Vedro, koronavirus a stará cihelna
GMR Grand Prix – před závodem
Měsíc od odloženého startu letošního ročníku IndyCar Series pokračuje šampionát tento víkend závodem na silničním okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway. Závod měl v kalendáři původně odstartovat přípravy na letošních 500 mil v Indianapolisu. Nakonec byl přesunut na začátek července, zatímco samotná pětistovka až na srpen. Kvůli stále se nelepšící epidemiologické situaci se závod pojede před prázdnými tribunami.
Bude to víkend plný závodění, fanoušci jej ale uvidí jen na televizních obrazovkách. V příštích dnech se do Indianapolisu chystají IndyCar, NASCAR, který pojede tradiční závod na 400 mil na oválu, i podnik nižší série Xfinity Series na silničním okruhu. Už před měsícem ale majitelé okruhu rozhodli, že na tribuny nevpustí fanoušky. Teď aktuálně řeší, jak odjet s diváky alespoň Indy500 a kolik jich na tribuny vpustit.
Epidemiologická situace se ve Spojených státech zatím nelepší, naopak v některých státech se výrazně zhoršuje. To ale zatím naštěstí není případ Indiany, kde nejenže leží Indianapolis Motor Speedway, ale také sídlí většina týmů a bydlí hodně jezdců. V posledních týdnech přibývá v Indianě zhruba 500 případů nákazy novým koronavirem denně, což představuje zhruba procentní růst. Jenom pro srovnání: v Česku se přírůstek podařilo snížit pod půl procenta, v posledních dnech ale v souvislosti s šířením nákazy na Karvinsku vyskočil na 2,5 %.
Samozřejmostí tak budou opět všudypřítomné roušky či ochranné štíty, jaké jsme viděli v Texasu. Na rozdíl od úvodního závodu, kdy byl celý program vměstnán do jediného dne, je závodní víkend v Indianapolisu rozložený do dvou. V pátek čekají piloty jeden trénink a následně kvalifikace, v sobotu pak závod.
Kromě strachu z nákazy koronavirem bude pilotům závodní víkend znepříjemňovat také počasí. Předpověď na sobotu udává téměř 34 stupňů Celsia. Pro jezdce to navíc bude první ostrý test nového aeroscreenu na silničním okruhu. Horko zažili už v Texasu, tam se ale o ochlazování kokpitu staralo nepřerušované proudění vzduchu při vysokých rychlostech. Teď to bude jiný případ.
Oproti Texasu nařídila IndyCar od dalších závodů povinnou instalaci hadice, kterou fouká chladný vzduch jezdci pod přilbu (v Texasu bylo její nasazení dobrovolné). Umožňuje také úpravu šasi tak, aby jezdci foukal chladný vzduch na nohy. Piloti přesto očekávají, že ve vozech bude pekelná výheň. Závod navíc startuje v pravé poledne místního času.
Kromě pití a vysílačky teď musí pilot při vystupování z vozu odpojit i chlazení přilby. Foto: IndyCar
Do Indiany přijíždí mírně pozměněné startovní pole. Svůj debut si v IndyCar odbude Kanaďan Dalton Kellett, který ve voze týmu A. J. Foyta střídá Tonyho Kanaana. Kellettovi je 26, předchozí čtyři sezony strávil v Indy Lights. Výraznějšího úspěchu ale nikdy nedosáhl. Jeho osobním maximem je šest třetích míst, z toho tři získal v závodě Freedom 100 v Indianapolisu. Jednou do něj startoval z pole position.
Ve voze týmu Carlin střídá Conora Dalyho Max Chilton. Daly ale nebude v Indianapolisu chybět, pojede místo Eda Carpentera v jednom z vozů jeho stáje. Ke startovnímu poli se pak připojí i jezdci, kteří v minulosti zářili v juniorských sériích, v IndyCar ale nikdy neprorazili a o závodní sedačku nakonec přišli – Sage Karam pojede za tým Dreyer & Reinbold Racing, Spencer Pigot pak ve třetím voze stáje Bobbyho Rahala.
Letošní závod je sedmým podnikem IndyCar na okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway. Ty předchozí ale poznaly jen dva vítěze – Simon Pagenaud a Will Power mají shodně po třech triumfech, Pagenaud vyhrál úvodní podnik v roce 2014 v barvách týmu Sama Schmidta, dnes McLaren Arrow SP, všechny ostatní triumfy brala stáj Penske. Power a Pagenaud se vloni ve celké ceně rozjeli k perfektnímu měsíci květnu, který korunovali vítězstvím v Indy500.
Plány na závodění „v evropském stylu“ uvnitř Indianapolis Motor Speedway jsou přitom mnohem starší. Duchovní otec okruhu Carl Fisher to plánoval, už když jej navrhoval. Během výstavby ale bylo od vnitřního okruhu upuštěno a vystavěn byl až na konci 90. let minulého století v souvislosti s příchodem formule 1 do staré cihelny.
Dlouhá léta totiž platila tradice, že v Indianapolisu se závodí jen jednou do roka. Ta se zrodila krátce po otevření dráhy společně s první pětistovkou v Indianapolisu, která nahradila několik menších závodů v průběhu sezony. Letos formule do Mekky amerického motorsportu zavítají hned třikrát, protože kromě tohoto závodu a Indy500 je čeká ještě jedna velká cena na podzim. Tou IndyCar sanuje výpadky závodů z důvodu pandemie koronaviru.
Indianapolis Motor Speedway (okruh)
Délka okruhu: 2,439 míle (3,9251 km), 14 zatáček
Délka závodu 80 kol
První závod: 2014
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 1:07.7044 v roce 2017
Loňské pole position: Felix Rosenqvist (Chip Ganassi Racing) – 1:08.2785
Loňský vítěz: Simon Pagenaud (Team Penske)
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 3. 7.
17:30 – 19:00 – trénink
22:30 – 24:00 – kvalifikace
Neděle 4. 7.
18:08 – start závodu GMR Grand Prix