Hamilton zahájil oslavy titulu
VC Abú Zabí – kvalifikace
Podle skeptiků mělo být Hamiltonovo auto tento víkend v posledním tažení, jenže šampion zase jednou všem vytřel zrak. Mercedes slaví double, Ferrari znovu nemělo nárok.
V Abú Zabí pozvolna zapadalo sluníčko. Teplota klesla na 29 stupňů, asfalt se ochladil výrazněji – na 33 stupňů.
V mezidobí od třetího tréninku se především zjišťovalo, co se přihodilo Ricciardovi. Podle vyjádření Christiana Hornera se Australanův vůz přepnul do nouzového režimu, když senzor ohlásil ztrátu tlaku vody. Zda šlo o závodu mechaniky nebo elektroniky, nebylo ještě jasné.
Räikkönen obdržel varování, protože při výjezdu z boxové uličky přejel bílou vymezovací čáru. Se sportovními komisaři měli co do činění i Grosjean a Gasly. Pilot Haasu zablokoval ve třetím tréninku svého protivníka v jeho rychlém kole, okamžitě po skončení seance se ale zašel do garáže Toro Rosso omluvit.
Z favoritů se jako první divákům představil Räikkönen, úvodní čas 1:38,7 ovšem zaznamenal Gasly. Fin ho podle očekávání jasně překonal – 1:37,0. Vypadalo to, že všichni účastníci oproti tréninkům výrazně přitvrdili. Potvrdili to i Vettel (1:36,9) a Hamilton (1:37,0). Tato trojice se profilovala jako hlavní uchazeči o pole position. Bottas měl zhruba půlsekundové manko, dostali se před něj i Verstappen a Ricciardo.
Vettel na rozdíl od Hamiltona odstartuje do VC na nejměkčí směsi
Ve druhém pokusu se Vettel ještě zlepšil na 1:36,8. Vynikající kolo, s nejlepšími mezičasy v prvním a druhém sektoru, předvedl Leclerc. Nakonec to nicméně stačilo jen na sedmé místo. Nikdo netaktizoval, jelo se bez výjimky na hyperměkké směsi.
Vzadu hořela půda pod nohama Strollovi, Sirotkinovi, Vandoorneovi, Ericssonovi a Magnussenovi. Minimálně u Dána se předpokládalo, že se vynasnaží zachránit si kůži. To se také potvrdilo, když místo něj a Ericssona vypadli oba zástupci Toro Rosso. Gasly navíc těsně před uplynutím časového limitu zastavil na trati. Vandoorne musel spolknout pořádně hořkou pilulku: interní kvalifikační duel s Alonsem letos prohrál v poměru 0:21!
S nastupující temnotou se dalo očekávat další zrychlování. Ferrari, Mercedes, Racing Point a Ricciardo vyrazili do prostřední fáze na ultraměkkých pneumatikách. Přesto se u Hamiltona stopky zastavily na hodnotě 1:35,7, u Bottase na 1:36,4. Räikkönen se musel spokojit s 1:36,7, Vettel s 1:36,8 a Ricciardo s 1:37,0.
Charles Leclerc udivoval skvělými mezičasy v prvním a druhém sektoru
Hamilton už mohl být v klidu, další ale ještě neměli jistotu. Se zpožděním zkusil štěstí s ultraměkkými gumami také Verstappen, jenže se zařadil až na desáté místo, pár tisicínek vteřiny před Magnussena.
Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen a pochopitelně i Verstappen vyjeli pro všechny případy i na hyperměkkém obutí s tím, že pokud půjde vše podle plánu, pokus přeruší. Nakonec zareagovali odlišně. Vettel a Verstappen si čas vylepšili, ostatním risk vyšel, i když Ricciardo se protáhl do finálové třetiny s odřenými zády. Karty znovu zamíchal Leclerc, jenž na hyperměkkých pneumatikách pronikl na třetí pozici. Ze hry venku se ocitli Sainz, Ericsson, Magnussen, Pérez a Alonso.
O poslední letošní pole position si to rozdali Hamilton, Verstappen, Vettel, Bottas, Leclerc, Hülkenberg, Grosjean, Räikkönen, Ocon a Ricciardo. Hamilton se sklouzl, navzdory chybě ale s 1:35,3 o desetinku zdolal Bottase. Vettel se k němu těsně přiblížil, další už přihlíželi zpovzdálí. Favorit byl před rozhodující rundou jasný. Ve zbytku světa zatím Grosjean zastiňoval Leclerka.
Mistr světa zajel mistrovsky. Pak už jen čekal, zda na jeho 1:34,8 někdo dosáhne. Čekal marně. Bottas se dostal na 1:34,6, Vettel se zařadil za něj, Räikkönen ve střední partii okruhu chyboval. Na red bully zbyla třetí řada, Grosjean odrazil Leclerkův útok.
Hamilton vyhrál 83. kvalifikaci ve své kariéře ve F1 a zítra mu bude stát po boku týmový kolega.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:36,828 | 1:35,693 | 1:34,794 | 19 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:36,789 | 1:36,392 | 1:34,956 | 19 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:36,775 | 1:36,345 | 1:35,125 | 18 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:37,010 | 1:36,735 | 1:35,365 | 18 |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | 1:37,117 | 1:36,964 | 1:35,401 | 16 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | 1:37,195 | 1:36,144 | 1:35,589 | 14 |
7. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:37,575 | 1:36,732 | 1:36,192 | 15 |
8. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | 1:37,124 | 1:36,580 | 1:36,237 | 20 |
9. | Esteban Ocon | Racing Point | Mercedes | 1:36,936 | 1:36,814 | 1:36,540 | 18 |
10. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:37,569 | 1:36,630 | 1:36,542 | 15 |
11. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:37,757 | 1:36,982 | 9 | |
12. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:37,619 | 1:37,132 | 14 | |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:37,934 | 1:37,309 | 12 | |
14. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:37,255 | 1:37,541 | 12 | |
15. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | 1:37,890 | 1:37,743 | 15 | |
16. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | 1:37,994 | 9 | ||
17. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:38,166 | 9 | ||
18. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | 1:38,577 | 9 | ||
19. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | 1:38,635 | 6 | ||
20. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:38,682 | 6 |