Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA táhne do boje proti nerovnosti zákaznických motorů

FIA táhne do boje proti nerovnosti zákaznických motorů

Součástí jednotky jsou prý i software a palivo

Zahraniční média zjistila, že Mezinárodní automobilová federace opět zatlačila na výrobce motorů, aby svým zákazníkům dodávali přesně stejné pohonné jednotky, jako používají jejich tovární týmy (netýká se Hondy, která zásobuje pouze tým Toro Rosso). Celá věc je ale poněkud komplikovanější.

Že výrobce musí všem svým týmům dodávat přesně stejné pohonné jednotky, je zakotveno v pravidlech. Výjimkou je pouze vývoj během sezony, což je zcela přirozené, protože jezdci nemění pohonné jednotky najednou a omezením jsou i výrobní kapacity. Toto pravidlo se ale dosud týkalo prakticky pouze "hardwaru", čili fyzických součástí pohonné jednotky. Lidé z FIA, a určitě i zákaznické stáje, mají pocit, že to není dostačující a tovární týmy mají nadále neférovou výhodu. FIA ale nemá pravomoc sama měnit pravidla bez souhlasu Strategické skupiny a Komise F1 (pokud se nejedná o bezpečnost) a už vůbec ne s okamžitou platností, takže využila technickou směrnici.

Technická směrnice rozeslaná všem týmům F1 mění výklad již existujících pravidel tak, že zákazník nesmí být znevýhodněn ani odkázán pouze sám na sebe v žádné oblasti.

"Zatímco specifikace pro každý tým jsou stejné, je možné, že některé z nich (pohonných jednotek) jsou provozovány jinak než jiné od stejného výrobce. Podle nás mají být všechny pohonné jednotky od jednoho dodavatele identické, a to nikoli pouze specifikací, ale také z pohledu provozu," píše se v dopise, který od FIA dostal každý z deseti týmů.

"Vzhledem k tomu očekáváme, že všechny pohonné jednotky dodávané stejným výrobcem:

   i) budou stejné specifikace pro každý tým
    a pokud nás tým neinformuje, že něco z následujícího odmítl, tak:

   ii) budou mít stejný software a budou muset být schopné identického provozu

   iii) budou mít identické specifikace maziva a paliva."


Druhý bod zřejmě souvisí s různými režimy motoru. Říká se totiž, že kupříkladu zákazníci Mercedesu nemají dostupný nejsilnější kvalifikační (konkurencí nazývaný také "zázračný") režim motoru a omezenější jsou i při volbě módu použitelného v závodu.

Třetí bod upravuje další oblast, kde údajně tovární týmy dosud získávaly výhodu. Zmíněný Mercedes má za partnera pro palivo a maziva Petronas. Ten poskytuje své výrobky i jeho zákazníkům, ale objevilo se podezření, že ne zcela stejné, což se řešilo zejména kvůli kauze "spalování oleje," Zákazníci Mercedesu a Ferrari neměli k dispozici nejen vhodný režim, ale ani vyhovující olej.

Výjimka uvedená v prvním bodě ponechává zákazníkům možnost spolupracovat s vlastním softwarovým a hlavně olejářským partnerem, protože Red Bull má Esso / Mobil 1 a McLaren před pár dny podepsal partnerství s Petrobrasem.