Palou suverénně vyhrál v Detroitu
Chevrolet Detroit Grand Prix – Závod
Přišel, viděl, zkritizoval okruhu, že je příliš hrbolatý, krátký a úzký pro IndyCar, pak vyhrál kvalifikaci a suverénně ovládl také nedělní závod. Španěl Álex Palou byl na novém městském okruhu v centru města motorů nezastavitelný. O vedení přišel jen na chvíli uprostřed závodu, když měl Will Power výhodu měkké sady pneumatik vůči Palouově tvrdé. Pak si ale Španěl vzal vedení zpátky, vyhrál a výrazně navýšil i svůj náskok v čele šampionátu, ten je teď přes 50 bodů.
Hrbolatý okruh a vlásenka na konci dlouhé startovní rovinky budily obavy, jak se jezdci poskládají na startu. Ten první se nepovedl a IndyCar jej odmávala žlutými vlajkami. Čelo pole vyrazilo příliš rychle a ve dvojicích vedle sebe byli srovnáni jezdci jen v prvních třech nebo čtyřech řadách. Druhý pokus už byl lepší, jenže ve vlásence nedobrzdil Ilott a najel zezadu do vozu Kylea Kirkwooda. Pro Ilotta to byl konec v závodě, Kirkwood pokračoval a po výměně zadního přítlačného křídla se připojil na konec pole.
Závodit se skutečně začalo až v sedmém kole. Grosjean se dokázal dostat před McLaughlina a byl druhý. Za nimi byli Dixon, Ericsson a Power, který byl nejvýše postaveným jezdcem, který do závodu odstartoval na tvrdé sadě pneumatik.
Ve 22. kole se Power dostal už na druhou příčku, když postupně předjel Ericssona, Dixona, McLaughlina a nakonec i Grosjeana, odkrajovat začal také z devítivteřinového náskoku, který v tu chvíli na čele měl Palou.
Před Grosjeana se vrátil McLaughlin, když byl Francouz v 28. kole v 8. zatáčce příliš dlouhý a skončil v únikové zóně. Odtamtud se hned vydal na pit lane, aby se zbavil měkké sady pneumatik. McLaughlin a Palou zastavili ve 30. kole. Když se vrátili zpátky, dostal se Dixon, který stavěl dříve, před svého krajana McLaughlina.
Power vydržel až do 34. kola, vrátil se těsně za Palouem. Australan měl ale měkké pneumatiky. V dalším kole stavěli Rossi a O´Ward. Mexičan vyjel z boxového stání, ale prudce zpomalil a zastavil. Týmu hlásil, že se rozbila hnací hřídel. Mechanici zatáhli vůz zpátky do boxů a zjistili, že bylo jen špatně upevněné levé zadní kolo. Mexičan se vrátil na trať těsně za Palouem, dokázal se vrátit do stejného kola, jako lídr závodu, kde před sebou měl Ferrucciho. Pokusil se na něj zaútočit, ale skončil ve zdi a způsobil další vyvěšení žlutých vlajek. Problémy měl předtím v boxech také Newgarden, kdy tým měl potíže s tím, aby zprovoznil tankovací zařízení.
Restart přišel ve 49. kole v pořadí Palou, Power, Dixon, Rosenqvist, Rossi, McLaughlin, Grosjean, Armstrong, VeeKay a Newgarden. Navíc mezi Powerem a Dixonem byl o kolo zpět jedoucí Ferrucci. Závodilo se ale jen půl kola. V únikové zóně třetí zatáčky totiž skončil Sting Ray Robb. Problémy měl o pět zatáček dál také Lundgaard, který skončil v únikové zóně v osmé zatáčce, ale na rozdíl od Robba, jehož museli znovu nastartovat, se z ní sám dostal.
Během žluté fáze skončil závod pro Grahama Rahala, který sám od sebe v 8. zatáčce narazil do zdi. Do jeho vozu pak ještě vrazil Pedersen, ten ale po výměně křídla mohl v závodě pokračovat.
Žluté fáze hrály do karet Powerovi, protože se zkracovala doba, kdy se v závěru stintu bude trápit na odcházející měkké sadě, než se ji bude moci zbavit. Navíc se při restartu v 56. kole dostal do ideální pozice, naznačil útok zvnějšku, ale před Paloua se dostal po vnitřku 3. zatáčky. Z vedení se ale dlouho neradoval, v 65. kole, přesně ve chvíli, kdy se otevíralo okno pro poslední pit stop, se dostavil moment, kdy měkká sada začala odcházet a Palou na stejném místě Powerovi předjetí vrátil.
Závodilo se ale i na dalších místech. V 68. kole předvedli nervy drásající souboj pro fanoušky McLarenu Rosenqvist a Rossi, kdy je v 3. zatáčce dělily centimetry. Jako vítěz z toho vyšel švédský jezdec. Grosjean se při výjezdu z boxů dostal těsně před McLaughlina, přišel drobný kontakt a McLaughlin ztratil několik pozic. Grosjean se pak dostal v nemilost i u dalšího pilota týmu Penske, když v 70. kole využil útoku Rossiho na Newgardena a před vítěze Indy500 se protáhl vnitřkem 3. zatáčky taky a také se to neobešlo bez drobného kontaktu.
Ale byl to právě Grosjean, kdo o 10 kol později způsobil další žlutou fázi. Na vnitřku 4. zatáčky najel na obrubník, což ho poslalo přímo do zdi. Z jeho mlácení rukama do volantu a do helmy bylo zjevné, jak ho tato nevynucená chyba štve, byť jej tým uklidňoval, že vůz byl velmi špatně řiditelný.
Další restart se nepovedl kvůli nehodě Malukase v 9. zatáčce, ale závodit se začalo v 90. kole a pořadí bylo Palou, Power, Dixon, Rosenqvist, Rossi, Kirkwood, Newgarden, Armstrong, Ericsson a Herta.
Power to znovu na Paloua zkusil ve 3. zatáčce, ten si vnitřní stranu hlídal, tak Australan naznačil útok po vnějšku a chtěl se v zatáčce rychle dostat na vnitřní stranu, tam se ale už cpal i Dixon a předním křídlem přizvedl Powera. Ten jel chvíli jen po pravých kolech a motor přešel do anti-stall módu. Toho všeho využil Rossi a z pátého místa se posunul na druhou příčku. Power měl výhodu, že v další zatáčce byl on na vnitřku dráhy a Dixona vyvezl skoro až do zdi, aby se před ním udržel, díky tomu se před Dixona posunul Rosenqvist, Kirkwooda už ale Dixon za zády udržel.
Další přerušení přinesla v dalším kole kolize Ferrucciho a Robba ve 4. zatáčce. Kdy záchranný tým musel znovu jejich vozy nastartovat.
Nový restart přišel pět kol před koncem. Palou si ho pohlídal, Power se dostal na výjezdu ze 3. zatáčky vedle Rossiho, což znamenalo, že do čtvrté zatáčky a pasáže, kde se vedle sebe dva vozy pořádně nevejdou, bude mít výhodu vnitřní stopy. Tu zužitkoval a posunul se na druhé místo. Dvě kola před koncem pak vnitřkem 3. zatáčky zaútočil Rosenqvist na Rossiho, protáhl se před něj a stájového kolegu tak vyvezl, že pravou stranou auta se mírně otřel o zeď. Toho využil Dixon a v další zatáčce se posunul před Rossiho na 4. příčku.
Palou si už v klidu dojel do cíle a oslavil své šesté vítězství v IndyCar. Po Newgardenovi je druhým jezdcem, který v letošní sezoně vyhrál dva závody. Na čele šampionátu má pak 51 bodů náskok. Druhá příčka v cíli patří loňskému šampionovi Powerovi, což je jeho nejlepší umístění v sezoně, stejně tak třetí Rosenqvist poprvé letos stanul na stupních vítězů.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:01:58,1171 | 100 | 50+4 |
2. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 1,1843 | 100 | 40+1 |
3. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | + 5,9515 | 100 | 35 |
4. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 7,5682 | 100 | 32 |
5. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | + 9,9841 | 100 | 30+1 |
6. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | + 10,5426 | 100 | 28+1 |
7. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 10,9350 | 100 | 26 |
8. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 11,6792 | 100 | 24 |
9. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 13,0181 | 100 | 22+1 |
10. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 14,0223 | 100 | 20+1 |
11. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 17,6606 | 100 | 19 |
12. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 19,4321 | 100 | 18 |
13. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 19,6486 | 100 | 17 |
14. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 21,4219 | 100 | 16 |
15. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 21,7748 | 100 | 15 |
16. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 22,1160 | 100 | 14 |
17. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 23,0710 | 100 | 13 |
18. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 23,8193 | 100 | 12 |
19. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 24,6734 | 100 | 11 |
20. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 3 kola | 97 | 10 |
21. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 3 kola | 97 | 9 |
22. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | - 3 kola | 97 | 8 |
23. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 85 | 7 |
24. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 80 | 6 |
25. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 50 | 5 |
26. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | Havárie | 41 | 5 |
27. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Havárie | 1 | 5 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment