Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Španělska 2018

Před VC Španělska 2018

Pátá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

Trať Circuit de Barcelona – Catalunya, dříve známá jako Circuit de Catalunya, je trvalou součástí kalendáře F1 od roku 1991. Od té doby nechyběla ani jednou a zpravidla zahajuje evropskou část seriálu. Díky tomu týmy přicházejí s technickými novinkami a mohou překvapit.

Historie okruhu

První VC Španělska se jela už ve druhém ročníku MS a postupně se konala na pěti různých tratích: Pedralbes v Barceloně, Jarama u Madridu, Montjuich Park v Barceloně, Jerez de la Frontera a Montmeló u Barcelony. Dvě z nich se konaly v ulicích Barcelony a ta současná nedaleko od města. Od úvodního ročníku v roce 1991 trať prošla třemi drobnými úpravami. Na nynější variantě se pojede podvanácté.

Žádný okruh jezdci neznají tak dobře jako ten katalánský v Montmeló zhruba 20 km severně od Barcelony. Právě tato trať je totiž v posledních letech nejčastějším místem konání oficiálních testů. Rekordmanem v počtu vítězství je M. Schumacher (6x), ale převážně zde vyhrávali i další šampioni. Naopak nejpřekvapivějším vítězem byl Pastor Maldonado, který dosáhl svého jediného triumfu v roce 2012 za volantem williamsu. Mezi současnými jezdci již v Barceloně vyhráli Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Lewis Hamilton a Max Verstappen. Největším problémem je nedostatek míst k předjíždění, takže většinou vyhrává vítěz kvalifikace. Pouze sedmkrát od úvodního ročníku nevyhrál jezdec stojící na pole position!

VC Španělska

Na stupni vítězů VC Španělska 2017 zleva Sebastian Vettel, inženýr Mercedesu, Lewis Hamilton a Daniel Ricciardo 

Také pro nás má okruh u Barcelony velký historický význam. Právě tady jsme byli 10. prosince 1999 svědky prvního startu českého jezdce Tomáše Engeho v oficiálním testu F1. Tehdy to ještě bylo v barvách Jordanu, zatímco tři velké ceny pak jel v roce 2001 za Prost.

Barcelonská kombinace vysokých a nízkých rychlostí, plus abrazivní a poněkud nerovný povrch, vedou k velkým nárokům na jezdce i vozy. Opotřebení pneumatik je zde obzvláště vysoké. Pro diváky je jedním z nejlepších míst, kde se mohou dívat, zatáčka č. 1 (také známá jako Elf Corner), protože nabízí jednu z mála předjíždějících příležitostí. Pro jezdce jsou to poslední dvě zatáčky, známé společně jako New Holland. Představují jednu z největších výzev sezony. Rychlý výjezd je nezbytný pro maximální rychlost na cílové rovince.

Vzpomínka na rok 2017

Po VC Ruska přijížděl Vettel do Barcelony s třináctibodovým náskokem na Hamiltona, o dalších deset bodů zpět byl Bottas. V kvalifikaci si svoje 64. pole position vyjel Hamilton před Vettelem a Bottasem. Vandoorne se kvůli výměně baterie a řídící jednotky stěhoval o deset míst na roštu zpět.

Na startu přetlačil Vettel Hamiltona, za nimi ale vypuklo peklo. Bottas, Räikkönen a Verstappen se bok po boku vřítili do první zatáčky. Dopadlo to tak, že se Räikkönen a Verstappen vzájemně zaklínili a s ulomenými závěsy kol museli odstoupit. Bottas pokračoval dál na třetí pozici. Výrazně ztratili také Alonso a Massa, který po defektu zajel do boxů pro čerstvé obutí.

Souboj Sebastiana Vettela ve ferrari (vlevo) a Lewise Hamiltona v mercedesu 

V čele uháněl Vettel, marně se snažící setřást Hamiltona. Následovali Bottas, Ricciardo, Pérez, Ocon, Hülkenberg, Magnussen, Sainz a Grosjean. Ve 13. kole zahájili Magnussen a Sainz seriál zastávek v boxech. Na odjezdu se oba střetli, Magnussen se ale ubránil. Vettel přezouval ve 14. kole na měkkou směs. Propadl se na čtvrté místo, brzy však předjel Ricciarda. Hamilton zamířil k mechanikům v 21. kole a vsadil na střední pneumatiky. Vettel mezitím mocně naháněl vedoucího Bottase. Fin odolával až do 25. kola, kdy byl nucen ferrari pustit před sebe. Vzápětí uvolnil cestu Hamiltonovi a absolvoval zastávku.

Ve 32. kole havaroval Vandoorne a byl zaveden režim virtuálního safety caru. Zbytek pole, který byl ještě na starých gumách, toho využil k výměně. Po restartu se pokusil Mercedes zaskočit soupeře dalším Hamiltonovým přezouváním, tentokrát na měkkou směs. Vettel okamžitě zareagoval, zastavil o kolo později a zvolil střední. Na dráhu se stihl vrátit za sekundu dvanáct. Dokonce se o Hamiltona lehce otřel, pozici nicméně udržel.

Bottasův osud se naplnil v okamžiku, kdy na jeho voze selhalo turbo. Jeho týmový kolega mezitím vyvíjel silný tlak na Vettela. Ve 43. kole se před něj na cílové rovince dostal a okamžitě mu začal ujíždět. Jeho náskok postupně narostl až na tři sekundy. Pod šachovnicí projel jako první před Vettelem a Ricciardem. Bylo to Britovo 55. vítězství ve VC. Na dalších bodovaných příčkách skončili Pérez, Ocon, Hülkenberg, Sainz, Wehrlein, Kvjat a Grosjean.

ŠpanělskoVC Španělska

Okruh: Circuit de Barcelona-Catalunya

Místo: Barcelona, Montmeló

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11951
  • POČET KOL66
  • DÉLKA OKRUHU4655 m
  • DÉLKA ZÁVODU307,104 km
  • REKORD OKRUHU1:21.670 (2008)
  • DRŽITEL REKORDUKimi Räikkönen
 
  • Počet zatáček16
  • Nadmořská výška162,7 – 192,3 m
  • Opotřebení pneumatiknízké
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivastřední
 

11. - 13. května 2018

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10
 

Charakteristika okruhu

Na okruhu v Montmeló nedaleko Barcelony se VC Španělska jezdí od roku 1991. Je to trať, kterou všichni jezdci znají nejlépe, protože tu probíhá většina testovacích jízd. Proto jsou zde všechny vozy od počátku tréninku perfektně nastaveny. Obtížně se zde předjíždí a život jezdcům komplikuje silný vítr od moře. Závod zde býval málo dramatický a bez překvapení. Proto byla trať upravena změnou tvaru zatáčky La Caixa, která byla narovnána a nahrazena krátkou 120metrovou rovinkou. Cílová rovinka dostala zcela nový povrch a přestavěny zde byly ochranné zdi.

 

Vítězové VC Španělska

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2016 Max Verstappen Red Bull TAG Heuer Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Nico Rosberg  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2013 Fernando Alonso Ferrari Ferrari Nico Rosberg  Mercedes Mercedes
2012 Pastor Maldonado Williams Renault Pastor Maldonado Williams Renault
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Mark Webber Red Bull Renault
2010 Mark Webber Red Bull Renault Mark Webber Red Bull Renault
2009 Jenson Button Brawn Mercedes Jenson Button Brawn Mercedes
2008 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari
2007 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2006 Fernando Alonso Renault Renault Fernando Alonso Renault Renault
2005 Kimi Räikkönen McLaren Mercedes Kimi Räikkönen McLaren Mercedes
2004 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2000 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1999 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1997 Jacques Villeneuve Williams Renault Jacques Villeneuve Williams Renault
1996 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Damon Hill Williams Renault
1995 Michael Schumacher Benetton Renault Michael Schumacher Benetton Renault
1994 Damon Hill Williams Renault Michael Schumacher Benetton Ford
1993 Alain Prost Williams Renault Alain Prost Williams Renault
1992 Nigel Mansell Williams Renault Nigel Mansell Williams Renault
1991 Nigel Mansell Williams Renault Gerhard Berger McLaren Honda
 

 

Základní údaje z ročníku 2017

Jízda na plný plyn (čas): 39 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 51 %

Počet řazení za kolo: 45

Spotřeba paliva: střední

Největší přetížení: 4,2 g v 9. zatáčce

Největší rychlost: 343 km/h

Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 739,5 m

Poloha pole position: vlevo

Délka uličky před boxy: 367,1 m

Průjezd uličkou před boxy: 16,519 s

Počet zastávek v boxu: 37

Počet předjetí: 4

Počet předjetí s DRS: 16

Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 20 %

Pravděpodobnost deště: 4 %

Průměrná teplota vzduchu: 24,2 °C

Průměrná teplota asfaltu: 39,4 °C

Doba věnovaná brzdění: 18 %

Průměrné přetížení: 4,2 g

Náročnost na brzdy: 7