Hypersofty na každý okruh!
Ricciardo by si přál více rozmanitosti
Když se Pirelli v roce 2011 stalo monopolním dodavatelem pneumatik, mělo v nabídce čtyři typy různě tvrdých slicků. Během let ale přibyly další a dnes paleta pneumatik na suchou trať obsahuje sedm směsí, od hyperměkké po supertvrdou. Kromě toho, že na příležitostného diváka je to už příliš, jsou následkem i menší rozdíly mezi jednotlivými směsmi.
Pak se snadno stane, že v Barceloně vidíme jezdce v závěru kvalifikace na měkkých pneumatikách, ačkoliv jsou k dispozici i superměkké. V Šanghaji zase jezdci Red Bullu zvládli na ultraměkkých prakticky stejně dlouhé stinty jako ostatní na měkkých. Daniel Ricciardo asi nebude jediný, kdo by si přál větší rozdíly v tvrdosti a výdrži pneumatik nabízených italským dodavatelem.
"Nechápu, proč nemůžeme mít hypersofty každý víkend. Ať nám je dají alespoň na kvalifikaci, zbytek se uvidí," řekl Ricciardo před Velkou cenou Monaka. "Alespoň bychom měli dobré kvalifikační pneumatiky a závod by byl pestřejší. V Barceloně bylo už od pátku jasné, že tři top týmy pojedou druhou část kvalifikace na měkkých pneumatikách a pokusí se o závod s jednou výměnou za středně tvrdé. Žádné překvapení. A podle mě by se právě o to měli snažit, poskytovat prostor na překvapení. V současnosti je to celé velmi předvídatelné."
V Barceloně byl rozdíl mezi měkkými a superměkkými pneumatikami odhadován na 0.3 sekundy na kolo, přičemž superměkké se nejen rychleji opotřebovávaly, ale levá přední byla i velmi náchylná k přehřívání. Romain Grosjean jasně řekl, co si o tom celém myslí.
"Je to strašně hloupé. Není správné, že jsme byli rychlejší na softech," uvedl jezdec Haasu. "Ukazuje to, jak systém nefunguje. Supersofty měly být rychlejší. Očekáváte rychlejší degradaci, která se i dostaví, ale nakonec je to prostě jenom horší pneumatika."
Zdá se, že Pirelli by si mohlo kritiku vzít k srdci.
"Měl jsem rozhovor s jezdci a byl zajímavý," opatrně volil slova Mario Isola, sportovní ředitel Pirelli (na titulním snímku). "Přišli s množstvím nápadů, co by se mohlo udělat. Zajímavý byl návrh zvážit přeskakování úrovní, jelikož byli spokojeni s výběrem pneumatik pro VC Číny a rozdíl mezi měkkými a středně tvrdými je někdy méně než sekunda na kolo. Řekněme, že bychom jim kupříkladu mohli dát tvrdé, měkké a ultraměkké. Můžeme se pustit do simulací, abychom odhalili všechny důsledky.
Máme šest směsí (Isola asi nepočítal supertvrdou "záložní" směs, která se letos nejspíš ani nedotkne asfaltu, pozn. red.), takže máme prostor na přeskakování úrovní tvrdosti, jak jsme to udělali v Číně. Ale pokud někam dovezeme hyperměkké jako kvalifikační pneumatiky, tak stávající pravidla jezdce donutí použít je i v závodě, takže musíme dobře promyslet všechny možné scénáře."
Jezdci si pneumatiky pro konkrétní okruh vybírají v předstihu, aby Pirelli mělo čas na výrobu a přepravu, takže v nejbližších týdnech žádná změna nehrozí. Už ale bylo oznámeno, že na Hockenheimringu budou k dispozici ultraměkké, měkké a středně tvrdé pneumatiky, superměkké byly přeskočeny.