Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

První řada patří Mercedesu!

První řada patří Mercedesu!

VC Španělska - kvalifikace

Závodníci F1 dnes bojovali o místa na startu Velké ceny Španělska, pátého závodu letošní sezony a neoficiálního startu evropské části šampionátu. Na okruhu, kde se naplno projeví síla motoru i aerodynamiky, ale také jezdecké schopnosti, se o pole position chtěli ucházet všichni jezdci tří nejsilnějších týmů. V závěru kvalifikace se rozhodlo, že první tři řady budou jednobarevné. Stříbrná, červená a modrá. Avšak o vlastníkovi pole position rozhodlo pouze 0,04 sekundy.

Pohled na teploměry krátce před začátkem kvalifikace ukázal, že teplota vzduchu v blízkosti Barcelony klesla na 18°C, zatímco samotná trať měla 27 °C. Prvních 18 minut patřilo první části kvalifikace, která pole vždy očistí o pět nejpomalejších vozů. Letos zde nejčastěji končí jezdci Williamsu a Sauberu, ale dnes měl poslední místo předem rezervované Hartley. Novozélanďan tvrdě havaroval v posledním tréninku, v jeho samém závěru, proto mechanici Toro Rosso neměli žádnou šanci dát jeho vůz včas do pořádku. Zatímco oni měli do nedělního závodu dostatek času, mechanici sesterského Red Bullu horečně pracovali na voze Verstappena, na kterém byla objevena porucha elektroniky. Sirotkin nastupoval do kvalifikace s vědomím, že po jejím skončení klesne o tři místa kvůli penalizaci udělené za kolizi v prvním kole VC Ázerbájdžánu.


Z favoritů nejvíce spěchalo Ferrari a Vettel s Räikkönenem se usadili na špici se sekundovým náskokem na dvojici jezdců Haasu. Když se na trati objevily mercedesy, Hamiltona v první řadě zajímal směr větru, jenž v trénincích údajně stál za několika výjezdy mimo trať, která v zimě dostala nový asfaltový koberec. On i Bottas se vešli do malé mezery mezi jezdci Ferrari, první tedy zůstal Räikkönen. Ještě chyběl Red Bull, který už ale také byl na trati. Verstappen se zařadil na páté místo, zatímco Ricciardo byl výrazně pomalejší a šesté místo překvapivě nechal Alonsovi. Vettel pokračoval v rychlé jízdě a druhým kolem se vyšvihl do čela, zatímco Räikkönen už mířil do garáže. Na trati zůstali i nespokojení závodníci Red Bullu. Verstappen se posunul na druhé, Ricciardo pouze na čtvrté místo.

Pro další vývoj byly ale důležitější boje na chvostu. Vypadalo to, že Hülkenberg se musí vzdát kvůli poruše palivového systému, ale ukázalo se, že asi prostě jen nedostal správné množství benzinu. Jezdci Williamsu prohrávali souboj se Sauberem a Vandoornem. Jenže buď nebyl v pořádku Hülkenbergův vůz, nebo jeho koncentrace, protože jeho jediné dobré kolo nakonec stačilo pouze k obsazení šestnáctého, tedy nepostupového místa. Spolu s ním vypadli Ericsson, Sirotkin a Stroll, přičemž poslední jmenovaný ukončil tuto část kvalifikace v štěrkovém kačírku.


Následovala Q2, v níž se hledá 10 nejrychlejších z 15 zúčastněných. Mezi těmi deseti jsou zpravidla všichni jezdci Mercedesu, Ferrari a Red Bullu, o zbývající čtyři místa bojuje velká skupina jezdců ze středu pole. Zároveň je to čas taktických her, protože pilot, který postoupí do Q3, bude startovat na pneumatikách, se kterými zajel nejlepší kolo v Q2.

Všech šest jezdců špičkových týmů chtělo startovat na měkké sadě, proto první pokusy absolvovali na žlutých pneumatikách, zatímco téměř(!) všichni ostatní bojovali na červených, tedy superměkkých. Nejrychlejší byl Vettel, za ním se seřadili Räikkönen, Bottas, Hamilton a Verstappen. Ricciardo obsadil šesté místo, ale s velkou časovou ztrátou a musel se obávat vypadnutí.

Velkým překvapením bylo, že na žlutých pneumatikách vyjeli i Magnussen a Grosjean a prvními pokusy obsadili sedmé a osmé místo. Poslední dvě postupové pozice si přivlastnili Alonso a Sainz.

Hamilton si to rozmyslel, nebo to byla součást strategie? Poslední trénink před Q3? Vrátil se na trať, tentokrát na supersoftech, ale evidentně úmyslně nepřekonal svůj původní čas a vrátil se k mechanikům.

V závěru Q2 zůstali v boxech pouze Vettel, Räikkönen a Bottas. Nic důležité se už ale nestalo. Magnussen se posunul před Ricciarda a Vandoorne se dostal na 11. místo, ale do finále postoupili jezdci Ferrari, Mercedesu, Red Bullu, Haasu a oba domácí zástupci. Závodníci ze čtyř zmíněných týmů zítra odstartují na měkkých pneumatikách, Sainz a Alonso na superměkkých. Vypadli Vandoorne, Gasly, Ocon, Leclerc a Pérez.


Kdo očekával souboj Mercedesu s Ferrari, musel být na začátku Q3 překvapený. Mercedes byl na prvním místě, ale pouze ten patřící Hamiltonovi. Za ním se objevili Verstappen a Ricciardo, až čtvrtý byl po prvním pokusu finský jezdec Mercedesu. Vettel byl o třičtvrtě sekundy pomalejší než Hamilton. Räikkönen své kolo pokazil úplně a průběžně se zařadil až na sedmé místo za Alonsa. Všichni jeli na supersoftech. Na osmém místě se držel Grosjean, na devátém Sainz a Magnussen svůj první pokus ani nedokončil. Zůstávaly už pouze poslední čtyři minuty.

Že v Barceloně něco není v pořádku, ukázal Ricciardo, když si pro poslední pokus v Q3 vybral softy, tedy pneumatiky, které by měly být na jedno kolo pomalejší než supersofty. Australan se nakonec pořadím výše neposunul, ale ze svého původního času stáhl pár setin sekundy. Verstappenovi jeho pokus na červených pneumatikách nepřinesl vůbec nic.

Ještě před vypršením časového limitu se Räikkönenovi povedlo poskočit na druhé místo, jenže jeho krajan z konkurenčního týmu byl rychlejší. Ani on však nepřekonal Hamiltona, jenž se už těší na start z pole position. Ferrari nakonec dokázalo porazit alespoň Red Bull, takže Vettel a Räikkönen budou zítra na startu stát před Verstappenem a Ricciardem. Ze "zbytku světa" byl nejlepší Magnussen, který jediným měřeným kolem v Q3 porazil oba domácí jezdce i týmového kolegu.

  jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:17,633 1:17,166 1:16,173 17
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:17,674 1:17,111 1:16,213 14
3. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:17,031 1:16,802 1:16,305 16
4. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 1:17,483 1:17,071 1:16,612 15
5. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer 1:17,411 1:17,266 1:16,816 15
6. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer 1:17,623 1:17,638 1:16,818 19
7. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:18,169 1:17,618 1:17,676 27
8. Fernando Alonso McLaren Renault 1:18,276 1:18,100 1:17,721 21
9. Carlos Sainz Renault Renault 1:18,480 1:17,803 1:17,790 19
10. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:18,305 1:17,699 1:17,835 26
11. Stoffel Vandoorne McLaren Renault 1:18,885 1:18,323   18
12. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:18,550 1:18,463   16
13. Esteban Ocon Force India Mercedes 1:18,813 1:18,696   18
14. Charles Leclerc Sauber Ferrari 1:18,661 1:18,910   15
15. Sergio Pérez Force India Mercedes 1:18,740 1:19,098   18
16. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:18,923     6
17. Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1:19,493     9
18. Sergej Sirotkin Williams Mercedes 1:19,695     10
19. Lance Stroll Williams Mercedes 1:20,225     9