Palou slaví první vítězství v kariéře v IndyCar
Honda Indy Grand Prix of Alabama – závod
Španěl Álex Palou debutoval u týmu Chipa Ganassiho nejlepším možným způsobem – ovládl závod IndyCar Series v Alabamě. Za ním skončili Will Power a Scott Dixon. Vítěz kvalifikace Pato O´Ward doplatil na špatně zvolenou strategii a zbylo na něj až čtvrté místo. Romain Grosjean byl při svém debutu uzavíral první desítku.
Start prvního letošního závodu byl čistý. VeeKay se po startu dostal v esíčkách po startu nakrátko mimo trať, ale udržel kontrolu nad vozem. Tolik štěstí ale neměl ve 4. zatáčce Newgarden. Ten dostal přetáčivý smyk, nakrátko skončil levou stranou mimo trať, což ho roztočilo a bohužel nešikovně zrovna za slepým horizontem.
A tak nejprve do něj narazil Herta, následně Hunter-Reay, srazili se také Chilton a Rosenqvist. Pro čtyři piloty, z nichž nejméně Newgarden a Herta určitě pomýšleli na to, že se zapojí do souboje o titul, první letošní závod skončil po pár set metrech.
Restart přišel v osmém kole. O´Ward sice v prvních zatáčkách bez problémů držel vedení, jeho vůz se začal chovat přetáčivě, což Rossimu umožnilo se na O´Warda dotáhnout. Mexičanovi ale pomohl debutant Johnson, který po předjetí VeeKayem dostal smyk na výjezdu z 12. zatáčky, zůstal stát na obrubníku a způsobil další vyvěšení žlutých vlajek. Mezitím v boxech McLaren opravil poškozený Rosenqvistův vůz a Švéda vrátil do závodu, o to samé se snažil Andrettiho tým s vozem Herty.
Ve 13. kole se opět začalo závodit. O´Ward odskočil, ale o dvě kola později byl Rossi opět na něm nalepený. Mexičan si stěžoval, že vůz se na měkkých pneumatikách stává neříditelným. Přesto se mu podařilo se před Rossim udržet. V 18. kole oba společně zamířili do boxů. Jejich vzájemné pořadí se nezměnilo.
Mezitím na trati zajížděl Palou nejrychlejší kola závodu. Na stejné strategii byli také Power, Dixon, Ericsson či Grosjean. Palou měl na Powera náskok přes čtyři vteřiny. O´Ward byl zaseknutý na 15. místě. Pro Paloua a další jezdce na čele otevřely žluté fáze v úvodu závodu okno pro strategii dvou pit stopů.
Palou nakonec vydržel na trati celých 31 kol a na O´Warda měl náskok přes půl minuty. Když se Španěl vrátil z boxů, mezi ním a O´Wardem byly tři vozy. Dixon vydržel o kolo déle než Palou. Power a také Grosjean odjeli na starých pneumatikách ještě jedno kolo. O´Ward se mezitím propracoval až za Paloua. Power se po výjezdu z boxů objevil před Rossim, který jej ale na konci kola dokázal překonat.
Ve 35. kole se O´Ward přehnal před Paloua. Španěl souboj moc nehrotil, protože potřeboval hlídat spotřebu, aby opravdu odjel závod jen na dva pit stopy. Byl to souboj o třetí místo, na trati ještě zůstávali Bourdais a VeeKay, kteří stavěli v 11. kole při druhé žluté fázi. K mechanikům zamířili ve 38. kole a do vedení se tak vrátil O´Ward. Za ním byl se ztrátou 3 vteřin Palou, Rossi ztrácel 4,7 vteřiny, Power už 11 vteřin a Dixon 13.
Po 42 kolech zamířil O´Ward podruhé do boxů. Vedení se tak vrátilo Palouovi. Rossi ze druhého místa zastavil v následujícím kole. O´Ward se ve stejnou chvíli dostal v páté zatáčce částečně mimo trať. Zaútočil na něj Bourdais, došlo k drobnému kontaktu. Francouz se před O´Warda protáhl, což se povedlo také Rahalovi. O´Ward záhy ztratil ještě jednu příčku ve prospěch VeeKaye a na trati se na něj dotáhl Rossi. Svému týmu si stěžoval, že z auta má pocit, jako by řídil želvu.
Palou zamířil k mechanikům naposledy v 62. kole, stejně jako jeho stájový kolega Dixon. Na trati opět zůstal Power, který měl před Palouovou zastávkou pět vteřin ztrátu na lídra závodu, u mechaniků se ale objevil hned v dalším kole, stejně jako Rahal a Grosjean. Power se na trati zjevil těsně za Palouem, ale hned za Australanem byl Dixon.
O´Wardovi se vrátilo vedení v 65. kole, čekal ho ale ještě jeden pit stop a na Paloua měl náskok 18 vteřin. Svůj poslední pit stop si hned odbyl Rossi a po dvou kolech v čele závodu i O´Ward. Na trati se vrátil na 4. místo před Ericssona, ten ale v 5. zatáčce využil zahřátých pneumatik a vítěze kvalifikace předjel. O´Ward na lídra závodu ztrácel 8,5 vteřiny.
Palou měl po pit stopech v čele náskok necelých tří vteřin na Powera. Ten se mohl těšit na více než 100 vteřin zvýšení motoru prostřednictvím systému push-to-pass. Palou měl o 40 vteřin méně. Využitelnost vyššího výkonu ale pro oba jezdce snižovalo to, že museli stále myslet na spotřebu. Dixon na Powera ztrácel vteřinu.
O´Ward se v 74. kole v páté zatáčce dostal před Ericssona. O čtyři kola později se to samé povedlo také Bourdaisovi a VeeKayovi. Palou udržoval svůj náskok v čele mezi 2 a 3 vteřinami. V závěru pro Paloua zdramatizovali situaci jezdci o kolo zpět, konkrétně Daly, přes kterého se nemohl dostat. Power ale nedokázal až do posledních metrů stlačit rozestup pod jednu vteřinu.
Palou se tak stal teprve druhým Španělem, který se v historii amerických formulí radoval z vítězství. Oriol Servia slavil před dlouhými 16 lety v závodě Champ Cars v Montrealu. Paloua a Powera doplnil na stupních vítězů Dixon, který v závěru udržel za zády dotahujícího se O´Warda. První pětku uzavřel Bourdais, který ukazuje, že dokáže pozvednout jakýkoliv podprůměrný tým, tentokrát sestavu A. J. Foyta. Sezona pokračuje už příští neděli v ulicích St. Petersburgu na Floridě.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 90 | 50+3 | |
2. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 0,4016 | 90 | 40+1 |
3. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,9881 | 90 | 35 |
4. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 3,9741 | 90 | 32+2 |
5. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 10,6967 | 90 | 30+1 |
6. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 13,8750 | 90 | 28+1 |
7. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 18,7387 | 90 | 26 |
8. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 20,0700 | 90 | 24 |
9. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 20,5601 | 90 | 22 |
10. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | + 45,0805 | 90 | 20 |
11. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 50,0788 | 90 | 19 |
12. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 59,0522 | 90 | 18 |
13. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1:05,5887 | 90 | 17 |
14. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 1:06,0562 | 90 | 16 |
15. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | + 1:08,4093 | 90 | 15 |
16. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1:09,1076 | 90 | 14 |
17. | James Hinchcliffe | Andretti Autosport | Honda | - 1 kolo | 89 | 13 |
18. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 89 | 12 |
19. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 3 kola | 87 | 11 |
20. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | - 4 kola | 86 | 10 |
21. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Havárie | 62 | 9 |
22. | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner | Honda | Havárie | 25 | 8 |
23. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | Havárie | 0 | 7 |
24. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 0 | 6 |
Zdroj: původní reportáž redakce. Úvodní foto: IndyCar