Sezona pokračuje v městě automobilů
Chevrolet Detroit Grand Prix – před závodem
Žádný čas na oddych nemají piloti IndyCar Series. Týden po slavné pětistovce v Indianapolisu je čeká další závodní víkend a hned dvojitá porce. Dvakrát se utkají na 2,35mílovém (3,78 km) městském okruhu na ostrově Belle Isle v Detroitu.
Ve městě automobilů závodí americké formulové série se dvěma přestávkami od roku 1989. První tři ročníky se jely okolo komplexu mrakodrapů Renaissance Center na trati, na níž IndyCar vystřídala formuli 1, která v Detroitu stihla uspořádat sedm závodů.
Právě plánovaný přesun z centra města do parku na ostrově Belle Isle byl jedním z důvodů, proč se formule 1 nakonec s Detroitem rozloučila. IndyCar trápily v Detroitu stejné problémy – hrbolatá trať, špatná viditelnost, úzká trať s minimem míst vhodných k předjíždění. Nakonec se po třech letech konečně přestěhovala na Belle Isle.
Tuto verzi používá IndyCar od roku 2013
Jenže jediné opravdové pozitivum nového okruhu na ostrově spočívalo v tom, že trať byla velmi hladká. Paradoxně za ta léta se právě toto změnilo a Belle Isle je snad nejhrbolatějším okruhem v kalendáři. Na úzké trati bylo stále minimum vhodných míst k předjíždění. A ještě navíc se na ostrov z centra města fanoušci těžko dostávali. Když už se jim to povedlo, nenašli na něm mimo závodní dráhu příliš příležitostí, jak se zabavit. Chyběly vyasfaltované plochy, kde by se daly připravit další atrakce. Naopak mnohdy se diváci museli brodit rozbahněnou hlínou.
V roce 1998 byla alespoň klikatá pasáž s ulicí Picninc Way nahrazena dlouhou rovinkou Central Avenue, na jejímž konci mají piloti jednu z dobrých možností k předjíždění. Další se skrývá na konci protilehlé rovinky před 7. zatáčkou. Po sezoně 2001 se ale CART s Detroitem nedohodl na nové smlouvě a okruh, považovaný za nejméně oblíbený v kalendáři, zmizel.
Do města automobilů se vrátila až v roce 2007 série IndyCar. Závod se ale udržel jen dva roky, pak byl zrušen kvůli ekonomické krizi, která silně zasáhla místní automobilový průmysl.
Závod se podařilo obnovit v roce 2012. Za oběma návraty šampionátu do Detroitu stál Roger Penske. Při druhém v roce 2012 pomohlo, že se do IndyCar coby dodavatel motorů vrátil Chevrolet, pro něhož je to domácí závod. Lepší bilanci má ale v Detroitu japonská Honda.
Významně ji zlepšil před rokem Graham Rahal. V roce 2013 totiž IndyCar začala v Detroitu pořádat dva závody během jednoho víkendu. Rahal se vloni stal prvním pilotem, kterému se podařilo během jednoho víkendu triumfovat v obou podnicích. Od roku 2013 také IndyCar závodí na dlouhé verzi okruhu s dlouhou rovinkou mezi zatáčkami 2 a 3.
Perný týden má za sebou Will Power, který byl po vítězství v Indianapolisu v jednom kole. V Detroitu, kde triumfoval v jednom ze závodů v roce 2014 a v jednom v sezoně 2016, bude chtít navázat na perfektní květen, který dokázal ve staré cihelně přetavit ve dvě vítězství. Ta jej katapultovala do čela šampionátu.
S obrovskou motivací přijíždí na Belle Isle James Hinchcliffe. Tomu se v Indianapolisu nepovedla kvalifikace a závod tak musel sledovat jen z boxů. Neúspěch odnesla zkušená závodní inženýrka Leena Gadeová, kterou tým Sama Schmidta před sezonou angažoval. Žena, která si udělala jméno ve vytrvalostních závodech, se po neúspěšné kvalifikaci poroučela. Tým alespoň využil personálu k tomu, aby mechanici hned po kvalifikaci začali připravovat vozy pro Detroit.
V Detroitu nás čeká i jedna změna ve startovním poli. Zacharyho Clamana de Mela, který místo zraněného Fittipaldiho startoval v Indianapolisu, nahradí vývojový jezdec týmu F1 Haas, dvacetiletý Američan Santino Ferrucci.
Detroit – Raceway at Belle Isle
Délka okruhu: 2,34 míle (3,766 km), 14 zatáček
Délka závodu: 70 kol, 164,5 míle
První závod: 1989, první závod IndyCar 2007
Loňští vítězové: Graham Rahal (Rahal Letterman Lanigan Racing) – oba závody
Loňské pole position: Graham Rahal (Rahal Letterman Lanigan Racing) – 1:13,9681; Takuma Sató (Andretti Autosport) – 1:13,6732
Rekord okruhu: Takuma Sató (Andretti Autosport) – 1:13,6732
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 1. 6.
17:20 – 18:05 – 1. trénink
21:10 – 21:55 – 2. trénink
Sobota 2. 6.
16:55 – 17:25 – kvalifikace na 1. závod (dvě skupiny, každá 12 minut)
21:50 – start závodu Chevrolet Detroit Grand Prix #1
Neděle 3. 6.
16:45 – 17:15 – kvalifikace na 2. závod (dvě skupiny, každá 12 minut)
21:50 – start závodu Chevrolet Detroit Grand Prix #2