, nakrátko skončil levou stranou mimo trať, což ho roztočilo a bohužel nešikovně zrovna za slepým horizontem.

A tak nejprve do něj narazil Herta, následně Hunter-Reay, srazili se také Chilton a Rosenqvist. Pro čtyři piloty, z nichž nejméně Newgarden a Herta určitě pomýšleli na to, že se zapojí do souboje o titul, první letošní závod skončil po pár set metrech.

Restart přišel v osmém kole. O´Ward sice v prvních zatáčkách bez problémů držel vedení, jeho vůz se začal chovat přetáčivě, což Rossimu umožnilo se na O´Warda dotáhnout. Mexičanovi ale pomohl debutant Johnson, který po předjetí VeeKayem dostal smyk na výjezdu z 12. zatáčky, zůstal stát na obrubníku a způsobil další vyvěšení žlutých vlajek. Mezitím v boxech McLaren opravil poškozený Rosenqvistův vůz a Švéda vrátil do závodu, o to samé se snažil Andrettiho tým s vozem Herty.

Ve 13. kole se opět začalo závodit. O´Ward odskočil, ale o dvě kola později byl Rossi opět na něm nalepený. Mexičan si stěžoval, že vůz se na měkkých pneumatikách stává neříditelným. Přesto se mu podařilo se před Rossim udržet. V 18. kole oba společně zamířili do boxů. Jejich vzájemné pořadí se nezměnilo.

Mezitím na trati zajížděl Palou nejrychlejší kola závodu. Na stejné strategii byli také Power, Dixon, Ericsson či Grosjean. Palou měl na Powera náskok přes čtyři vteřiny. O´Ward byl zaseknutý na 15. místě. Pro Paloua a další jezdce na čele otevřely žluté fáze v úvodu závodu okno pro strategii dvou pit stopů.

Palou nakonec vydržel na trati celých 31 kol a na O´Warda měl náskok přes půl minuty. Když se Španěl vrátil z boxů, mezi ním a O´Wardem byly tři vozy. Dixon vydržel o kolo déle než Palou. Power a také Grosjean odjeli na starých pneumatikách ještě jedno kolo. O´Ward se mezitím propracoval až za Paloua. Power se po výjezdu z boxů objevil před Rossim, který jej ale na konci kola dokázal překonat.

Ve 35. kole se O´Ward přehnal před Paloua. Španěl souboj moc nehrotil, protože potřeboval hlídat spotřebu, aby opravdu odjel závod jen na dva pit stopy. Byl to souboj o třetí místo, na trati ještě zůstávali Bourdais a VeeKay, kteří stavěli v 11. kole při druhé žluté fázi. K mechanikům zamířili ve 38. kole a do vedení se tak vrátil O´Ward. Za ním byl se ztrátou 3 vteřin Palou, Rossi ztrácel 4,7 vteřiny, Power už 11 vteřin a Dixon 13.

Po 42 kolech zamířil O´Ward podruhé do boxů. Vedení se tak vrátilo Palouovi. Rossi ze druhého místa zastavil v následujícím kole. O´Ward se ve stejnou chvíli dostal v páté zatáčce částečně mimo trať. Zaútočil na něj Bourdais, došlo k drobnému kontaktu. Francouz se před O´Warda protáhl, což se povedlo také Rahalovi. O´Ward záhy ztratil ještě jednu příčku ve prospěch VeeKaye a na trati se na něj dotáhl Rossi. Svému týmu si stěžoval, že z auta má pocit, jako by řídil želvu.

Palou zamířil k mechanikům naposledy v 62. kole, stejně jako jeho stájový kolega Dixon. Na trati opět zůstal Power, který měl před Palouovou zastávkou pět vteřin ztrátu na lídra závodu, u mechaniků se ale objevil hned v dalším kole, stejně jako Rahal a Grosjean. Power se na trati zjevil těsně za Palouem, ale hned za Australanem byl Dixon.

O´Wardovi se vrátilo vedení v 65. kole, čekal ho ale ještě jeden pit stop a na Paloua měl náskok 18 vteřin. Svůj poslední pit stop si hned odbyl Rossi a po dvou kolech v čele závodu i O´Ward. Na trati se vrátil na 4. místo před Ericssona, ten ale v 5. zatáčce využil zahřátých pneumatik a vítěze kvalifikace předjel. O´Ward na lídra závodu ztrácel 8,5 vteřiny.

Palou měl po pit stopech v čele náskok necelých tří vteřin na Powera. Ten se mohl těšit na více než 100 vteřin zvýšení motoru prostřednictvím systému push-to-pass. Palou měl o 40 vteřin méně. Využitelnost vyššího výkonu ale pro oba jezdce snižovalo to, že museli stále myslet na spotřebu. Dixon na Powera ztrácel vteřinu.

O´Ward se v 74. kole v páté zatáčce dostal před Ericssona. O čtyři kola později se to samé povedlo také Bourdaisovi a VeeKayovi. Palou udržoval svůj náskok v čele mezi 2 a 3 vteřinami. V závěru pro Paloua zdramatizovali situaci jezdci o kolo zpět, konkrétně Daly, přes kterého se nemohl dostat.  Power ale nedokázal až do posledních metrů stlačit rozestup pod jednu vteřinu.

Palou se tak stal teprve druhým Španělem, který se v historii amerických formulí radoval z vítězství. Oriol Servia slavil před dlouhými 16 lety v závodě Champ Cars v Montrealu. Paloua a Powera doplnil na stupních vítězů Dixon, který v závěru udržel za zády dotahujícího se O´Warda. První pětku uzavřel Bourdais, který ukazuje, že dokáže pozvednout jakýkoliv podprůměrný tým, tentokrát sestavu A. J. Foyta. Sezona pokračuje už příští neděli v ulicích St. Petersburgu na Floridě.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda   90 50+3
2. Will Power Team Penske Chevrolet + 0,4016 90 40+1
3. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 2,9881 90 35
4. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 3,9741 90 32+2
5. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 10,6967 90 30+1
6. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 13,8750 90 28+1
7. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 18,7387 90 26
8. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 20,0700 90 24
9. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 20,5601 90 22
10. Romain Grosjean Dale Coyne Racing Honda + 45,0805 90 20
11. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda + 50,0788 90 19
12. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet + 59,0522 90 18
13. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda + 1:05,5887 90 17
14. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 1:06,0562 90 16
15. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda + 1:08,4093 90 15
16. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet + 1:09,1076 90 14
17. James Hinchcliffe Andretti Autosport Honda - 1 kolo 89 13
18. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 89 12
19. Jimmy Johnson Chip Ganassi Racing Honda - 3 kola 87 11
20. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet - 4 kola 86 10
21. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet Havárie 62 9
22. Colton Herta Andretti Harding Steinbrenner Honda Havárie 25 8
23. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet Havárie 0 7
24. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda Havárie 0 6

Zdroj: původní reportáž redakce. Úvodní foto: IndyCar