Vettel je zpět, Sirotkin havaroval
VC Ázerbájdžánu – 3. trénink
Mechanici Ferrari zřejmě včera večer odvedli dobrou práci. Po tom, co červené vozy v prvních dvou trénincích rychlostně zaostávaly za Mercedesem i Red Bullem, se Vettel dnes dostal na první místo, ačkoli nedosáhl tak dobrého času jako včera Ricciardo. V první desítce jsou oba vozy týmů Force India a Williams, kterým se v dosavadním průběhu sezony moc nedařilo a doufají, že v Baku se bodově zahojí. Williams to bude mít složitější, protože Sirotkin havaroval a těžce poškodil své FW41.
Podmínky na trati se na první pohled mohly zdát ideální, vzduch měl 24 °C, trať 29 °C, žádný déšť ani louže. Jenže jezdce už od včera trápil silný vítr pohrávající si s aerodynamikou vozů na městském okruhu s netradičním profilem. Pravoúhlé zatáčky, typické pro tento typ okruhů, doplňují dlouhé rovinky a i na konci té nejdelší je poměrně úzká pravoúhlá zatáčka. Kromě toho téměř okamžitě po vyjetí prvních vozů se objevila zpráva, že ve vzduchu jsou již dešťové kapky. Prvních pět minut se proto nic nedělo, než všichni usoudili, že to byl jen planý poplach.
Závodníci ze tří nejsilnějších týmů začali trénovat na fialových ultrasoftech, které v Ázerbájdžánu plní úlohu nejměkčích pneumatik, takže budou použity v kvalifikaci a většina jezdců je bude mít i na začátku závodu. Na prvním místě se usadil Vettel následovaný týmovým kolegou Räikkönenem a Hamiltonem, ale čas 1:43.6 ještě nebyl ani na úrovni včerejších nejlepších kol. Trénovaly se tedy delší stinty na tomto typu pneumatik, nejspíš i s plnými palivovými nádržemi.
Na zaprášené trati a za větrného počasí se několik jezdců jen těsně vyhnulo kontaktu s bariérou, mezi nimi i Bottas a Stroll. Z výjezdové zóny vedle 15. zatáčky musel vycouvat Hartley, jenž si při brzdění nerozuměl s jedním z jezdců Ferrari. Stroll se přibližně ve třetině tréninku vracel k mechanikům Williamsu hlemýždím tempem, vypadalo to na technický problém nebo opatrnost po smyku.
Bottas byl malinko pomalejší a Ricciardo, nejrychlejší muž pátku, se držel až na 11. místě. Mimo trať se na pár vteřin ocitli Grosjean i Bottas.
Pak začalo přezouvání na čerstvé sady fialových pneumatik, což 20 minut před koncem tréninku mohlo znamenat pouze začátek fázi kvalifikačních simulací. Ze špičky první přezouvali mechanici Mercedesu. Hamilton nestačil týmovému kolegovi, ale jeho skutečný útok přišel až v dalším rychlém kole. Oba ale rozesmutnili nejprve Vettel a potom i Räikkönen. Finský jezdec Ferrari se před Hamiltona dostal pouze s odřenýma ušima, ale Němec byl o téměř půl sekundy rychlejší.
Hülkenberg zajel do boxů s technickým problémem. Verstappen se kvůli Pérezovi a Magnussenovi propadl na sedmé místo a Ricciardo vyjížděl z boxů, když havaroval Sirotkinn. Ruský jezdec nezvládl brzdění do třetí zatáčky a zcela zničil pravou část svého monopostu. Nad tratí zavlály červené praporky, zatímco jezdcům utíkaly poslední minuty posledního tréninku.
Trať se otevřela tři minuty před koncem tréninku a ven se vyhrnuly všechny vozy kromě Hülkenbergova (které mělo technický problém), Sirotkinova (které odpočívalo na korbě nákladního automobilu) a Magnussenova (protože Dán už byl zřejmě spokojen). Navzdory tlačenici jsme ještě spatřili pravou rychlost Maxe Verstappena, jenž se nacpal do úzké mezery mezi Räikkönenem a Bottasem. Ricciardo svůj pokus nedokončil, proto ho v tabulce najdete až na 12. místě.
jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:43,091 | 17 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:43,452 | +0.361s | 16 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:43,493 | +0.402s | 17 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | 1:43,519 | +0.428s | 17 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:43,569 | +0.478s | 20 |
6. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | 1:43,936 | +0.845s | 9 |
7. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:43,958 | +0.867s | 11 |
8. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:44,123 | +1.032s | 8 |
9. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | 1:44,220 | +1.129s | 11 |
10. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | 1:44,534 | +1.443s | 9 |
11. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | 1:44,763 | +1.672s | 12 |
12. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | 1:44,861 | +1.770s | 17 |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:44,905 | +1.814s | 16 |
14. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | 1:45,218 | +2.127s | 15 |
15. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:45,261 | +2.170s | 12 |
16. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:45,432 | +2.341s | 15 |
17. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:45,456 | +2.365s | 11 |
18. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | 1:45,505 | +2.414s | 13 |
19. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:45,910 | +2.819s | 17 |
20. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | 1:46,186 | +3.095s | 11 |