Před VC Španělska 2018
Pátá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Trať Circuit de Barcelona – Catalunya, dříve známá jako Circuit de Catalunya, je trvalou součástí kalendáře F1 od roku 1991. Od té doby nechyběla ani jednou a zpravidla zahajuje evropskou část seriálu. Díky tomu týmy přicházejí s technickými novinkami a mohou překvapit.
Historie okruhu
První VC Španělska se jela už ve druhém ročníku MS a postupně se konala na pěti různých tratích: Pedralbes v Barceloně, Jarama u Madridu, Montjuich Park v Barceloně, Jerez de la Frontera a Montmeló u Barcelony. Dvě z nich se konaly v ulicích Barcelony a ta současná nedaleko od města. Od úvodního ročníku v roce 1991 trať prošla třemi drobnými úpravami. Na nynější variantě se pojede podvanácté.
Žádný okruh jezdci neznají tak dobře jako ten katalánský v Montmeló zhruba 20 km severně od Barcelony. Právě tato trať je totiž v posledních letech nejčastějším místem konání oficiálních testů. Rekordmanem v počtu vítězství je M. Schumacher (6x), ale převážně zde vyhrávali i další šampioni. Naopak nejpřekvapivějším vítězem byl Pastor Maldonado, který dosáhl svého jediného triumfu v roce 2012 za volantem williamsu. Mezi současnými jezdci již v Barceloně vyhráli Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Lewis Hamilton a Max Verstappen. Největším problémem je nedostatek míst k předjíždění, takže většinou vyhrává vítěz kvalifikace. Pouze sedmkrát od úvodního ročníku nevyhrál jezdec stojící na pole position!
Na stupni vítězů VC Španělska 2017 zleva Sebastian Vettel, inženýr Mercedesu, Lewis Hamilton a Daniel Ricciardo
Také pro nás má okruh u Barcelony velký historický význam. Právě tady jsme byli 10. prosince 1999 svědky prvního startu českého jezdce Tomáše Engeho v oficiálním testu F1. Tehdy to ještě bylo v barvách Jordanu, zatímco tři velké ceny pak jel v roce 2001 za Prost.
Barcelonská kombinace vysokých a nízkých rychlostí, plus abrazivní a poněkud nerovný povrch, vedou k velkým nárokům na jezdce i vozy. Opotřebení pneumatik je zde obzvláště vysoké. Pro diváky je jedním z nejlepších míst, kde se mohou dívat, zatáčka č. 1 (také známá jako Elf Corner), protože nabízí jednu z mála předjíždějících příležitostí. Pro jezdce jsou to poslední dvě zatáčky, známé společně jako New Holland. Představují jednu z největších výzev sezony. Rychlý výjezd je nezbytný pro maximální rychlost na cílové rovince.
Vzpomínka na rok 2017
Po VC Ruska přijížděl Vettel do Barcelony s třináctibodovým náskokem na Hamiltona, o dalších deset bodů zpět byl Bottas. V kvalifikaci si svoje 64. pole position vyjel Hamilton před Vettelem a Bottasem. Vandoorne se kvůli výměně baterie a řídící jednotky stěhoval o deset míst na roštu zpět.
Na startu přetlačil Vettel Hamiltona, za nimi ale vypuklo peklo. Bottas, Räikkönen a Verstappen se bok po boku vřítili do první zatáčky. Dopadlo to tak, že se Räikkönen a Verstappen vzájemně zaklínili a s ulomenými závěsy kol museli odstoupit. Bottas pokračoval dál na třetí pozici. Výrazně ztratili také Alonso a Massa, který po defektu zajel do boxů pro čerstvé obutí.
Souboj Sebastiana Vettela ve ferrari (vlevo) a Lewise Hamiltona v mercedesu
V čele uháněl Vettel, marně se snažící setřást Hamiltona. Následovali Bottas, Ricciardo, Pérez, Ocon, Hülkenberg, Magnussen, Sainz a Grosjean. Ve 13. kole zahájili Magnussen a Sainz seriál zastávek v boxech. Na odjezdu se oba střetli, Magnussen se ale ubránil. Vettel přezouval ve 14. kole na měkkou směs. Propadl se na čtvrté místo, brzy však předjel Ricciarda. Hamilton zamířil k mechanikům v 21. kole a vsadil na střední pneumatiky. Vettel mezitím mocně naháněl vedoucího Bottase. Fin odolával až do 25. kola, kdy byl nucen ferrari pustit před sebe. Vzápětí uvolnil cestu Hamiltonovi a absolvoval zastávku.
Ve 32. kole havaroval Vandoorne a byl zaveden režim virtuálního safety caru. Zbytek pole, který byl ještě na starých gumách, toho využil k výměně. Po restartu se pokusil Mercedes zaskočit soupeře dalším Hamiltonovým přezouváním, tentokrát na měkkou směs. Vettel okamžitě zareagoval, zastavil o kolo později a zvolil střední. Na dráhu se stihl vrátit za sekundu dvanáct. Dokonce se o Hamiltona lehce otřel, pozici nicméně udržel.
Bottasův osud se naplnil v okamžiku, kdy na jeho voze selhalo turbo. Jeho týmový kolega mezitím vyvíjel silný tlak na Vettela. Ve 43. kole se před něj na cílové rovince dostal a okamžitě mu začal ujíždět. Jeho náskok postupně narostl až na tři sekundy. Pod šachovnicí projel jako první před Vettelem a Ricciardem. Bylo to Britovo 55. vítězství ve VC. Na dalších bodovaných příčkách skončili Pérez, Ocon, Hülkenberg, Sainz, Wehrlein, Kvjat a Grosjean.
VC Španělska
Okruh: Circuit de Barcelona-Catalunya
Místo: Barcelona, Montmeló
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11951
- POČET KOL66
- DÉLKA OKRUHU4655 m
- DÉLKA ZÁVODU307,104 km
- REKORD OKRUHU1:21.670 (2008)
- DRŽITEL REKORDUKimi Räikkönen
- Počet zatáček16
- Nadmořská výška162,7 – 192,3 m
- Opotřebení pneumatiknízké
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
11. - 13. května 2018
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Charakteristika okruhu
Na okruhu v Montmeló nedaleko Barcelony se VC Španělska jezdí od roku 1991. Je to trať, kterou všichni jezdci znají nejlépe, protože tu probíhá většina testovacích jízd. Proto jsou zde všechny vozy od počátku tréninku perfektně nastaveny. Obtížně se zde předjíždí a život jezdcům komplikuje silný vítr od moře. Závod zde býval málo dramatický a bez překvapení. Proto byla trať upravena změnou tvaru zatáčky La Caixa, která byla narovnána a nahrazena krátkou 120metrovou rovinkou. Cílová rovinka dostala zcela nový povrch a přestavěny zde byly ochranné zdi.
Vítězové VC Španělska
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2013 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2012 | Pastor Maldonado | Williams | Renault | Pastor Maldonado | Williams | Renault |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2009 | Jenson Button | Brawn | Mercedes | Jenson Button | Brawn | Mercedes |
2008 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2007 | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Damon Hill | Williams | Renault |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Renault | Michael Schumacher | Benetton | Renault |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Michael Schumacher | Benetton | Ford |
1993 | Alain Prost | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Gerhard Berger | McLaren | Honda |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 39 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 51 %
Počet řazení za kolo: 45
Spotřeba paliva: střední
Největší přetížení: 4,2 g v 9. zatáčce
Největší rychlost: 343 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 739,5 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 367,1 m
Průjezd uličkou před boxy: 16,519 s
Počet zastávek v boxu: 37
Počet předjetí: 4
Počet předjetí s DRS: 16
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 20 %
Pravděpodobnost deště: 4 %
Průměrná teplota vzduchu: 24,2 °C
Průměrná teplota asfaltu: 39,4 °C
Doba věnovaná brzdění: 18 %
Průměrné přetížení: 4,2 g
Náročnost na brzdy: 7