Bláznivý závod v režii safety caru
Vzpomínka na VC Kanady 2011
Šestkrát projel uličkou před boxy, dostal penalizaci, měl defekt pneumatiky, kolize s týmovým kolegou i rivalem na rozdíl od nich přestál bez úhony, s čistým štítem vyšel z vyšetřování sportovních komisařů o vině na těchto střetech a pak mu ještě největší soupeř uhnul z cesty vlastní chybou…
To byla Buttonova cesta k vítězství. Bláznivá velká cena, poznamenaná rozmary počasí, zároveň vstoupila do historie jako nejdelší závod. Vítěze jsme znali až po více než čtyřech hodinách od startu. A překvapení stálo za to!
Už týden předem předpověď počasí varovala: v Montrealu bude během závodu pršet! A to byla ta nejlepší pozvánka k podívané roku. To, co dokáže vykouzlit se závody počasí, by nevymyslel ani nejlepší režisér. Stejně jako závodníci se při tom zapotili i sportovní komisaři a ředitel závodu. Diváci byli naopak promoklí na kost a za výdrž si nevídané drama zasloužili.
Těsně před startem nepršelo, ale trať byla plná vody, a tak se ředitel závodu Whiting z opatrnosti rozhodl zahájit závod za zpomalovacím vozem. Dal přednost bezpečí jezdců před diváckými prožitky. Za zlé mu to měli i někteří novináři a odborníci, protože se domnívali, že trať nebyla v tak špatném stavu. A velká cena bez prvních zatáček po startu je jako pivo bez pěny. Po čtyřech kolech dal jezdcům zelenou, aby se konečně porvali o pozice. Výzvy se ujal Hamilton, kterého před závodem sportovní komisař Fittipaldi kritizoval za přehnanou agresivitu. Britovi se zdálo, že Webber brzdí do zatáčky příliš brzy, chtěl se protáhnout kolem, ale uklouzl na obrubníku a soupeře lehkým ťuknutím roztočil. Hamiltona předjely oba mercedesy, ale Webber klesl až na 12. místo a tím začaly jeho trable. Jen o chvilku později měl Hamilton znovu namále, když odvážně útočil na Schumachera. Do třetice však na útočnou aktivitu doplatil.
Rubens Barrichello dovezl svůj williams do cíle na devátém místě
Na cílové rovince 7. kola viděl prostor mezi vozem týmového kolegy Buttona a zdí před boxy. Snažil se proniknout vpřed, ale Buttonův mclaren mírně vybočil vlevo, zasáhl Hamiltona a ten bokem tvrdě narazil do zdi. „Jenson mě pravděpodobně neviděl a pokračoval v závodní stopě. Už tam pro mě nebylo místo, proto jsem narazil do zdi. Nemyslím si, že by to bylo úmyslné. Jensona dobře znám a vím, že by to neudělal,“ komentoval Hamilton brzké vyřazení. S vyvráceným levým zadním kolem se sice pokusil dobelhat do cíle, ale brzy se naděje na dokončení závodu musel vzdát. Během dvou kol měl dvě kolize se soupeři, i když na té druhé byl zcela bez viny. K Buttonovi přesto nevyslal ani slovo výtky.
Na trať se musel vrátit safety car. V 11. kole začalo pršet a Buttona jako blesk zasáhla zpráva: máš průjezdní penalizaci za nedodržení rychlosti za zpomalovacím vozem! Přibývání vody na trati bylo signálem k předjíždění (Webber předjel Petrova i Heidfelda v jediném kole), ale někteří jezdci překvapivě přezouvali z mokrých na přechodné pneumatiky. Třeba Alonso, Barrichello, Buemi, Sutil, Rosberg či Schumacher. Ředitel Whiting přesto usoudil, že je povrch natolik kluzký, že musí znovu vyslat na pomoc safety car. Vozy se hrnuly na přezouvání, ale déšť natolik zesílil, že Whiting ve 13:45 hodin ve 25. kole závod zastavil. Zajímavé je, že někteří jezdci do té doby ani jednou nezastavili u mechaniků – třeba Petrov, Kobajaši, De la Rosa, Heidfeld a další.
Mark Webber (vpravo) a Lewis Hamilton si mohli po kolizi zblízka pohlédnout do očí...
Jezdci se na startovní rovince seřadili v pořadí: Vettel, Kobajaši, Massa, Heidfeld, Petrov, Di Resta, Webber, Alonso, De la Rosa, Button… Zpočátku závodníci ani nevystupovali, jen se schovali pod deštníky v rukou mechaniků. Jenže čekání na startovním roštu bylo nekonečné, zvlášť když déšť neustával. A tak se zhruba po půl hodině jeden za druhým začali vytrácet do týmového zázemí. Na pokračování se čekalo nekonečné dvě hodiny. Whiting znovu vyhlásil tzv. mokrý závod, což znamená obutí pneumatik do extrémního mokra a start za zpomalovacím vozem. Přestalo pršet. Ředitel byl přesto natolik opatrný, že nechal vozy pasivně kroužit celých devět kol. D´Ambrosio byl však tak netrpělivý, že si dojel pro přechodné pneumatiky dřív, než safety car odbočil – a vysloužil si tím penalizaci. Ovšem jakmile to bylo povoleno, roztrhl se s přezouváním pytel. Během 34. – 37. kola si pro přechodné pneumatiky dojeli úplně všichni.
Další ostrý souboj jsme viděli ve 37. kole – ve čtvrté zatáčce se srazil Button s Alonsem. „Button do mě ťuknul, dostal jsem se na obrubník a už s tím nešlo nic dělat,“ vysvětlil Alonso. Zatímco ferrari bylo po kolizi nepojízdné, mclaren se s defektem levé přední pneumatiky dostal k mechanikům. Button v té chvíli klesl na poslední 21. místo a zdálo se, že bude mít dost času ke zpytování svědomí. Trať se uklidila za asistence zpomalovacího vozu a od 41. kola se znovu závodilo. Chybovali i další. Sutil zezadu narazil do Rosberga, Webber uvolnil cestu Schumacherovi, Di Resta si z kolize s Heidfeldem odnesl poškozené přední křídlo, Massa poškodil křídlo nárazem do svodidel. Tvrdé střety se neobešly bez odezvy, a tak za své činy pykali Sutil i Di Resta. Oba museli projet uličkou před boxy.
Paul di Resta byl jedním z jezdců potrestaných za zavinění kolize
Trať osychala rychleji, než by si kdo představil. Odvážný Webber se proto společně s Barrichellem a Buemim už v 50. kole jako první vydal pro superměkkou sadu hladkých pneumatik. O kolo později ho následoval Button a oba rozjeli nevídanou stíhací jízdu. Trať oschla a schylovalo se k rozhodující bitvě. Heidfeld v té době nedobrzdil za Kobajašim, urazil křídlo a vzápětí havaroval. A na trať – a už je to k nevíře! – vyjel znovu safety car. Smutný z toho byl především vedoucí Vettel, který ztratil náskok přes deset vteřin a už poněkolikáté byl ve svém sólu přibrzděn.
Zpomalovací vůz, v řádech označovaný jako safety car, byl ve F1 poprvé nasazený ve VC Kanady 1973 v Mosportu. A teď si v kanadském Montrealu jeho stálý řidič – bývalý německý závodník Mayländer – pořádně zajezdil! Kanadská velká cena patřila k nejvíc chaotickým i strhujícím velkým cenám posledních let. Jezdci kroužili celkem 32 ze 70 kol za zpomalovacím vozem (1. – 4. kolo, 9. – 12., 20. – 25., po restartu 26. – 34., 37. – 40. a 58. – 60.)! Znamenalo to 45,7 % vzdálenosti závodu a tím byl vytvořen nový rekord. Do té doby safety car odjel nejvíc 26 kol ve VC Japonska 2007 ve Fudži. Celkem se včetně startu a restartu objevil na trati šestkrát, zatímco dosud pětkrát při VC Kanady 2007. Díky tomu byl zpomalovací vůz s nápisem Allianz na kapotě zabírán celkem 453 vteřin v televizním přenosu
Posledních deset kol se znovu závodilo a v hlavních rolích byli Schumacher, Webber a Button. Schumi se ještě šest kol před cílem držel na pódiové pozici a kdekdo by mu ji přál. Vždyť naposled stál na stupni vítězů po VC Číny 2006. Jenže zezadu se doslova řítil Button. V 64. kole předjel chybujícího Webbera, v 65. kole jen mírně vzdorujícího Schumachera. A v 67. kole svět zesmutněl – Webber předjel Schumiho a připravil ho o radost na pódiu.
Schumacher dlouho udržoval naději na postavení na stupni vítězů
Neskutečný závod však gradoval v posledním kole. Button jel přilepený na zadním křídle Vettelova red bullu. Přesto by nikdo nevsadil na to, že obhájce titulu donutí k jezdecké chybě a během posledních 30 kol se posune z posledního až na první místo! Jenže Vettelovi se zablokovala zadní kola, dostal smyk a soupeři uvolnil cestu k vítězství. V cíli z toho byl hodně zklamaný, ale ani za extrémních povětrnostních podmínek se nesnažil hledat výmluvy. I to je vizitka šampiona. Vedoucí jezdec průběžného pořadí byl i v Kanadě v dobré formě, ale víkend orámovaly dvě chyby – páteční havárie a smyk v posledním kole závodu.
Výkon Buttona vstoupil mezi unikátní momenty historie F1 na cestě k jubilejnímu desátému vítězství. Celkem šestkrát projel uličkou před boxy – pětkrát kvůli přezouvání (8., 19., 35., 37. a 51. kolo) a jednou (13. kolo) za trest. Kromě toho byly sportovními komisaři dvakrát prošetřovány jeho kolize s Hamiltonem a Alonsem. A to měl ještě defekt pneumatiky.
Výsledky: 1. Jenson Button (McLaren – Mercedes) 4:04:39,537, 2. Sebastian Vettel (Red Bull – Renault) +2,709, 3. Mark Webber (Red Bull – Renault) +13,828, 4. Michael Schumacher (Mercedes) +14,219, 5. Vitalij Petrov (Renault) +20,395, 6. Felipe Massa (Ferrari) +33,225, 7. Kamuj Kobajaši (Sauber – Ferrari) +33,270, 8. Jaime Alguersuari (Toro Rosso – Ferrari) +35,964, 9. Rubens Barrichello (Williams – Cosworth) +45,117, 10. Sébastien Buemi (Toro Rosso – Ferrari) +47,056…
Vítězství Jensona Buttona vstoupilo do historie jako jedno z nejkurióznějších