Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dixon ovládl závod plný nehod, penalizací a šetření paliva

Dixon ovládl závod plný nehod, penalizací a šetření paliva

Chevrolet Detroit Grand Prix – Závod

Skoro stejně kol pod žlutou vlajkou jako pod zelenou, 12 různých penalizací a skoro polovina závodu, kterou vítěz Dixon odjel na jednu nádrž. Žlutých fází bylo 8, celkem 47 kol z rovné stovky, na kterou byl závod vypsán. Závodní stratégy v jednu chvíli potrápil nečekaný déšť, který se začal snášet na trať, aniž by to odhalil včas radar, ale jak rychle se objevil, tak také zmizel – tak ve zkratce vypadal nedělní závod IndyCar Series v Detroitu.

Do něj odstartoval z pole position Colton Herta. Palou jej nedokázal předjet, ačkoliv do závodu startoval na použité měkké sadě pneumatik. Za nimi ale ve 3. zatáčce kolidovali Power a Pourchaire. Power zůstal na místě zaseknutý a za ním se vytvořila zácpa, ve které byli mimo jiné zaseknutí O’Ward, Rossi nebo Lundqvist. Všichni ale mohli pokračovat, byť Power potřeboval nové zadní přítlačné křídlo.

Při restartu se ve 4. kole dostal Kirkwood před Newgardena. Dixon se přetahoval o pozici s Lundgaardem, nakonec šestou příčku pro zatím vybojoval Dán. Záhy ale jezdci, kteří do závodu startovali na měkké sadě pneumatik, hlásili, že rapidně přicházejí o přilnavost pneumatik. To se týkalo zejména Paloua, jehož použitá sada měkkých gum byla v 10. kole vyřízena a z druhého místa se Španěl propadal dolů.

Tým v boxech znovu sáhl po měkké sadě, tentokrát nové, kterou musí běhen závodu nazout každý jezdec. Palou se ovšem před pit stopem propadl z druhého na osmé místo. Vedl Herta před McLaughlinem, Kirkwoodem a brzy také Newgardenem, který předjel na měkké sadě bojujícího Lundgaarda.

Ten si ovšem skvěle načasoval první pit stop. K mechanikům zamířil těsně před tím, než zlý muž tohoto víkendu Santino Ferrucci si udělal další nepřátele. Už v tréninku měl velmi těsné chvíle s piloty týmu Andretti Global, které vyústili ve strkanici, když si to s ním Kyle Kirkwood přišel vyříkat. V kvalifikaci naštval Romaina Grosjeana a teď mu nepřidalo to, že zezadu sestřelil Castronevese a závod ovlivnil také Simpsonovi.

Palou byl znovu v boxech, tentokrát, aby se zbavil měkké sady pneumatik. Jezdi z první desítky zůstávali na trati cílící na strategii dvou pit stopů. Kirkwood a Pourchaire přitom byli na měkké sadě.

Ferrucci po restartu dostal penalizaci stop and go za způsobení kolize. Chevrolet si pak v domácím závodě neudělal moc dobrou reklamu, když se bílý kouř začal valit z motoru vozu Christiana Rasmussena. Dán se ale dostal do boxů, kde svůj monopost týmu Ed Carpenter Racing odstavil.

Kolem 30. kola končila živostnost měkkých pneumatik na vozech Pourchairea a Kirkwooda. Francouz zastavil v 31. kole. To už na okruh dopadaly první kapky deště. Možná i ty přispěly k tomu, že v 33. kole dostal v 1. zatáčce McLaughlin přetáčivý smyk a skončil v bariéře. A to se v tu chvíli pohyboval na druhé příčce.

Pro tým Penske to byla doslova katastrofální část závodu. McLaughlinův stájový kolega Newgarden měl problémy v boxech a ztratil řadu pozic, když nefungovalo tankovací zařízení. V tu chvíli se už pořádně rozpršelo. Většina jezdců tak okamžitě zamířila do boxů znovu, tentokrát pro pneumatiky do mokra. Herta prováhal první okamžik, kdy mohl zastavit, a zajel pro nové gumy až v dalším kole. Na čele zůstali Lundgaard, Kirkwood a Dixon, kteří se rozhodli zariskovat a zůstat na slickách.

Power dostal penalizaci a musel přepustit tři pozice kvůli tomu, že se špatně zařadil. A hned po restartu si vysloužil penalizaci další, a to za kolizi s VeeKayem, po které Holanďan zůstal stát na trati. To byl signál k dalšímu výjezdu zpomalovacího vozu.

Lundgaard zamířil do boxů, ale nebyla to tak velká ztráta, protože stejným směrem se vydala i většina z těch, kteří při předcházející žluté nazuli pneumatiky do mokra. Lundgaard ale narazil do připraveného kola. Drama se odehrávalo i za ním, když Newgarden při výjezdu přejel hadici, tu vystřelil směrem k mechanikům Lundgaardova týmu a srazil také vlastní mechaničku.

Restart přišel ve 46. kole a pořadí bylo: Kirkwood první před Dixonem, Ericsson, Rossi, Grosjean, Armstrong, Lundgaard a Palou. Za ním byl Herta, pokusil se o útok, ale skončil v únikové zóně. Mistrně se mu při tom vyhnul navrátilec Vautier, ale bez žluté fáze se to neobešlo.

Ani po dalším restartu se dlouho nezávodilo – Lundgaard postrčil Grosjeana a pak na jeho vůz doslova najel. Problémy měli i Armstrong a Lundqvist, kteří to neměli kudy objet. Herta při tom ještě při žluté narazil do boku Ferrucciho vozu.

Dixon zamířil v 56. kole do boxů. Aby to byl jeho poslední pit stop, potřeboval šetřit palivo a dočkat se také pomoci v podobě žlutých vlajek. To se ale zdálo velmi pravděpodobné.

Restart přišel v 61. kole, přičemž IndyCar rozdala ještě řadu trestů – Power musel na chvost pole, protože byl v boxech ve chvíli, kdy byly zavřené. Lundgaard ji dostal za kolizi s Grosjeanem, Newgarden zase s hadicí v boxu.

Opět se nezávodilo dlouho, tentokrát za to mohl, dnes už podruhé, McLaughlin. Tentokrát způsobil kolizi s Robbem. 65. kolo bylo příležitostí k pit stopu pro většinu jezdců s Kirkwoodem v čele. Dixon se tak snadno dostal do čela, kde byl i ve chvíli, když v 70. kole zavlály zelené vlajky. Situace pro něj byla namíru výhodná, protože za zády měl Hertu, kterou se chtěl dostat zpátky do stejného kola jako lídr Dixon, pak svého stájového kolegu Armstronga a pak byli Vautier, Kirkwood, Newgarden, Rossi, Palou, Ericsson.

Jenže hned tu byla další žlutá. Newgarden nezvládl útok na Kirkwooda, došlo tam k drobnému kontaktu, ale hlavně vítěz Indy500 z minulého víkendu se roztočil sám, zůstal stát tak „nešikovně“,  že zablokoval Paloua.

Další restart přišel v 80. kole a už se konečně chvíli zase závodilo. Nic na tom nezměnil ani kontakt Newgardena se zdí. Dixona předjel Herta, který se vrátil do stejného kola jako lídr závodu. Toho ale zároveň brzdil, což vyhovovalo stájovým kolegům Kirkwoodovi a Ericssonovi.

Ericsson nakonec Kirkwooda, který si nevěděl rady s Armstrongem, předjel a převzal třetí příčku. Ale až v nájezdu do posledního kola se mu podařilo zdolat Armstronga. Dixon měl přes dvě vteřiny náskok, Ericsson jej sice zredukoval na polovinu, už ale Dixonovi v dalším vítězství zabránit nedokázal.

Druhý v cíli byl Ericsson, třetí Armstrong, přestože ve 27. kole dostal penalizaci za blokování a musel přepustit tři pozice. Kirkwood dojel na čtvrtém místě, pátý byl Rossi, šestý O‘Ward a za ním Power, který si v průběhu závodu vysloužil čtyři penalizace! Dvě za to, že si pit stop odbyl ve chvíli, kdy byly boxy uzavřené, jednu za to, že se nedokázal správně zařadit, čtvrtou pak za způsobení kolize. Ostatně penalizaci přepuštění tří míst dostal v průběhu závodu i bronzový Armstrong.

Dixon se díky vítězství posunul do čela šampionátu, změnit se to ale může už příští týden, kdy se jede na tradičním okruhu Road America.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 02:06:07,9684 100 50+3
2. Marcus Ericsson Andretti Global Honda + 0,8567 100 40
3. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda + 4,9129 100 35
4. Kyle Kirkwood Andretti Global Honda + 6,1249 100 32+1
5. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet + 8,9532 100 30
6. Will Power Team Penske Chevrolet + 10,1045 100 28
7. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet + 11,4821 100 26
8. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Honda + 15,4998 100 24
9. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 18,2882 100 22
10. Théo Pourchaire Arrow McLaren Chevrolet + 18,8912 100 20
11. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 23,3158 100 19+1
12. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 27,3674 100 18
13. Pietro Fittipaldi Rahal Letterman Lanigan Honda + 28,3686 100 17
14. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 29,4122 100 16
15. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 30,1565 100 15
16. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 39,0438 100 14+1
17. Jack Harvey Dale Coyne Racing Honda + 46,3377 100 13
18. Tristan Vautier Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 99 12
19. Colton Herta Andretti Global Honda - 1 kolo 99 11+2
20. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet - 1 kolo 99 10
21. Sting Ray Robb A.J. Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 99 9
22. Linus Lundqvist Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 99 8
23. Romain Grosjean Juncos Hollinger Racing Chevrolet - 3 kola 97 7
24. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing Honda - 4 kola 96 6
25. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda - 5 kol 95 5
26. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet - 6 kol 94 5+1
27. Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing Chevrolet Porucha 24 5

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment