Grosjean se vítězství nedočkal, proti byl McLaughlin
Children’s of Alabama Indy Grand Prix – Závod
Ani druhá pole position v letošní sezoně zatím nestačila Romainovi Grosjeanovi k prvnímu vítězství v kariéře v IndyCar. Stejně jako v St. Petersburgu, kde také Grosjean získal pole position, byl proti Scott McLaughlin. Ale zatímco na Floridě jejich vzájemný souboj skončil kolizí a odstoupením, v Alabamě dokázal McLaughlin Grosjeana předjet a dojel si pro první letošní vítězství. V závěru se ještě Grosjean musel strachovat o druhou příčku, ale loňský šampion Power nakonec už neměl prostor k tomu, aby na Francouze zaútočil.
Grosjean si start pohlídal. Palou se totiž ocitl pod tlakem O´Warda a Mexičan se dostal na druhou příčku, ale v páté zatáčce to zkusil i na Grosjeana, což vytvořilo Palouovi prostor, aby se protáhl zpátky na druhé místo. Jedno místo získal také Newgarden a to navzdory tomu, že se ve 2. zatáčce srazil s Rosenqvistem.
Newgarden pak týmu hlásil, že nejspíš ztrácí tlak v pravé zadní pneumatice, to ale telemetrie vyloučila. Američan zřejmě z nehody vyšel s lehce poškozeným zavěšením, mohl ale pokračovat. To i Rosenqvist, který ovšem udělal hodiny a propadl se na chvost pole.
Alabamský okruh je často dějištěm napínavých taktických bitev. Od prvních kol se pole začalo dělit na ty, kteří věřili, že správnou volbou jsou dvě zastávky v boxech, a na ty, kteří vsadili na tři pit stopy. Piloti týmu Penske do závodu odstartovali na tvrdé sadě, což na první pohled naznačovalo, že se pokusí natáhnout první stint, využít v závěru toho, že ostatním pilotům bude rychleji odcházet měkká sada, a jednoznačně pojedou na dva pit stopy.
Ale byl to Newgarden, kdo jako první ve 13. kole zajel do boxů a přezul na měkkou sadu. V dalším kole stavěl Rossi, v 15. pak McLaughlin a Power. Na trati se Newgarden posunul před McLaughlina.
Rozdíl mezi životností měkké a tvrdé sady předvedli Lundgaard, který na tvrdé sadě postupoval dopředu, a naopak Herta, který se trápil a propadal polem. Brzy se před něj dostal i Newgarden, který byl nyní jasně nejrychlejším pilotem na dráze a to dokonce o více než dvě vteřiny oproti lídrovi závodu. A navzdory tomu, že musel bojovat o pozice.
Herta byl také nepřekvapivě prvním, kdo z jezdců na dvouzastávkové strategii zamířil do boxů a to už ve 28. kole. Při zastávkách si místo na dráze vyměnili O´Ward a Palou. Palou se sice vrátil před Mexičanem, neměl však na studených pneumatikách šanci a okamžitě se poroučel za něj. Toho využil Lundgaard k útoku na Dixona, který byl za bojující dvojicí.
Závod vedl Newgarden před McLaughlinem, Rossim a Powerem. Na třízastávkové strategii byli také 5. Rosenqvist a 6. Malukas. Za nimi potom byli Grosjean, O´Ward, Palou, Lundgaard a Dixon.
McLaughlin se ale ve 37. kole dostal před svého stájového kolegu, který ovšem prakticky okamžitě zajel podruhé do boxů. Na trati ovšem zůstal stát Robb. Jeho vůz byl ovšem mimo dráhu, a tak IndyCar se žlutou fází počkala, až piloti na třech pit stopech zamíří všichni do boxů.
To pomohlo hlavně McLaughlinovi, který se zařadil hned za Grosjeana. Následovali O´Ward, Palou, Lundgaard, Dixon, Rossi, Newgarden, Power a Kirkwood. Restart přišel ve 43. kole. Lundgaard se dostal před Paloua na čtvrté místo, Newgarden zase před Rossiho na sedmé. V dalším kole dvojnásobný šampion využil naplno výhod plynoucích z čerstvé měkké sady a dostatku paliva v nádrži a předjel i Dixona. Jeho stájový kolega Power si zase poradil s Rossim. Na čele McLaughlin tlačil na Grosjeana, byť jej tým mírnil, aby při tom nezničil pneumatiky. Novozélanďan ale na expilota Formule 1 recept nenašel. Oba ovšem O´Wardovi odjeli na odstup sedmi vteřin. Grosjean v závěru stintu ještě pořádně přiložil pod kotlem a náskok zvýšil dokonce na 11 vteřin. I na McLaughlina měl k dobru necelé dvě vteřiny, když v 60. kole naposledy zajel k mechanikům.
Naopak zdálo se, že problémy z kolize v úvodu závodu dohánějí Newgardena. Ten náhle nestačil jezdcům před sebou a naopak tvořil na trati pěkný špunt. Ačkoliv jej Dixon dokázal v 61. kole zdolat, hned zamířil k mechanikům. Pro nové pneumatiky se v dalším kole vydal také Newgarden. Naopak jeho stájový kolega Power zůstal na dráze a užíval si volný prostor před sebou k zajíždění jednoho rychlého kola za druhým. Takový luxus ale neměl McLaughlin, protože začal dojíždět chvost pole, povolal jej tým jen tři kola po Grosjeanovi do boxů.
McLaughlin se vrátil těsně před Francouzem a spolu sváděli napínavý souboj po celé kolo. Když už Novozélanďan udržel vedení v páté zatáčce, zdálo se, že má z půlky vyhráno, ale Grosjean zaútočil v nájezdu na cílovou rovinku a byl úspěšný. Bylo to velmi těsné a možná s drobným kontaktem, scénář ze St. Petersburgu se ale neopakoval.
V 66. kole si poslední zastávku odbyl také Power. Dokázal se vrátit na třetí příčce a ještě měl výhodu sice použité, ale pořád měkké sady pneumatik. Na vedoucí duo ztrácel 10 vteřin. Ačkoliv to bezprostředně po předjetí McLaughlina vypadalo s Grosjeanem dobře, Francouz rychle ztratil více než vteřinový náskok, který na McLaughlina měl. Při souboji o vedení totiž spálil prakticky veškerý systém push-to-pass, tedy dočasné zvýšení výkonu motoru. Naopak tím disponoval McLaughlin a tak mu stačilo čekat, až mu Grosjean dá příležitost zaútočit.
Ta přišla v 72. kole, kdy se Grosjean příliš vyvezl v páté zatáčce, McLaughlin zalomil vůz do vnitřní stopy a i právě s využitím push-to-pass se na dlouhé rovince dostal před Grosjeana. Tomu nepomohla ani výhodnější stopa, protože než se dostali do další zatáčky, kde by měl vnitřní stopu, byl už McLaughlin celým vozem před ním.
Protože věděl, že Grosjean musí ještě trochu šetřit palivo, aby vydržel do konce závodu, už se nemusel nikam hnát. Tým ho sice upozorňoval, že se rychle blíží Power a že na něj v závěru může zaútočit, loňský šampion se ale nedokázal dostat přes Grosjeana. Jak po závodě prozradil, pneumatiky už nedržely dost dobře, takže sice na volné trati mohl zajíždět rychlé časy a mazat náskok jezdců před sebou, jak se ale dostal za jiný vůz, už se nemohl přiblížit natolik, aby na něj zaútočil.
McLaughlin tak slaví své čtvrté vítězství v kariéře, mimochodem třetí na silničním okruhu, protože vloni slavil v Ohiu a v Portlandu (a také v St. Petersburgu). Lídrem šampionátu zůstává Ericsson, na šest bodů se na něj ale dotáhl O´Ward. A samozřejmě jelikož v kalendáři už je napsáno „květen“, znamená to, že celý šampionát se stěhuje do Indianapolisu. Nejprve se 13. května piloti představí na silničním okruhu uvnitř Staré cihelny, a poslední víkend v květnu pak bude následovat 107. ročník závodu 500 mil v Indianapolisu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 90 | 50+1 | |
2. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 1,7854 | 90 | 40+3 |
3. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 3,2699 | 90 | 35+1 |
4. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 20,5745 | 90 | 32 |
5. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 20,9762 | 90 | 30 |
6. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 23,5319 | 90 | 28 |
7. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 24,2769 | 90 | 26 |
8. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | + 25,0582 | 90 | 24 |
9. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | + 25,5107 | 90 | 22 |
10. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 26,0190 | 90 | 20 |
11. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 28,5527 | 90 | 19 |
12. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | + 36,3667 | 90 | 18 |
13. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 42,4441 | 90 | 17 |
14. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 43,7781 | 90 | 16 |
15. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 45,7346 | 90 | 15+1 |
16. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 55,1118 | 90 | 14 |
17. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 56,4422 | 90 | 13 |
18. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 56,7500 | 90 | 12 |
19. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 57,7650 | 90 | 11 |
20. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 58,5106 | 90 | 10 |
21. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 1:00,0847 | 90 | 9 |
22. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 1:01,3063 | 90 | 8 |
23. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 1:03,1924 | 90 | 7 |
24. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1:04,5393 | 90 | 6 |
25. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1:05,6055 | 90 | 5 |
26. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 1:06,1483 | 90 | 5 |
27. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | Porucha | 36 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment