Ricciardova chvíle slávy, Alonso před Verstappenem
Velká cena Bahrajnu – 1. trénink
Ricciardo, Norris, Piastri. To je nejlepší trojice úvodního tréninku na Velkou cenu Bahrajnu. Nenechte se však zmást. Jezdilo se totiž v nerelevantních podmínkách pro závod a měkké pneumatiky nazula jenom hrstka závodníků. Ze špičky po této sadě nesáhl nikdo. Alonso zvládl i na gumách střední tvrdosti překonat Verstappena.
Ve čtvrtek se fanoušci konečně dočkali. Od 14:30 hodin místního času byl totiž v Bahrajnu na programu první volný trénink. Už před začátkem bylo jasné, že jeho výsledky nebude možné brát jako zcela reprezentativní. Jelo se totiž ještě za denního světla, tedy v odlišných podmínkách než pro večerní sobotní závod.
Program celého závodního víkendu je oproti běžným zvyklostem posunut o jeden den dopředu. Může za to Ramadán. Ten začne v neděli 10. března, tedy o víkendu, kdy je na programu Velká cena Saúdské Arábie v Džiddě. Podnik se proto bude konat od čtvrtka do soboty, aby s touto událostí nekolidoval. A jelikož podle pravidel musí dělit velké ceny minimálně sedm dní, došlo ke stejnému kroku i v případě Velké ceny Bahrajnu.
Hned po začátku první šedesátiminutovky se na trať nahrnula většina vozů. Všichni jezdci volili žlutě značené pneumatiky střední tvrdosti. Čou ovšem nezažíval ideální začátek sezony. Již ve svém výjezdovém kole si stěžoval, že mu nefungují brzdy a proto zamířil zpět k mechanikům.
Z prvního tréninku uplynulo jenom deset minut a Verstappen již naznačoval svou sílu. S časem 1:33,900 totiž figuroval na první pozici před Sainzem, který ztrácel 644 tisícin sekundy. Třetí byl Hamilton. Na dráze už se nacházeli všichni piloti. Nejdéle se čekalo na výjezd Sargeanta.
Netrvalo dlouho a stáji Red Bull patřily první dvě pozice. Za Verstappena se totiž zařadil jeho týmový kolega Pérez. Mexičanův výkon byl o 84 tisícin sekundy pomalejší než v případě trojnásobného mistra světa. Na třetí místo se posunul Leclerc.
Magnussenovi dělala potíže desátá zatáčka. Dán do ní nedobrzdil a projel se únikovou zónou. Jezdcům ztěžoval situaci i silný vítr. Hamilton zrychlil a zařadil se na druhé místo. K Verstappenovi se přiblížil na rozdíl 25 tisícin sekundy.
Po 15 minutách už se po dráze znovu proháněl i Čou. Zdálo se, že potíže s brzdami na jeho monopostu se podařilo vyřešit. Číňanovo první měřené kolo mělo hodnotu 1:37,623. To stačilo pouze na piloty Haasu a 18. místo.
Verstappen se sice stále nacházel na prvním místě, ke spokojenosti měl ale daleko: „S podřazováním i řazením nahoru je to pořád špatné. Auto doslova skáče,“ hlásil svému inženýrovi. Za okamžik jsme ho viděli v boxech, kde se začalo na jeho voze pracovat. Na čele měl pilot Red Bullu v tu dobu náskok 214 tisícin.
Před uplynutím první poloviny tréninku se většina jezdců odebrala do garáže. Na trati zavládlo ticho.
Netrvalo dlouho a na trať se vydal Piastri. Australan už tentokrát nazul nejměkčí směs pneumatik. A jelikož se stal prvním závodníkem, který tak učinil, nebylo žádným překvapením, když se s časem 1:33,113 posunul na první místo. Verstappena zdolal o 422 tisícin sekundy.
Krátce po Piastrim přešel na nejměkčí obutí i jeho kolega Norris. V garáži Mercedesu bylo mezitím pilno. Na obou vozech docházelo k výměně předního křídla.
Norris zajel na měkké sadě ještě lépe než Piastri. S časem 1:32,901 pokořil jako první hranici 1:33 a to znamenalo posun do čela s náskokem 212 tisícin sekundy. Jezdců na měkkých gumách ale přibývalo a bylo proto otázkou, jak dlouho Brit na špici vydrží.
Russell si náležitě prohlédnul únikovou zónu v první zatáčce. Brit totiž nedobrzdil z cílové rovinky. To samé potkalo také Strolla.
Ricciardo se s časem 1:32,869 posunul na první pozici. Norrise zdolal o 32 tisícin sekundy. Díky měkkým pneumatikám šel nahoru i druhý jezdec RB Cunoda. Japonec se zařadil na čtvrté místo.
Patnáct minut před koncem byli pouze čtyři piloti, kteří měli na kontě odjetá kola na nejměkčí směsi. Kromě Ricciarda, Norrise, Piastriho a Cunody k nim patřili také Bottas a Čou. Bylo pravděpodobné, že nikdo ze špičky tuto směs ve zbytku tréninku ani nenasadí. Důvod byly nerelevantní testovací podmínky pro závod.
Devět minut před koncem si řekl o pozornost Alonso. Španěl zajel čas 1:133,193. Díky tomu se posunul na páté místo a stal se nejrychlejším jezdcem na střední směsi pneumatik. Verstappena zdolal o 13 tisícin.
Zatímco Alonso překonal Verstappena, jeho kolega Stroll byl nespokojen. „V první a druhé zatáčce je auto hodně nestabilní. Je to příšerné,“ postěžoval si.
Hlavou kroutil také Verstappen. Nizozemec nebyl spokojen s podřazováním.
Na výsledcích už se nic nezměnilo. Vítězem se stal Ricciardo před Norrisem a Piastrim. Alonso se stal nejrychlejším jezdcem na střední sadě.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1:32,869 | 22 | |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:32,901 | + 0.032 | 25 |
3. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:33,113 | + 0.244 | 24 |
4. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:33,183 | + 0.314 | 24 |
5. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:33,193 | + 0.324 | 20 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:33,238 | + 0.369 | 21 |
7. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:33,251 | + 0.382 | 24 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:33,268 | + 0.399 | 24 |
9. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,302 | + 0.433 | 22 |
10. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:33,354 | + 0.485 | 21 |
11. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:33,385 | + 0.516 | 26 |
12. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:33,413 | + 0.544 | 23 |
13. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:33,583 | + 0.714 | 17 |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:33,868 | + 0.999 | 20 |
15. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:33,923 | + 1.054 | 16 |
16. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:34,213 | + 1.344 | 19 |
17. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:34,807 | + 1.938 | 21 |
18. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:35,144 | + 2.275 | 24 |
19. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:37,477 | + 4.608 | 25 |
20. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:37,938 | + 5.069 | 27 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: F1