Čtyři vozy v cíli v největší Panisův den
Vzpomínka na VC Monaka 1996
Již ve čtvrtečním tréninku si diváci přišli na své. Dokonce i ranní rozcvička stála za podívanou. Byl v ní nejrychlejší Hill (1:24,524) před Häkkinenem v mclarenu se zkráceným rozvorem, zlepšenou aerodynamikou i upraveným motorem. Následovali Frentzen, Schumacher, Alesi, Barrichello, Irvine, Verstappen, Berger, Coulthard, až osmnáctý Villeneuve…
Odpolední volný trénink byl podstatně dramatičtější než kdekoli jinde. Všichni jej absolvovali s velikým nasazením. Schumacher musel využít únikové zóny v šikaně po problému s brzdami. Panis přidal hodiny a pak skočil na šesté místo. Verstappen zajel skvěle (jen 0,1 s za Hillem) a pak havaroval v zatáčce Rascasse. Hodiny postihly i Rosseta. Diniz naprosto přesně napodobil Verstappena a rozbil vůz na stejném místě. Hodiny vytočil i skvělý Alesi, do svodidel se trefil Fisichella. Vyvrcholení zajistil v poslední minutě Häkkinen zdoláním Hilla (-0,111 s), který se ještě zlepšil, ale zůstal druhý (+0,036 s). Za nimi se srovnali Coulthard, Barrichello, Alesi, Panis, Villeneuve, jedenáctý M. Schumacher, poslední Rosset (+4,750).
Ještě o stupeň stoupla dramatičnost v kvalifikaci. Dopolední trénink ozdobil M. Schumacher čelním nárazem do svodidel v zatáčce St. Dévote. Hill jezdil excelentně s dokonalou kontrolou vozu a byl nejrychlejší. Odpoledne první výjezd proměnil v podstatné zlepšení nejlepšího času a dalším kolem jej ještě posunul. Na pár sekund. Berger byl hned téměř o sekundu rychlejší. Podobně jeli Alesi, Häkkinen, Panis…
Později zazářil M. Schumacher časem 1:21,351 a hned se zlepšil na 1:20,912. Ve dvacáté minutě znovu vyjel Hill, ale mistra světa nezdolal, a naopak jej překonal Frentzen! Lamy tuto fázi zkomplikoval havárií. Villeneuve bojoval srdnatě, ale nemohl se trefit do tempa a tratě. V posledních minutách ději nasadili korunu M. Schumacher s Hillem. První z nich byl těsně nejúspěšnější, vybojoval pole position a sklidil právem obrovský aplaus.
Nedělní ranní warm-up potvrdil, že Ligier se v Monaku cítí doma a jeho jezdec Panis má před sebou nejlepší den kariéry. Devětadvacetiletý Francouz, který z předchozích sedmatřiceti startů nic pozitivního nevytěžil, tentokrát šokoval svět nejlepším časem. Byť v seanci, ve které o nic nešlo. Z elity byl M. Schumacher čtvrtý a Hill šestý. Alesi v zatáčce Loews zastavil provoz hodinami.
V poledne vzhledem k silnému dešti a předpovědi zmoklého odpoledne byl vyhlášen ještě aklimatizační trénink pro nastavení vozů a test pneumatik Goodyear Aquatred, respektive nového typu Monsoon. Nejlépe se vedlo Häkkinenovi, ale vzápětí po zajetí nejlepšího času 1:54,332 (104,789 km/h) rozbil vůz tak, že do odpoledne nemohli mechanici stihnout opravu. Musel jet v rezervním, netestovaném. Za ním bylo zajímavé pořadí: Alesi, Barrichello, Herbert, Berger, Panis, Villeneuve, Hill, M. Schumacher, Brundle…
Start je v Monte Carlu důležitější, ale kvůli stísněnému prostoru také nebezpečnější než kdekoli jinde. Mistrovsky jej zvládl Hill a ujal se chladnokrevně vedení. Za ním se děly věci! V první zatáčce St. Dévote havaroval Verstappen, ve druhé Fisichella a Lamy, ve čtvrté před Mirabeau po hrubé jezdecké chybě M. Schumacher, před půlí prvního kola ještě Barrichello.
První kolo ukončil Hill s drtivým náskokem 4,3 s a ujížděl zbytku pole deklasujícím způsobem o tři sekundy na kolo! Ve třetím okruhu zajel první z dlouhé série nejrychlejších kol (později si jich připsal ještě jedenáct). Tradičně havaroval Katajama, vzápětí Rosset a také Diniz. V desátém kole zajel z třetí pozice Berger do boxů a propadl se do pozadí. Pořadí po desátém kole: Hill, Alesi, Irvine, Frentzen, Coulthard, Villeneuve, Salo, Herbert, Häkkinen, Panis, Brundle, Berger (vzápětí vzdal)…
David Coulthard dojel ve voze týmu Marlboro McLaren Mercedes na druhém místě
Zajímavý byl boj o třetí pozici, kterou držel Irvine s vypětím všech sil, protože Frentzenův sauber a Coulthardův mclaren jely viditelně podstatně lépe. Brzdil je však úspěšně. Villeneuve už měl ztrátu dokazující, že mokrá trať a specifický okruh mu nesedí. Frentzen vydržel s nervy do devatenáctého kola. Po několika útocích zkusil předjet ve stoupání Beau Rivage, ale škrtl o svodidla a musel do boxů. S novou přídí pak zajel nejrychlejší kolo, vzápětí další (střídal se v nich s razantním Alesim, který stahoval drtivý Hillův náskok z 25 na 22, 21 a posléze 20 sekund).
Ve 28. kole zajel Hill do boxů a bez problémů pokračoval na hladkých goodyearech druhý za nepřezutým Alesim, kterého dotáhl jediným skokem. U kasina pak havaroval Brundle. Sérii nejrychlejších kol začal psát Panis výkony o tři sekundy na kolo rychlejšími než Hill! V osmatřicátém kole musel Irvine znovu do boxů po své chybě v zatáčce Loewe (předtím krajně unfair bránil několik kol Panisovi v předjetí). Ztratil více než minutu, protože mu při odjezdu zhasl motor. Jel potom poslední, desátý.
Ve čtyřicátém kole explodoval v tunelu motor Hillovi. Alesi tak zadarmo přišel k vedení (Panis +31,927, Coulthard +32,243, Herbert +40,435, Villeneuve +41,146, Salo +41,682…). Druhé přezouvání zahájil Alesi v 51. kole. Následně zajel dvakrát nejlepší čas, ale pak se nečekaně objevil v boxu znovu. Zaskočil nepřipravený tým Benetton, po dlouho trvajícím přezouvání sice vyjel, ale o kolo později už v boxu zůstal. Vedení se ujal naprosto nečekaně absolutní outsider Panis!
V 66. kole ještě hrubá chyba Badoera, jedoucího o pět kol zpět, vyřadila předjíždějícího Villeneuvea ze čtvrté pozice. Vzniklo pořadí Panis, Coulthard, Herbert, Salo, Häkkinen, Frentzen, Irvine. Více jezdců nepokračovalo, ale tento počet dokázal svou třetí velkou chybou v jediném závodě zredukovat Irvine v zatáčce Mirabeau, když vyřadil kromě sebe ještě Sala a Häkkinena. Cílem tedy projely jen čtyři vozy!
Výsledky: 1. Olivier Panis (Ligier – Mugen Honda) 2:00:45,629, 2. David Coulthard (McLaren – Mercedes) +4,828, 3. Johnny Herbert (Sauber – Ford) +37,503, 4. Heinz-Harald Frentzen (Sauber – Ford) -1 kolo, 5. Mika Salo (Tyrrell – Yamaha) -5 kol, 6. Mika Häkkinen (McLaren – Mercedes) -5 kol, 7. Eddie Irvine (Ferrari) -7 kol. Více účastníků nebylo klasifikováno.