Whiting nevidí třetí vozy reálně
Mají přijít nové týmy, ale ne cestou Haasu
Díky Totovi Wolffovi přišly na nedávném setkání Strategické skupiny F1 opět na přetřes třetí vozy. S Estebanem Oconem, Georgem Russellem, Stoffelem Vandoornem, Antoniem Giovinazzim, Romainem Grosjeanem, Kevinem Magnussenem, Daniilem Kvjatem, Pascalem Wehrleinem, Robertem Kubicou a dalšími jezdci bojujícími o pár posledních volných míst v deseti týmech F1 může vypadat myšlenka na další vozy provozované velkými stájemi atraktivní, ale opět byla smetena ze stolu. Ze stejných důvodů jako minule a předminule a předtím…
"Mě osobně by potěšilo, kdyby bylo na startech o pár vozů více. Ale popravdě, ani trochu nevěřím, že to projde," řekl Charlie Whiting. "Je to jednoduché. Když bude jeden tým v dominantním postavení a bude mít tři vozy, tak ostatním zůstane pouze boj o čtvrté místo, ne o pozici na stupních vítězů. Když tu budou tři špičkové týmy se třemi vozy, ostatní budou bojovat o desáté místo."
Takže zbývá pouze možnost podpořit vznik nových stájí. To bude běh na dlouhou trať a FIA navíc souhlasila s vyhlášením války satelitním týmům. Nakupování co největší části vozu od špičkového týmu je pro malou stáj jako Haas finančně výhodné a v jeho případě se i výsledky dostavily velmi rychle. Velké týmy jako Ferrari přitom nejsou ohroženy, také pro ně je to finančně výhodné a navrch ještě získávají politický kapitál. Vůči týmům ze "střední vrstvy", v současnosti Renaultu i McLarenu, to je ale nespravedlivé, protože ony si vozy nechtějí kupovat, ale ani si nikdo nekoupí ty jejich.
Tak jak do F1 přilákat nové týmy, ale zároveň zabránit tomu, aby se každý z nich navázal na některou ze špičkových stájí?
"Najít nyní nové týmy je, jak všichni říkají, nemožné. Ale změní se to, pokud věci půjdou tak, jak očekáváme. Tedy s novým vzorcem pro rozdělování příjmů a s nákladovým stropem.
Díly se rozdělí do dvou skupin, přičemž v jedné budou standardizované nebo přesně popsané a tyto budou "mimo seznam". Budou se moci nakupovat, díky absenci nákladů na vývoj budou k dostání ještě laciněji a zásluhou standardizace bude jedno, od koho si je kdo pořizuje. Ve druhé skupině budou díly, u kterých se bude předpokládat, že způsobí rozdíly v rychlosti vozů. Ty budou na seznamu a každý tým bude muset mít vlastní.
Hodně z věcí, které v současnosti Haas nakupuje od Ferrari, bude detailně popsaných v pravidlech nebo standardizovaných. Nicméně jsou zde komponenty jako zavěšení kol, brzdové kanálky, vzduchové kanálky a další, které jsou nyní mimo seznam, přestože mají obrovský vliv na rychlost. A to je podle nás špatně," konstatoval Whiting.
Pokud se toto FIA a majitelům F1 podaří prosadit, bude to mít dopad i na Toro Rosso, které se má od příštího roku opět sblížit se sesterským Red Bullem, protože zase budou mít pohonné jednotky od jednoho dodavatele.