Štěstěna přála v Indianapolisu Dixonovi
GMR Grand Prix – závod
Po třech druhých místech v řadě se pětinásobný šampion IndyCar Series Scott Dixon dočkal prvního vítězství v kariéře ve Velké ceně Indianapolisu. Dixon, který za pár dní oslaví čtyřicítku, zahájil letošní sezonu ve velkém stylu, když vyhrál dominantním způsobem druhý závod letošní sezony. V v Indianapolisu měl ale i nemalou dávku štěstí, když žlutá fáze přišla zrovna ve chvíli, kdy byl prvním vozem v pořadí, který absolvoval druhou zastávku v boxech.
Do závodu dobře odstartoval vítěz kvalifikace Power. Naopak Askew se po startu propadl za Newgardena, Dixona a na začátku 2. kola i za Dalyho. Velmi dobrý úvod závodu měl také Pigot, který se během úvodních pěti kol dostal před pět jezdců.
Hned od začátku se rozjela strategická bitva. V 9. kole O´Ward, Hinchcliffe a Andretti vsadili na strategii tří zastávek v boxech. Následoval je Pagenaud, který se v úvodu nedokázal vyhrabat z chvostu pole, z něhož startoval. V 11. kole zamířil k mechanikům Dixon.
A to byl pro většinu závodních stratégů zlomový moment. Dixon byl najednou na nových měkkých pneumatikách o celé dvě vteřiny rychlejší a přiměl ostatní týmy reagovat. Newgarden zamířil k mechanikům v 15. kole. V 18. zastavil Power, který byl předtím odhodlaný odjet závod na dvě zastávky. Oproti Dixonovi měl jednu nevýhodu - závod začal na nových měkkých pneumatikách, zatímco Dixon na tvrdých, které se ukázaly jako mnohem horší směs.
Start závodu, snad naposledy před prázdnými tribunami. Foto: IndyCar.
Ačkoliv měl před pit stopem několikavteřinový náskok, delším úvodním stintem Power na Newgardena a Dixona ztratil. Dokázal se ale stále vrátit před nimi. Jeho stájového kolegu navíc od Dixona odděloval ještě Herta. V čele zůstali piloti, kteří se rozhodli vsadit na strategii dvou pit stopů a neuhnout z ní – Rahal, Daly, Pigot, Ferrucci a Karam. Pigot se záhy dostal před Dalyho na 2. místo. Herta měl v první zatáčce problémy, musel projet únikovou zónou a propadl se za Dixona.
Rahal zamířil do boxů ve 27. kole, když měl na Powera náskok 30 vteřin. K mechanikům jej následovali i ostatní jezdci na dvouzastávkové strategii. Pigot a Ferrucci měli v boxech potíže, když mechanikům shodně upadla matice kola.
Rahal se vrátil na 4. místě. Na Powera ztrácel 10 vteřin, před Dixonem měl náskok dvou a půl sekundy. Pigot pokračoval až 17., Daly 19. a Ferrucci předposlední. Sotva skončily první zastávky pro jezdce, plánující dva pit stopy, začali zastavovat znovu piloti na třízastávkové strategii.
Dixon zamířil do boxů ve 34. kole. Poté, co se vrátil na trať, ztratil ve 14. zatáčce nad vozem kontrolu Askew a zádí napřed narazil do zdi. Následovala žlutá fáze. Dixon byl nejvýše postaveným pilotem z těch, kteří jeli třízastávkovou strategii a už byli podruhé u mechaniků. Power, Newgarden a Harvey museli z čela závodu do boxů teď. Rahal, Pigot a Daly zůstali na trati a vytrvali na strategii dvou pit stopů.
Při restartu měl problémy s technikou Rossi a musel svůj vůz odstavit v boxech. Pro jezdce, který vloni bojoval o titul, to tak byla druhá vážná závada ve dvou závodech letošní sezony. Při restartu na sebe poprvé upozornil nováček VeeKay, který se dokázal probojovat už do první pětky. Stejně tak Pagenaud, jemuž se v kvalifikaci ani v úvodu závodu nedařilo, byl najednou mezi pěti nejlepšími. Dixon se postupně dostal na 2. místo a ve 48. kole na konci cílové rovinky předjel i Rahala a převzal vedení.
Novozélanďan na nic nečekal a naprosto splnil příkaz svého závodního inženýra – teď zajížděj kvalifikační časy. Během dvou kol už měl náskok pět vteřin. Teď už to bylo hlavně o tom, jestli Dixonovi vydrží technika a jestli jej nepostihne něco podobného, co předtím lídry závodu – špatně načasovaná žlutá fáze.
Byl to v 54. kole Daly, kdo využil jako první otevřeného okna pro poslední pit stop. V dalším kole jej následovali Rahal a Pagenaud. Dixon, který měl v tu chvíli už přes 10 vteřin náskoku, zastavil o jedno kolo později. S ním i Power, pro kterého se původně skvěle rozjetý závod definitivně změnil v propadák. Australan totiž neudržel motor v chodu, a ačkoliv jej mechanici znovu nastartovali, propadl se až na úplný chvost pole.
Dixon zažíval horké chvilky, ani ne tak kvůli dění na trati, ale protože se mu urvala hadice, která přiváděla studený vzduch do jezdcovy přilby. Ve voze bylo přes 50 °C. Foto: IndyCar
Newgarden a Veach natahovali stint, co to šlo. Obhájce titulu zastavil v 62. kole, Veach pak ještě o jedno kolo později, do pořadí už ale příliš nepromluvili. Naopak to byl Pagenaud, kdo nejlépe reprezentoval tým Rogera Penskeho, pro něhož to byl první závod na Indianapolis Motor Speedway poté, co se stal majitelem slavného závodiště. Pagenaud předjel Pigota a posunul se na třetí příčku. Newgarden byl až 9., záhy ale i on bojoval s Pigotem, protože mladého Američana trápil hůře a hůře pracující motor Honda.
Pigotův motor se ukázal jako jeden z faktorů, který v závěru přidělával vrásky na čele mechaniků na boxové zídce Scotta Dixona. Zatímco Pigot navrhoval odstavit vůz v boxech s tím, že motor může každou chvíli vysadit, tým Bobbyho Rahala mu řekl, aby zůstal na dráze. Žlutá fáze by se totiž hodila Grahamu Rahalovi, neboť by jej přiblížila Dixonovi. Druhým faktorem, zneklidňujícím Ganassiho tým, pak bylo počasí. Nad okruh se totiž podle radarů blížil déšť a mechanici si dokonce připravili pneumatiky do mokra.
Nic z toho ale nakonec Dixonovi závod v závěru nepokazilo. A nebyly to ani výlety Andrettiho a Veache mimo dráhu čtyři kola před koncem, které oba piloti zvládli. Dixon si tak mohl dojet pro druhé vítězství v řadě. Pro pilota, který je známý tím, že je silnější spíše v druhé polovině sezony, tak ročník začíná nejlépe, jak může. Pagenaud v závěru sice smazal náskok Rahala, na druhou příčku ale nedosáhl. Po druhém místě z Texasu i on zažívá velmi silný vstup do sezony.
Ta navíc teď pokračuje v rychlém tempu. Příští víkend piloty čekají dva závody na nejdelší trati v kalendáři, okruhu Road America, a hned další týden pak dva na té nejkratší, na oválu v Iowě.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 1:41:59,3232 | 80 | 50+1 |
2. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | +19,9469 | 80 | 40+1 |
3. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | +20,5642 | 80 | 35 |
4. | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner | Honda | +25,0882 | 80 | 32 |
5. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | +25,6361 | 80 | 30+1 |
6. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | +25,7133 | 80 | 28+1 |
7. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | +31,8973 | 80 | 26 |
8. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | +33,8363 | 80 | 24 |
9. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | +43,0469 | 80 | 22 |
10. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | +44,8913 | 80 | 20 |
11. | James Hinchcliffe | Andretti Autosport | Honda | +46,1674 | 80 | 19 |
12. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | +49,9774 | 80 | 18 |
13. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | +50,4892 | 80 | 17 |
14. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | +52,2172 | 80 | 16+1 |
15. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | +56,6884 | 80 | 15 |
16. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | +1:00,2317 | 80 | 14 |
17. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | +1:03,8457 | 80 | 13+1 |
18. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | +1:05,5192 | 80 | 12 |
19. | Álex Palou | Dale Coyne Racing | Honda | +1:06,4782 | 80 | 11 |
20. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | +1:11,6129 | 80 | 10+4 |
21. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | -1 kolo | 79 | 9 |
22. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | -1 kolo | 79 | 8 |
23. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | -1 kolo | 79 | 7 |
24. | Spencer Pigot | Rahal Letterman Lanigan | Honda | porucha | 74 | 6+1 |
25. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | porucha | 41 | 5 |
26. | Oliver Askew | Arrow McLaren SP | Chevrolet | havárie | 34 | 5 |
Zdroj: FORMULE.cz