Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bottas první v cíli sprintu, pole position bere Verstappen před Ricciardem

Bottas první v cíli sprintu, pole position bere Verstappen před Ricciardem

Velká cena Itálie - kvalifikační sprint

Sobotní program Velké ceny Itálie uzavřel kvalifikační sprint. Ten byl vypsán na osmnáct kol a rozhodl o tom, v jakém pořadí jezdci odstartují do nedělního závodu. Ve hře rovněž byly body. První tři v cíli totiž byli odměněni systémem 3-2-1. Teplota vzduchu činila před startem 28 stupňů. Trať měla 43 stupňů.

Z prvního místa vyrážel Bottas. Fin ale věděl, že ať dojede jakkoli, bude v neděli startovat z chvostu. Na ten bude odsunut kvůli nasazení nových komponent pohonné jednotky. Spolu s Bottasem stál v první řadě Hamilton. Následovali třetí Verstappen, čtvrtý Norris, pátý Ricciardo, šestý Gasly, sedmý Sainz, osmý Leclerc, devátý Pérez, desátý Giovinazzi, jedenáctý Vettel, dvanáctý Stroll, třináctý Alonso, čtrnáctý Ocon, patnáctý Russell, šestnáctý Latifi, sedmnáctý Cunoda, osmnáctý Schumacher, devatenáctý Kubica a dvacátý Mazepin.

Před startem sprintu měli starosti u Ferrari. Sainz totiž ve druhém tréninku tvrdě boural ve Variante Ascari a vzhledem k poškozením jeho vozu visel nad Španělovou účastí ve sprintu otazník. Mechanikům se ale podařilo dát jeho monopost včas dohromady. Růžová nebyla situace ani u Leclerca. Monačan byl ze druhého tréninku stažen dříve, neboť se necítil dobře. Nakonec ale ani on ve sprintu nechyběl.

Carlos Sainz nakonec mohl do sprintu nastoupit. Foto: Ferrari

 

Většina startovního pole se pro sprint rozhodla nasadit žlutě značenou střední směs pneumatik. Tu zvolili Bottas, Hamilton, Verstappen, Gasly, Sainz, Leclerc, Pérez, Giovinazzi, Russell, Latifi, Schumacher, Kubica a Mazepin. Našlo se ale i „sedm statečných“, kteří nasadil nejměkčí směs pneumatik. Ta byla sice rychlejší, očekávalo se ale, že v závěru bude odcházet. Obout se jí rozhodli Norris, Ricciardo, Vettel, Stroll, Alonso, Ocon a Cunoda.

Bottas se po startu udržel na prvním místě. Za ním se ale pořadí míchalo. Na druhou pozici povyskočil Verstappen a na třetí místo se posunul Ricciardo. V závodním režimu ale jezdci nesetrvali dlouho. Gasly si totiž poškodil přední přítlačné křídlo po kontaktu s Ricciardem, v zatáčce Curva Grande vylétl z trati a skončil v bariéře. Dobře nezačal sprint ani pro Gaslyho parťáka Cunodu, který ve Variante della Roggia kolidoval s Kubicou a Polák šel do hodin. Při incidentu si Cunoda poškodil přední křídlo a musel k mechanikům. Kubica se byl schopen zapojit zpět. Po tom všem vyjel zpomalovací vůz.

Pro Pierra Gaslyho neměl sprint dlouhého trvání. Foto: AlphaTauri

 

Za zpomalovacím vozem vedl Bottas. Druhý byl Verstappen a třetí Ricciardo. Čtvrtá příčka patřila Norrisovi. Až na pátou pozici se propadl Hamilton. Šestý byl Leclerc, sedmý Sainz, osmý Giovinazzi, devátý Stroll, desátý Pérez, jedenáctý Vettel, dvanáctý Alonso, třináctý Ocon, čtrnáctý Latifi, patnáctý Schumacher, šestnáctý Mazepin, sedmnáctý Russell, osmnáctý Kubica a devatenáctý Cunoda. Režie televizního přenosu nabídla se zpožděním rádiovou komunikaci mezi AlphaTauri a Cunodou. Japonec si nebral servítky a po zmíněném incidentu nazval Kubicu idiotem.

Restart přišel v nájezdu do čtvrtého kola. V úvodních momentech se pořadí zásadně neměnilo. Během úvodního okruhu jsme mohli sledovat mimo jiné i souboj o jedenáctou příčku mezi dvojicí bývalých mistrů světa – Vettelem a Alonsem. Španěl pilota Aston Martinu předjel. Bylo oznámeno, že za incident mezi Cunodou a Kubicou nepadnou žádné tresty. Dopředu postupovali mimo jiné i Russell s Cunodou. Zatímco Brit se postupně dostal z osmnáctého místa na patnácté, Cunoda z devatenáctého na sedmnácté.

V čele jedoucí Bottas navýšil svůj náskok před Verstappenem už na dvě sekundy. Třetí zůstával Ricciardo. Za jeho týmovým kolegou Norrisem už byl se ztrátou menší než jedné sekundy Hamilton, pro kterého rozhodně nebylo páté místo pozicí, kterou by si pro start nedělního závodu představoval. V osmém kole už sedminásobný šampion naznačil na konci cílové rovinky útok na Norrise. Pořadí se ale zatím neměnilo.

Max Verstappen se posunul na druhé místo hned po startu. Foto: Red Bull

 

Bojovalo se i o deváté místo. To se pokoušel sebrat Strollovi Pérez. Mexičan se jej pokusil předjet  v úvodní šikaně po vnějšku. Pilot Red Bullu při svém pokusu vycestoval mimo trať a vrátil se zpět před Strolla. Vzápětí ale dostal od týmu pokyn, aby vrátil Kanaďanovi pozici zpět a vyhnul se tak možnému trestu za získání nepovolené výhody. Pérez sice Strolla pustil, v desátém kole se ale v první šikaně pokusil zaútočit znovu a tentokrát už uspěl. Kousek za Strollem už navíc kroužil Alonso.

Hamilton se nadále držel těsně za Norrisem. Na svého krajana ale stále nenacházel recept. Čas se mu tenčil, neboť do konce zbývalo už jen šest kol. Jeho týmový kolega Bottas se nacházel na první příčce o více než jednu a půl sekundy před Verstappenem. Tento stav ale zaručoval zisk prvního místa pro start zítřejšího závodu Nizozemcovi. Bottas totiž věděl, že kvůli nasazení nových komponent bude vyrážet z chvostu. Hamilton stále naháněl Norrise. V zatáčce Lesmo 1 zažil divoký moment. Jeho Mercedes se smýknul a Brit ho tak musel krotit.

Hamilton se snažil, na Norrise ale nakonec nic nevymyslel a cílem tak projel jako pátý. Jeho týmový kolega Bottas si dojel pro první místo a tři bonusové body. Dva body si připsal druhý Verstappen a jeden bod zaznamenal třetí Ricciardo. Zatímco Verstappenovi umožnily bonusové body navýšit svůj náskok v čele šampionátu před Hamiltonem na pět bodů, Bottas si upevnil třetí příčku a nyní vede před Norrisem o dvanáct bodů.

Daniel Ricciardo odstartuje do Velké ceny Itálie z první řady. Foto: McLaren

 

Vzhledem k Bottasově penalizaci bude v neděli vyrážet z první pozice Verstappen. V čelní řadě ho doplní jeho bývalý týmový kolega Ricciardo. Třetí odstartuje Norris, čtvrtý Hamilton, pátý Leclerc, šestý Sainz, sedmý Giovinazzi, osmý Pérez, devátý Stroll a desátý Alonso. Pérezova osmá pozice ale zatím stále není definitivní. Komisaři ho totiž stále vyšetřují za předjetí Strolla s pomocí výjezdu mimo trať. Předmětem šetření je, zda-li Pérez před sebe nepustil Strolla moc pozdě.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 27:54,078 18 3
2. Max Verstappen Red Bull Honda +2,325 18 2
3. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +14,534 18 1
4. Lando Norris McLaren Mercedes +18,835 18 0
5. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +20,011 18 0
6. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +23,442 18 0
7. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +27,952 18 0
8. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari +31,089 18 0
9. Sergio Pérez Red Bull Honda +31,680 18 0
10. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +38,671 18 0
11. Fernando Alonso Alpine Renault +39,795 18 0
12. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes +41,177 18 0
13. Esteban Ocon Alpine Renault +43,373 18 0
14. Nicholas Latifi Williams Mercedes +45,977 18 0
15. George Russell Williams Mercedes +46,821 18 0
16. Juki Cunoda AlphaTauri Honda +49,977 18 0
17. Nikita Mazepin Haas Ferrari +62,599 18 0
18. Robert Kubica Alfa Romeo Ferrari +65,096 18 0
19. Mick Schumacher Haas Ferrari +66,154 18 0
DNF Pierre Gasly AlphaTauri Honda - 0 0

Průběžné pořadí šampionátu jezdců: 1. Verstappen 226.5, 2. Hamilton 221.5, 3. Bottas 126, 4. Norris 114, 5. Pérez 108, 6. Leclerc 92, 7. Sainz 89.5, 8. Gasly 66, 9. Ricciardo 57, 10. Alonso 46, 11. Ocon 44, 12. Vettel 35, 13. Cunoda 18, 14. Stroll 18, 15. Russell 13, 16. Latifi 7, 17. Räikkönen 2, 18. Giovinazzi 1, 19. Schumacher 0, 20. Mazepin 0, 21. Kubica 0.

Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. Mercedes 347.5, 2. Red Bull 334.5, 3. Ferrari 181.5, 4. McLaren 171, 5. Alpine 90, 6. AlphaTauri 84, 7. Aston Martin 53, 8. Williams 20, 9. Alfa Romeo 3, 10. Haas 0.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes