Hamilton poztrácel soupeře daleko za zádí mercedesu
VC Španělska – závod
Dramatická událost vrcholící havárií ve čtvrté zatáčce diváky naladila, ale od té doby byla nouze o vzrušující okamžiky. Závod se jel zcela v režii Hamiltona v celkem poklidném tempu, rozvířeném pouze občasnými technickými problémy řady jezdců.
V minulých čtyřech ročnících stál Hamilton třikrát na pole position. Dvakrát proměnil čelní pozici na startu ve vítězství. Proto měl zvlášť na téhle trati tak velkou radost, že vyhrál kvalifikaci. Vedle sebe měl navíc týmového kolegu a až v další řadě největší rivaly z Ferrari.
Přes noc pršelo, což trati většinou neprospívá, protože se ztratí hodně z přilnavosti pneumatik. Předpokládané údaje o počasí se značně lišily, ale nakonec se před závodem teplota vzduchu ustálila na 15 °C, asfalt se ohřál na 35 °C. Podle předběžných předpokladů měla být při startu na superměkké směsi optimální strategie dvou zastávek, při startu na měkkých pneumatikách Pirelli preferovalo variantu jediné výměny kol. Při pohledu na prvních patnáct vozů se však ukázalo, že měkčí sadu měl obutou pouze Alonso. Střední směs zvolili jen Ericsson a Hülkenberg.
Start velké ceny ještě nenasvědčoval tomu, co se stane o čtyři zatáčky později
Mechanikům Toro Rosso se podařilo dát vůz Hartleye do pořádku, jezdec dostal povolení ke startu i bez odjetého kvalifikačního kola (po havárii ve třetím tréninku) a postavil se na chvost startovního roštu. A stejně jako někteří soupeři v čele s Hülkenbergem vzhlížel k obloze – 80% šance na déšť dávala naději na velmi zajímavý průběh závodu. Do poslední řady musel také Sirotkin, který byl potrestán odsunutím o tři místa za zavinění kolize v Baku.
Romain Grosjean byl viníkem hromadné havárie v úvodním kole
Zatímco Hamilton přesvědčivě udržel vedení, Vettel v první zatáčce vnějškem objel Bottase a zaujal druhou pozici. Několik jezdců vyjelo mimo asfalt, ale naštěstí bez následků. Lehce do sebe ťukli oba domácí jezdci Alonso se Sainzem, což mclaren vyhnalo do trávy. Ve 4. zatáčce se však roztočil Grosjean, ve snaze vrátit se zpět na trať se dostal přímo mezi projíždějící soupeře a Hülkenberg s Gaslym se už neměli kam uhnout. Kolize byla natolik nepřehledná, že sportovní komisaři odložili rozhodnutí o případných trestech až po závodě. Kvůli rozsáhlé havárii a hodně znečištěné trati musel být před startovní pole vyslán safety car. Jezdci za sebou kroužili v pořadí Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Magnussen, Sainz, Leclerc, Ocon, Alonso, Stroll, Pérez, Vandoorne, Ericsson, Hartley a Sirotkin.
Na konci 6. kola se znovu začalo závodit. Restart velmi dobře zvládl Hamilton, Bottas chtěl zaútočit na Vettela, ale nakonec pouze Alonso předjel Ocona. Rozdíly mezi vozy se bohužel rychle natahovaly a Hamilton v 10. kole navýšil náskok přes tři vteřiny. Vandoorne dostal penalizaci pět vteřin za nepovolené vyjetí z tratě ve druhé zatáčce. Ani dvě DRS zóny nepomáhaly zvýšit šance na předjetí, protože mezi žádnou dvojicí nebyl rozdíl pod jednu vteřinu. Ale jen do chvíle, než se Ocon přiblížil Alonsovi, aby si vzal zpět desátou pozici.
Rozdíl mezi rychlostí Hamiltona a Vettela byl obrovský a ztráta ferrari hrozivě narůstala. Vettel se naopak dostával pod tlak Bottase, který ujížděl Räikkönenovi. Ricciardo naznačil rádiem týmu, že má pocit, jako by byl rychlejší než před ním jedoucí Verstappen. Red Bull s tím však nehodlal nic dělat. V 17. kole Vettel jako první vyměnil pneumatiky a se střední směsí klesl za Magnussena na 7. místo. Bottas dostal pokyn, aby reagoval co nejrychlejším kolem. Podařilo se mu to a zamířil do boxů. Zastávka však nebyla optimální, vrátil se přesně ve chvíli, kdy kolem projel Vettel při předjíždění Magnussena. Také Bottas se dostal před haas a pronásledoval ferrari. Na jezdce dopadly drobné a zatím ojedinělé kapky deště.
Ve 25. kole se objevily technické problémy na voze Räikkönena. Musel výrazně zvolnit, propadl se na sedmou pozici a posléze odstoupil ze závodu. Hamilton se po výměně kol vrátil mezi red bully. Ve vedení se ocitl Verstappen, kterého však zastávka teprve čekala. O dobrou podívanou se divákům postarali bránící se Ericsson a útočící Sainz na čerstvých pneumatikách. Zezadu se jim zatím přiblížili Leclerc a Alonso. Bitva o poslední bodované pozice byla hodně ostrá. Ocon měl při zastávce velké problémy s pravým zadním kolem a klesl na poslední místo.
Dramatický souboj Carlose Sainze s Markusem Ericssonem
Přesně v polovině závodu se Hamilton přilepil na vedoucího Verstappena, ale trochu tím ztratil ze svého tempa. Ve 34. kole Ricciardo přezul na střední směs a klesl na 5. místo za Bottase. O kolo později ho následoval Verstappen, který se však udržel před týmovým kolegou. Po 35 kolech bylo pořadí Hamilton, Vettel (+11 s), Bottas, Verstappen, Ricciardo, Magnussen, Ericsson, Sainz, Leclerc, Alonso, Pérez, Stroll, Vandoorne, Hartley, Sirotkin a Ocon.
Mercedes v rádiové komunikaci s Bottasem přiznal, že uvažuje o změně strategie ze dvou na jednu zastávku. Fin potvrdil, že stav pneumatik zatím vypadá dobře, ale do cíle měl ještě 28 kol. Jako poslední se pro výměnu kol rozhodl Ericsson a odšpuntoval trojici Sainz, Leclerc a Alonso, která hned zvýšila tempo. Nejstarší pneumatiky měl po 40 kolech obuté Vettel, dokonce o 13 kol starší než Hamilton. Ve stejné chvíli musel s technickou závadou zastavit Ocon a způsobil tím virtuální safety car. Znamenalo to snížení rychlosti o 40 % a zákaz předjíždění. Vettel toho využil k zastávce v boxu, ale byla dvojnásob dlouhá oproti obvyklým a klesl tím za Verstappena. Nizozemec si však zbytečně poškodil levou část předního křídla o Strolla. Jeho kousky rozesel po cílové rovince. Najel na ně například Pérez, ale stav křídla ho kupodivu nezpomalil. Sirotkin vzápětí předvedl divoké krocení roztočeného williamsu a po další zastávce klesl na poslední místo. Vandoorne nahlásil, že přišel o výkon motoru a odstavil auto na bezpečném místě.
Hodnota traťového rekordu byla neustále stlačovaná dolů. Finální vylepšení činilo zhruba dvě vteřiny! Konstruktéři se asi museli divit, jak málo ovlivní zdemolovaná část předního křídla rychlost vozu… Verstappen totiž Vettelovi ujížděl, místo aby ztrácel. Situace se však výrazně změnila od 52. kola. Vettel zajel nejrychlejší sektory a začal se mírně přibližovat. Byl to však jen planý poplach…
V 59. kole Pérez konečně předjel houževnatě se bránícího Leclerka, který chtěl pro Sauber zuby nehty udržet bodované umístění. Poslední kola nepřinesla žádné drama, protože rozestupy byly příliš velké na to, aby se někdo pokusil o vylepšení pozice. Vettel musel litovat nepovedené druhé zastávky, protože mu nepřinesla nic pozitivního. Ze stupně vítězů ho kvůli ní vystrnadil Verstappen, který značně vylepšil dojem z posledních závodů. Postavení nejlepšího jezdce „zbytku světa“ stejně jako v kvalifikaci udržel Magnussen, který v pohodě kroužil na šestém místě. Bodovaná místa udrželi na domácí trati také oba Španělé, přičemž mladší Sainz tentokrát předčil dvojnásobného mistra světa Alonsa. Velkého úspěchu dosáhl také Leclerc v sauberu, jehož jediný bod má pro tým velkou hodnotu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:35:29,972 | 66 | 25 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +20,593 | 66 | 18 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | +26,873 | 66 | 15 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +27,584 | 66 | 12 |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | +50,058 | 66 | 10 |
6. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 65 | 8 |
7. | Carlos Sainz | Renault | Renault | -1 kolo | 65 | 6 |
8. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | -1 kolo | 65 | 4 |
9. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | -2 kola | 64 | 2 |
10. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | -2 kola | 64 | 1 |
11. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | -2 kola | 64 | 0 |
12. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | -2 kola | 64 | 0 |
13. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | -2 kola | 64 | 0 |
14. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | -3 kola | 63 | 0 |
Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | - | 45 | 0 | |
Esteban Ocon | Force India | Mercedes | - | 38 | 0 | |
Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | - | 25 | 0 | |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | - | 0 | 0 | |
Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | - | 0 | 0 | |
Nico Hülkenberg | Renault | Renault | - | 0 | 0 |