Překvapivé dvojité vítězství pro McLaren, na nejvyšším stupni Ricciardo
Velká cena Itálie - závod
V neděli se v Monze uskutečnila letošní Velká cena Itálie. Ta byla třináctým závodem sezony. Teplota trati činila před startem závodu 44 stupňů. Vzduch měl 28 stupňů.
První místo patřilo na startu Verstappenovi. Za ním stály oba McLareny. Druhý měl startovat Ricciardo a třetí Norris. Až za nimi měl vyrážet čtvrtý Hamilton. Pátý byl Leclerc, šestý Sainz, sedmý Giovinazzi, osmý Pérez, devátý Stroll, desátý Alonso, jedenáctý Vettel, dvanáctý Ocon, třináctý Latifi, čtrnáctý Russell, patnáctý Cunoda, šestnáctý Mazepin, sedmnáctý Kubica, osmnáctý Schumacher a devatenáctý Bottas. Gasly po nehodě ve sprintu nasadil čtvrtou pohonnou jednotku a nakonec měl vyrážet z boxů.
Podoba startovního roštu ale nakonec vypadala trochu jinak. Pár minut před startem totiž byl odtažen do boxové uličky i Cunoda, na jehož voze se objevil problém. Nakonec do závodu vůbec nenastoupil. Pro AlphaTauri tak nezačínal domácí závod vůbec dobře.
Většina startovního pole zvolila pro start střední směs pneumatik. Výjimkami byli Hamilton, Bottas, Kubica a Gasly. Ti zvolili pro úvodní fázi závodu nejtvrdší specifikaci pneumatik.
Po startu měli velký důvod k radosti u McLarenu. Ricciardo se totiž posunul před Verstappena na první místo. Druhý pilot McLarenu Norris naopak jednu pozici ztratil a propadl se za Hamiltona. Ve Variante della Roggia se Hamilton pokoušel objet po vnějšku i Verstappena. Mezi dvojicí došlo ke kontaktu, po kterém Hamilton vycestoval ven z trati. Toho využil Norris a vrátil se před svého krajana na třetí pozici. Hamilton si postěžoval, že ho Verstappen vytlačil.
Ještě během prvního kola byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Giovinazzi totiž dostal šťouchanec zezadu od Sainze a roztočil se. Domácí závodník přišel o přední přítlačné křídlo, propadl se na chvost a musel do boxů k mechanikům.
Virtuální fáze zpomalovacího vozu brzy skončila. Ricciardo držel v prvních kolech po restartu vedení, v nájezdu do pátého kola byl ale za ním Verstappen s rozestupem menším než jedna sekunda. Zhruba stejný rozestup mezi sebou měli i třetí Norris a čtvrtý Hamilton. Do boxů zajel Gasly a ze závodu odstoupil. Francouz nebyl spokojen s chováním svého vozu již při nájezdu na startovní rošt.
Ředitelství závodu oznámilo, že incident mezi Verstappenem a Hamiltonem z prvního kola nebude dále vyšetřován a žádné tresty tak nepadnou. Kolize mezi Giovinazzim a Sainzem ale vyšetřována byla.
Rozestup mezi Ricciardem a Verstappenem narostl v osmém kole na více než jednu sekundu. Mezi Norrisem a Hamiltonem zůstával rozestup zhruba stejný. Pozornost budil i Bottas. Fin sice v sobotu vyhrál sprint, kvůli penalizaci za nasazení nových komponent pohonné jednotky ale musel startovat z 19. místa. Po prvních devíti kolech figuroval na 12. příčce.
Sportovní komisaři rozhodli o viníkovi kolize mezi Giovinazzim a Sainzem. Trest dostal pilot Alfy Romeo. Ten se totiž krátce před incidentem vrátil na trať poté, co vycestoval ven v zatáčce Variante della Roggia. Zpět se ale vrátil nedovoleným způsobem.
Hamilton se dotáhl na Norrise a v první zatáčce dvanáctého kola se pokusil před pilota McLarenu dostat. Norris ale svou pozici uhájil. Další Hamiltonův pokus přišel ve Variante della Roggia. Ani tentokrát se ale snaha sedminásobného mistra světa nesetkala s úspěchem. Norris sice držel třetí místo, byla ale upozorněn, že v zatáčce Alboreto (dříve Parabolica) překračuje traťové limity. Bottas předjel Latifiho a už jezdil na desátém místě.
Třináctý Vettel se ve 12. kole pokusil ve Variante della Roggia zaútočit na Ocona. Mezi jezdci došlo ke kontaktu. Vettel si postěžoval, že mu Francouz nenechal dostatek místa. Situací se ihned začali zabývat sportovní komisaři. Oconův týmový kolega Alonso spadl z devátého místa na desáté. Předjel ho Bottas.
Jak mezi Ricciardem a Verstappenem, tak mezi Norrisem a Hamiltonem byl v osmnáctém kole větší rozestup než jedna sekunda. Verstappen hlásil do vysílačky, že zadní pneumatiky odcházejí. Ve 21. kole vyjel Nizozemec mimo trať v úvodní šikaně. Ocon dostal pětisekundový trest za kontakt s Vettelem. Bottas získal další pozici. Předjel Strolla a posunul se na osmé místo.
Na konci 22. kola jsme viděli první zastávku v boxech. Absolvoval ji Ricciardo. Australan nazul bíle značenou tvrdou směs pneumatik. Na trať se vrátil jako sedmý. Verstappen převzal vedení. Kromě Ricciarda zajel do boxů také Vettel, který rovněž přešel ze střední směsi na tvrdou.
Kolo po Ricciardovi zajel k mechanikům Verstappen. Zastávka se ale Red Bullu nepodařila. Objevil se problém s nasazením pravé přední pneumatiky. Nizozemec se vrátil na trať až jako desátý. Do čela se dostal Hamilton, který předjel Norrise. Pilot McLarenu vzápětí zamířil k mechanikům, kde rovněž nazul tvrdé gumy. Na trať se vrátil před Verstappenem.
Na konci 25. kola zajel do boxů Hamilton. Ani Britova zastávka nebyla ideální. V boxech strávil čtyři sekundy. Na trať vyjel těsně za Norrisem a bezprostředně před Verstappenem. Pilot Red Bullu vycítil příležitost a zkoušel Hamiltona po vnějšku objet. Došlo ke kontaktu, po kterém oba skončili v kačírku. Jak pro Verstappena, tak pro Hamiltona závod skončil. Hamilton se sice ještě pokoušel dostat ze štěrku zpět do závodu, nakonec se mu to ale nepodařilo. Jeho vůz zůstal zaklíněný pod Verstappenovým monopostem, který vyskočil na Hamiltonův po přejezdu přes obrubník.
Na trať byl povolán zpomalovací vůz a zbytek startovního pole si tak rychle odbyl výměnu pneumatik. Leclercovi se podařilo vrátit na trať před Norrisem. Před restartem tedy vedl Ricciardo před Leclercem a Norrisem. Čtvrtý byl Pérez, pátý Sainz, šestý Bottas, sedmý Stroll, osmý Alonso, devátý Russell a bodovanou desítku uzavíral Latifi. Oba Williamsy tak znovu sahaly po bodech. Jedenácté místo patřilo Oconovi, dvanácté Kubicovi, třinácté Vettelovi, čtrnácté Schumacherovi, patnácté Giovinazzimu a šestnácté Mazepinovi.
K restartu došlo na konci 30. kola. Většina pilotů měla nazutou nejtvrdší směs pneumatik. Bottas, Kubica, Vettel a Giovinazzi ale jeli na střední směsi. Norris se hned po startu pokoušel dostat před Leclerca. V nájezdu do zatáčky Curva Grande sice vyjel dvěma koly mimo trať, nakonec se ale před Leclerca dostal a vozy McLarenu tak v tu chvíli jezdily na prvních dvou příčkách.
Netrvalo dlouho a před Leclerca se dostal i Pérez. Monačan se brzy musel bránit i před Bottasem, který se po restartu posunul na pátou příčku. V úvodní šikaně vyjel pilot Ferrari mimo trať. Pozici ale udržel. V problémech se dvakrát ocitl Schumacher. Nejprve v úvodní šikaně ťuknul do Vettela a poté ho v zatáčce Variante della Roggia poslal do hodin týmový kolega Mazepin.
Bottas konečně našel recept na Leclerca a dostal se na čtvrtou příčku. Zamotávat se ale začínala také situace na čele. Stále sice vedl Ricciardo, týmový kolega Norris na něj ale ztrácel méně než jednu sekundu. Kousek za ním navíc jezdili třetí Pérez se čtvrtým Bottasem.
Patnáct kol před koncem dělily prvního Ricciarda a čtvrtého Bottase zhruba dvě sekundy. Pérezovy šance na vítězství ale brzy utrpěly velkou ránu. Mexičan totiž obdržel pětisekundovou penalizaci za to, že si při předjíždění Leclerca pomohl výjezdem z trati.
Norrisovi se nelíbilo tempo jeho týmového kolegy: „Potřebuji, aby Daniel trochu přidal. Jede moc pomalu,“ hlásil Brit do vysílačky. A Ricciardo skutečně zabral. Svůj náskok na týmového kolegu navýšil na více než jednu sekundu. McLaren chtěl bezpečně udržet první dvě pozice a Norris tak byl požádán, aby na svého kolegu neútočil.
Mazepin nedobrzdil do první šikany a propadl se za týmového kolegu Schumachera. Vzápětí navíc obdržel pětisekundový trest za kolizi se Schumacherem.
Bottas se deset kol před koncem pokusil zaútočit na Péreze. V první šikaně mu to sice nevyšlo, ve Variante della Roggia ho ale po vnějšku objel. Pérez ale Finovi vzápětí předjížděcí manévr vrátil. Mazepin odstavil svůj vůz na rovince mezi zatáčkami Variante Ascari a Alboreto. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.
Ve 45. kole znovu zavlály zelené vlajky. Ricciardo ujel Norrisovi už o dvě sekundy. Pérez stále držel třetí místo, v cíli na něj ale čekala pětisekundová penalizace. Bronzovému výsledku byl tak nejblíže Bottas. Nedaleko za Finem jely oba vozy Ferrari. Pátý byl Leclerc a šestý Sainz. Za povšimnutí stál i Russell. Britovi patřila devátá pozice a měl tak na dosah další body. Jeho týmový kolega Latifi byl jedenáctý za Oconem.
V závěru závodu se dostal do hledáčku sportovních komisařů Stroll. Kanaďan, který kroužil po trati jako sedmý, byl podezřelý z toho, že dostatečně nezpomalil pod žlutými vlajkami.
Ve zbytku závodu se už nic na čele neměnilo. Ricciardo si dojel pro své první vítězství a navíc zaznamenal nejrychlejší kolo závodu. Jednalo se o jeho první triumf od Velké ceny Monaka 2018, kdy ještě hájil barvy Red Bullu. Jednalo se o jeho osmý triumf ve F1. McLaren zvítězil poprvé od Velké ceny Brazílie 2012, kdy vystoupil na nejvyšší stupeň Jenson Button. Spolu s Ricciardem vystoupili na pódium jeho týmový kolega Norris a také Bottas. Ten nakonec skončil třetí poté, co Péreze odsunula penalizace na pátou příčku. Mexičana přeskočil rovněž Leclerc, který obsadil čtvrté místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:21:54,365 | 53 | 25+1 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:21:56,112 | 53 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:21:59,286 | 53 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:22:01,674 | 53 | 12 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:22:03,088 | 53 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:22:04,900 | 53 | 8 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:22:10,169 | 53 | 6 |
8. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:22:11,566 | 53 | 4 |
9. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:22:14,107 | 53 | 2 |
10. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:22:15,233 | 53 | 1 |
11. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:22:18,108 | 53 | 0 |
12. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:22:18,986 | 53 | 0 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22:21,581 | 53 | 0 |
14. | Robert Kubica | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22:24,134 | 53 | 0 |
15. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:22:45,453 | 53 | 0 |
DNF | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | - | 41 | 0 |
DNF | Max Verstappen | Red Bull | Honda | - | 25 | 0 |
DNF | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | - | 25 | 0 |
DNF | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | - | 3 | 0 |
DNS | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí šampionátu: 1. Verstappen 226.5, 2. Hamilton 221.5, 3. Bottas 141, 4. Norris 132, 5. Pérez 118, 6. Leclerc 104, 7. Sainz 97.5, 8. Ricciardo 83, 9. Gasly 66, 10. Alonso 50, 11. Ocon 45, 12. Vettel 35, 13. Stroll 24, 14. Cunoda 18, 15. Russell 15, 16. Latifi 7, 17. Räikkönen 2, 18. Giovinazzi 1, 19. Schumacher 0, 20. Kubica 0, 21. Mazepin 0.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. Mercedes 362.5, 2. Red Bull 344.5, 3. McLaren 215, 4. Ferrari 201.5, 5. Alpine 95, 6. AlphaTauri 84, 7. Aston Martin 59, 8. Williams 22, 9. Alfa Romeo 3, 10. Haas 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren