Bump Day znamená konečnou pro Hinchcliffea a Mannovou
102nd Indianapolis 500 – kvalifikace (Bump Day)
Kanaďan Hinchcliffe a britská závodnice Mannová jsou těmi, kterým se nepodařilo se kvalifikovat do 102. ročníku závodu 500 mil Indianapolisu. Hlavně u jednatřicetiletého Hinchcliffea, který má na kontě jednu pole position a dva další starty z první řady, je to velké překvapení. Nejrychlejším pilotem sobotního programu byl Castroneves. O pole position se v neděli utká s dalšími osmi jezdci, mezi nimiž nebude chybět ani s kariérou se loučící Patricková.
Vzhledem k počtu přihlášených, který byl opět po letech vyšší než počet míst na startovním roštu, bylo jasné, že závěr kvalifikace nabídne drama v podobě „vystrkování“ (anglicky bumping) ze startovního roštu. A dva z pilotů budou moci závod sledovat jen z tribuny.
Piloty navíc téměř o tři hodiny z času určeného pro kvalifikaci okradl déšť, kvůli němuž byla kvalifikace dvakrát přerušena. Hned v jejím úvodu se na první místo vyšvihl Castroneves. Nikdo z pilotů jej už překonat nedokázal. Když všichni absolvovali své kvalifikační pokusy, mohly si týmy vybrat, do které z řad na konci pit lane svůj vůz postaví.
V 1. řadě byli jezdci, kteří chtěli zkusit nový kvalifikační pokus, při tom ale neodvolali svůj dosavadní čas. Neriskovali tedy, že si pohorší. Ovšem před nimi vždy dostali přednost jezdci z 2. řady, kteří svůj čas odvolali.
Kvalifikace ukázala, že s tím, aby se dostali do závodu, budou mít nečekaně problém piloti týmu Rahal Letterman Lanigan Racing. Pro Serviu navíc první dva kvalifikační pokusy skončily neúspěchem, tedy takzvaným odmáváním, když bylo jasné, že je jezdec příliš pomalý a nemá cenu se snažit kvalifikační pokus dokončit.
Když bylo startovní pole naplněno, byl, kromě Servii, který měl na kontě dva neúspěšné pokusy, pod čarou Daly. Svým druhým pokusem se posunul na 33. místo a z roštu vystrčil stájovou kolegyni Mannovou. Následoval Serviův třetí pokus, kterým se Španěl dostal na 31. místo a na rošt na úkor Dalyho. Ten vyjel ke svému třetímu pokusu, zajel 32. čas, kvalifikoval se na úkor Hinchcliffea a na bublinu, tedy poslední místo na roštu, odsunul Davisona v třetím voze A.J. Foyta.
Tým Sama Schmidta neměl v kvalifikaci špatné vozy. Ačkoliv formu na to, aby se dostaly do skupiny, která bude v neděli bojovat o pole position, neměly, jejich výkonnost měla bohatě stačit na to, aby se všichni piloti do závodu kvalifikovali. Jenže Hinchcliffe doplatil na to, že vyjel jako první po skoro dvouhodinovém přerušení kvůli dešti.
Konec kvalifikace navíc nebyl v tradičních 18 hodin místního času, ale kvůli televiznímu přenosu už v 17:50. Druhý pokus Mannové byl neúspěšný. Hinchcliffe zamířil ke druhému pokusu, ale v zaváděcím kole pociťoval tak silné vibrace, že musel neprodleně znovu do boxů.
Šanci dostali piloti, kteří byli v první frontě na konci boxové uličky. Rahal mírně zrychlil, ale zůstal 30. Rossi měl rozjetý slibný pokus, který zpočátku vypadal dost dobrý na to, aby předloňského vítěze dostal mezi devítku, která bude bojovat o pole position. Nakonec ale Rossi skončil těsně 10.
To už na konci boxové uličky přibývala nervozita. Mannová vyjela na dráhu dvě minuty před koncem kvalifikace. Hinchcliffe věděl, že je s ním zle. Když zazněl výstřel, označující konec kvalifikace, bylo hotovo. Britská závodnice se už zlepšit nedokázala a poprvé za sedm startů v Indianapolisu se do závodu nekvalifikovala.
„Můj vůz byl dost rychlý na to, abych se kvalifikoval. Nepochybuji o tom. Mám jedny z nejlepších mechaniků na pit lane, což celý rok dokazujeme během pit stopů. Je to velká rána,“ řekl po vyřazení v kvalifikaci Hinchcliffe.
„Přijeli jsme s velkým očekáváním. Během měsíce jsme viděli, že nemáme nejrychlejší vůz, ale nestrachovali jsme se, že bychom se nekvalifikovali. Při prvním pokusu jsme měli trochu potíže. Při druhém vypadala trať rychlejší, ale měli jsme ten problém. Myslel jsem, že konec je v šest hodin, takže jsem se ani moc nestrachoval. Ale taková jsou pravidla. Nejsme první velké jméno, které se do závodu nekvalifikovalo, to je Indy. Vrátilo se vyřazování, všichni z toho byli nadšení. Já jsem teď trochu míň, než jsem byl před 24 hodinami,“ dodal.
Výborně měly na kvalifikaci připravené vozy týmy Penske a Ed Carpenter Racing. V nedělním rozstřelu o pole position budou mít dohromady sedm zástupců! Jedinými piloty z jiných týmů, kteří budou bojovat o místa v prvních třech řadách, jsou Bourdais (Dale Coyne Racing) a Dixon (Chip Ganassi Racing), který se do první devítky dostal až svým druhým pokusem.
V neděli čeká piloty nová kvalifikace. Jejich sobotní časy se mažou. Nejprve se piloti, kteří v sobotu skončili na 10. až 33. místě, utkají o pozice v řadách 4 až 11. Následně si to devět nejrychlejších ze soboty rozdá o pole position a další místa v prvních třech řadách. Nedělní souboj bude o to důležitější, že piloti během tréninků hlásili, že s novým aerokitem se v Indianapolisu špatně předjíždí.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Helio Castroneves | Team Penske | Chevrolet | 02:37,2607 | |
2. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:37,4167 | + 0.156 |
3. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 02:37,6845 | + 0.424 |
4. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 02:37,7604 | + 0.499 |
5. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | 02:37,8322 | + 0.571 |
6. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:37,8588 | + 0.598 |
7. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 02:37,8608 | + 0.600 |
8. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:38,0457 | + 0.785 |
9. | Danica Patricková | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:38,1654 | + 0.904 |
10. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 02:38,1996 | + 0.939 |
11. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:38,2363 | + 0.975 |
12. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:38,2826 | + 1.022 |
13. | Ed Jones | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:38,5941 | + 1.333 |
14. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 02:38,6238 | + 1.363 |
15. | Carlos Muňoz | Andretti Autosport | Honda | 02:38,8702 | + 1.609 |
16. | JR Hildebrand | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 02:38,9409 | + 1.680 |
17. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 02:39,1837 | + 1.923 |
18. | Jay Howard | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | 02:39,2233 | + 1.962 |
19. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 02:39,2459 | + 1.985 |
20. | Robert Wickens | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | 02:39,3241 | + 2.063 |
21. | Kyle Kaiser | Juncos Racing | Chevrolet | 02:39,3388 | + 2.078 |
22. | Stefan Wilson | Andretti Autosport | Honda | 02:39,3561 | + 2.095 |
23. | Gabby Chaves | Harding Racing | Chevrolet | 02:39,4273 | + 2.166 |
24. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | 02:39,4298 | + 2.169 |
25. | Charlie Kimball | Carlin | Chevrolet | 02:39,4673 | + 2.206 |
26. | Zachary Claman De Melo | Dale Coyne Racing | Honda | 02:39,4881 | + 2.227 |
27. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 02:39,4894 | + 2.228 |
28. | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | 02:39,5275 | + 2.267 |
29. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:39,6362 | + 2.375 |
30. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:39,7114 | + 2.450 |
31. | Oriol Servia | Scuderia Corsa/RLL Racing | Honda | 02:39,9953 | + 2.734 |
32. | Conor Daly | Dale Coyne Racing | Honda | 02:40,0897 | + 2.829 |
33. | James Davison | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:40,1439 | + 2.883 |
34. | Pippa Mannová | Dale Coyne Racing | Honda | DNQ | |
35. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | DNQ |