Schumacherův rekordní sedmý triumf na stejné trati
Vzpomínka na VC Kanady 2004
Odborníci z Renaultu spočítali, že na okruhu Gillese Villeneuvea každých 10 kg paliva znamená rozdíl asi 0,29 s na kolo, přičemž spotřeba paliva je zhruba 2,6 kg na kolo. Bylo to hodně, jen tři okruhy byly hladovější!
Není divu, protože se až 58 % okruhu jede na plný plyn a na nejdelší rovince se drží u podlahy nepřetržitě 13 sekund. To vše nahrávalo rozhodnutí tankovat třikrát. Ale když Schumi při své formě (ač v pátečním tréninku lehce narazil do zdi ve snaze překonat čas týmového kolegy) prohrál kvalifikaci o víc než sekundu, mohlo leckoho napadnout, že v nádrži veze pořádný náklad…
Předchozích šest let se závod v prvních čtyřech kolech neobešel bez kolize. Ta z roku 2004 naštěstí neměla vážné následky. Po startu se jako obvykle hrnul kupředu Trulli, ale najednou prudce vybočil, dokonce se zdálo, že zavadil o týmového kolegu – a skončil v trávě. Důvodem nebylo jezdecké panikaření, ale porucha zavěšení zadních kol způsobená závadou hnacího hřídele. „Škoda, určitě jsme měli postavení na startu i rychlost k boji o vítězství,“ smutně se loučil Trulli. To ovšem ještě netušil, že se stejnou závadou odstoupí ze závodu ve 45. kole i Alonso. Nemocné renaulty roztrpčily šéfa Briatoreho, který si pospíšil s prohlášením: „Rychlostí jsme mohli soupeřit s Ferrari. Ale všichni víme, že klíčem k úspěchu je spolehlivost!“
Christian Klien za volantem jaguaru byl v tom opravdu nevinně...
Ve druhé zatáčce se zajiskřilo od střetu nováčků. Glock zezadu postrčil Kliena, ten roztočil Coultharda a sám dopadl na přední kolo kolegy Webbera. Australan sice hned vyhledal pomoc mechaniků, vyměnil křídlo a pravé přední kolo, ale jeho zadní zavěšení bylo natolik poškozené, že brzy odstoupil. Nakonec byl jedinou obětí riskantního úvodu. Glock i s poškozeným předním křídlem pokračoval v závodě až do zastávky v 17. kole. „Pak jsem si nechal křídlo vyměnit. Mechanici to zvládli rychleji než tankování, takže jsem vlastně nic neztratil. Jenže s novým křídlem jsem měl větší přítlak na přední kola a auto začalo být přetáčivé,“ vysvětlil Glock.
M. Schumacher se zpočátku nikam nehnal. Trpělivě kroužil za kvartetem ambiciózních soupeřů, protože věděl, že jeden za druhým mnohem dřív odbočí do boxů. Jakmile měl volnou cestu, naložil s ní jako obvykle: v pravou chvíli vyždímal ze sebe i z auta maximum a střádal rozhodující sekundy. Ze špičky brzy tankovali a přezouvali druhý Button (13. kolo), čtvrtý Montoya (13.), první R. Schumacher (15.) i třetí Alonso (17.), krátce po nich Barrichello (18.) a M. Schumacher (19.). To se ještě nepoznalo, jak dlouho vydrží na druhé sadě pneumatik.
Fernando Alonso si zpočátku vedl dobře, ale vyřadila ho technická závada
Právě v tomto rozmezí se rozhodovalo o výsledku. Po celý víkend se jezdci Ferrari shodovali, že předností jejich pneumatik nejsou první kola, ale stabilita při delší jízdě. A tomu také podřídili taktiku. Na druhé sadě bridgestonek ujeli Schumi 28 a Barrichello 26 kol! A stále byli oba dostatečně rychlí, aby soupeřům nedali šanci na přímý souboj. „Měl jsem trochu méně paliva než Michael,“ přiznal Barrichello. „Když jsem se snažil jet na plný plyn a stáhnout jeho náskok, hned se mi přehřívaly brzdy a cítil jsem, jak se pedál propadá. Když bylo po tankování auto těžké, ještě se to zhoršilo.“ Přesto si Barrichello v závěru závodu vyzkoušel své možnosti a v 68. kole zajel nejrychlejší kolo závodu! Zbývá dodat, že Rubens jel kvalifikaci i závod v rezervním voze, do kterého mechanici po volném tréninku přehodili motor (podlaha ostrého ferrari byla poškozena silným nárazem o obrubník).
Zhruba v polovině závodu u Ferrari předvedli pro pobavení diváků náznak souboje – Barrichello dorážel na vedoucího Schumachera a dokonce dvakrát naznačil pokus o útok. Jak se později svěřil, brzdy se mu při tom natolik přehřívaly, že musel zvolnit. A nakonec vadnoucí brzdy vedly i k chybě při dobržďování do osmé zatáčky, kde vyjetím z tratě ztratil cenné vteřiny i druhé místo. Litoval toho ještě na tiskové konferenci, protože netušil, že se na něj s pomocí technických komisařů ještě vrátí… Od platonického Montoyova pokusu o útok ve 28. kole se už Schumi nemusel ničeho obávat. S přehledem si dojel pro další rekord: stal se prvním jezdcem v historii F1, který dokázal sedmkrát vyhrát na stejném okruhu!
David Coulthard se díky diskvalifikacím posunul na šesté místo
Až dlouho po závodě změnil názor na výsledek Button. Původně byl nespokojený, že se po startu z první řady neprosadil na stupeň vítězů. „Tentokrát jsem nebyl spokojený s přilnavostí auta. Vyvážení se zlepšilo až po první zastávce,“ řekl Button. Týmový kolega Sató musel čelit silné kritice šéfa Richardse. Třetím místem v předkvalifikaci znovu podlehl svým vysokým ambicím a rozjel souboj s časem na hranici rizika. V cílové šikaně najel v první polovině zatáčky příliš na obrubník, ten ho rozhodil a ve druhé části dostal smyk. „V sobotu ráno jsem ztratil velkou část tréninku kvůli problémům s tlakem oleje. Nemohl jsem tedy vyzkoušet všechny plánované varianty,“ bránil se Sató. „První sektor jsem zvládl velmi dobře, ale pak jsem korigoval drobné smyky v šesté a sedmé zatáčce. Zkusil jsem ještě čas zlepšit, ale minul jsem správný nájezd do první části poslední šikany a obrubník mě nadhodil. Jsem na sebe hodně naštvaný.“ Tým správně rozhodl, že místo startu ze 17. pozice bude lepší doplnit palivo a jet jen na dvě zastávky. Japonec tradičně předvedl pár divokých kousků (včetně smyku při pokusu o předjetí Panise), ale nakonec stejně zastavil s poruchou motoru.
Do stále lepší formy se dostával Fisichella. Po utrpení u Jordanu (vyšperkovaném ovšem triumfem v Brazílii) si v posledních závodech spravil chuť. V Kanadě opět zvolil vhodnou taktiku, protože si i s těžkým vozem vedl na trati dobře. Už po kvalifikaci tvrdil: „Obsadit 11. místo s plnou nádrží je velmi dobré. Zatím je to jeden z nejlepších letošních víkendů.“ A v závodě to jen potvrdil, i když s nemalým přispěním vyloučených…
Cristiano da Matta z týmu Toyoty přišel o body vinou diskvalifikace
K nejlepšímu výsledku sezony se tak posunul i Räikkönen, ačkoli dostal velmi přísnou penalizaci za přejetí bílé čáry na výjezdu z boxů. Kromě toho musel ještě jednou do boxů ke druhé výměně volantu, související s problémy s elektrikou. I s pěti zastávkami, které ho stály přes dvě minuty, dojel na bodovaném místě.
McLaren sice naznačil dílčí zlepšení, ale Coulthard si zase vybral smůlu. Po kolizi v prvním kole se neustále pohyboval na chvostu. Cílem úvodního kola projel na 16. místě a do první desítky nakoukl, jen když ostatní zastavovali v boxu. „Smůla ve druhé zatáčce v kombinaci se třemi plánovanými zastávkami mě neustále držela vzadu a nedávala šanci jet na volné trati,“ smutně říkal Coulthard.
Jordanům body doslova spadly z nebe, protože výkonem na trati si je rozhodně nezasloužily. Pomohla k tomu nejen vyloučení, ale krátce před koncem závodu také těžká havárie Massy, který čelně narazil do svodidel. „Nemám vůbec ponětí, co se stalo,“ říkal otřesený Massa. „Byl jsem jen pasažér, který nemohl nárazu zabránit.“ Příčinou bylo zablokované levé zadní kolo v rychlosti asi 250 km/h, patrně vinou poruchy brzd. Ostatně to nebylo nic divného, protože o extrémním namáhání brzd v Kanadě se všeobecně ví. A tak není divu, že si ve dvou týmech pomohli nedovoleným způsobem. Chlazení rozžhavených brzd si usnadnili zvětšením otvorů pro přívod vzduchu. Technický ředitel Michael z Williamsu to nepříliš přesvědčivě vysvětlil: „Byla to chyba, kterou jsme neudělali záměrně. Nepřineslo nám to žádné výhody ve výkonu, ale ani v chlazení brzdových kotoučů, protože celková plocha přívodu vzduchu nebyla větší.“
I přes komentář Michaela je jasné, že posunutí a změna velikosti vzduchovodů zlepšily jízdní styl vozu. Hlavním rozdílem bylo, že na brzdové kotouče byl přiváděn kvalitnější vzduch, který měl lepší chladicí vlastnosti. Podle odborníků sice tato úprava nemohla ovlivnit rychlost monopostu, ale byla základem toho, že williamsy dojely do cíle. Vážné problémy s brzdami měly už během pátečního tréninku. Proto padlo rozhodnutí zvětšit vzduchovody. Výsledkem bylo, že se tím posunuly blíže ke kolu. Jenže podle pravidel musela být mezi pneumatikou a brzdovým vzduchovodem mezera nejméně 120 milimetrů.
Nick Heidfeld za volantem jordanu
Podobně se provinila také Toyota, ale v jejím případě se prý jednalo pouze o pár milimetrů. Da Mattu po statečném výkonu připravily o vydřené osmé místo po velkých problémech s nedostatečnou přilnavostí a přetáčivostí. Vyloučení vozů bylo v obou případech jednoznačné, takže se oba týmy rozumně vzdaly možnosti odvolání. Třem jezdcům však ztráta bodů neudělala radost...
Naopak Heidfeldovi osmé místo spravilo náladu. Při první zastávce v boxu ve 20. kole totiž došlo k nepříjemnému incidentu. Nedorozumění v signalizaci způsobilo, že se pokusil rozjet dříve, než mechanik Gomme stačil vytrhnout tankovací zařízení z hrdla nádrže. Auto bezvládného muže vláčelo pár metrů po zemi a dlouho se zdálo, že je vážněji zraněn. Naštěstí ho víc poznamenal šok a způsobil si jen pohmožděniny. „Mechanik je v pořádku a to je nejdůležitější. Ale ztratil jsem tím téměř minutu a závod byl pro mě ztracený,“ komentoval hrozivou událost Heidfeld. I se dvěma koly ztráty si však jako zázrakem dojel pro bod.
Nebýt diskvalifikace, vystoupil by Ralf Schumacher na pódium po boku bratra
Výsledky: 1. Michael Schumacher (Ferrari) 1:28:24,803, 2. Rubens Barrichello (Ferrari) +5,108, 3. Jenson Button (BAR - Honda) +20,409, 4. Giancarlo Fisichella (Sauber – Petronas) -1 kolo, 5. Kimi Räikkönen (McLaren – Mercedes) -1 kolo, 6. David Coulthard (McLaren – Mercedes) -1 kolo, 7. Timo Glock (Jordan – Ford Cosworth) -2 kola, 8. Nick Heidfeld (Jordan – Ford Cosworth) -2 kola, 9. Christian Klien (Jaguar – Ford Cosworth) -3 kola, 10. Zsolt Baumgartner (Minardi – Ford Cosworth) -4 kola…
Michael Schumacher zvítězil v Kanadě už posedmé a vytvořil nový historický rekord