Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Čtyři těžké nehody bez následků v první sezoně

Čtyři těžké nehody bez následků v první sezoně

Schumacher: Zrození hvězdy (4. díl)

V týmu Benetton vedeném Flaviem Briatorem se Michael Schumacher poprvé představil ve VC Itálie v Monze. Schumacher byl i ve žlutozeleném voze se startovním číslem 19 v kvalifikaci okamžitě rychlejší než týmový kolega – trojnásobný mistr světa Piquet, který jel jubilejní 200. velkou cenu v kariéře.

A stejné to pak bylo i v závodě. Startovali spolu ze čtvrté řady a slavný šampion se téměř neustále musel nováčkovi dívat na záda. Celkem 39 z 53 kol kroužil po Královském parku mladík Schumacher před týmovým kolegou Piquetem a nakonec z toho bylo senzační 5. místo a první body v mistrovství světa.

Na Schumachera se po závodě vrhli novináři. I tenhle úkol zvládal precizně, přátelsky a kompetentně. Piqueta galantně omlouval, že se mu jeho vůz přetáčel, a o sobě skromně řekl: „V prototypech jsem jezdíval těžší závody. Dnes šlo všechno samo, jel jsem uvolněně. Pátej flek je fantastickej, místo na pódiu by bylo trochu moc…“ Od Benettonu si vysloužil velkou pochvalu. „Jel konstantně rychle a šetřil pneumatiky,“ řekl hlavní technik Gordon Kimball.

Ve dvou dalších velkých cenách v Portugalsku a ve Španělsku přidal po jednom bodu za šestá místa. Šampiona Ayrtona Sennu (na úvodním snímku v souboji s Nigelem Mansellem) sice ještě sledoval z povzdálí, ale všechny přesvědčil o svých kvalitách. Blýskl se především na úplně novém Katalánském okruhu v Montmeló u Barcelony, kde jeli všichni poprvé a měli proto zcela rovné podmínky. Dvěma hodinovým čtvrtečním tréninkům totiž dominoval právě Schumacher. Částečně to bylo zásluhou pneumatik Pirelli, jimž nový povrch vyhovoval mnohem lépe. Ale také proto, že byl nejpilnější a odkroužil nejvíc kol. Kdyby se závodilo už ve čtvrtek, asi by velkou cenu vyhrál právě on.

V pátek však měl první nehodu ve F1, když chtěl svůj čas ještě vylepšit – koly přejel přes obrubník na mokrou trávu, dostal smyk, auto poškodil zepředu i zezadu, ale sám vyvázl bez zranění. Jen málo chybělo, aby mu zdemolované řízení zlomilo obě nohy. Pozoruhodné je, že i potom, v náhradním voze, zůstal nejrychlejší. Dalo by se však říct, že se dostatečně nepoučil. Přišla Suzuka a její zrádné zatáčky. V pátečním volném tréninku havaroval Eric Bernard z týmu Larrousse a utrpěl dvojitou frakturu bérce. Sobotní kvalifikační trénink pak byl na osmnáct minut přerušen kvůli Schumacherově strašidelné nehodě – nárazu do svodidel v rychlosti kolem 280 km/h. Němec z ní zázračně vyvázl nezraněn. Co je ještě pozoruhodnější, Schumacher se ani neotřepal, okamžitě usedl do jiného auta a zlepšil si čas! Urostlý Tyrolák Karl Wendlinger, jeho bývalý parťák z týmu Mercedes, nad tím jen nevěřícně kroutil hlavou.

Michael Schumacher si od začátku kariéry uměl získat přízeň médií

Ne vše šlo v premiérové sezoně 1991 hladce, jak se mohlo při pouhém sledování závodů zdát. Do konce sezony totiž měl Michael čtyři těžké nehody v trénincích. Ty byly natolik vážné, že při nich zcela odepsal čtyři monokoky. Seriál uzavřel velkou ránou v Adelaide, kde ještě nezvládl jízdu s monopostem F1 v dešti. Naštěstí se mu během tohoto divokého období nic nestalo a dokázal se z něj velmi rychle poučit.

Celé dění kolem Schumachera musel s nemalou trpkostí sledovat Heinz-Harald Frentzen. Jezdil u Eddieho Jordana v roce 1990 ve F3000 s podporou cigaretové značky Camel. Zůstal tehdy ve stínu Eddieho Irvinea. Na konci roku Frentzen na rozdíl od Schumachera pohrdl smlouvou s Mercedesem a dál se trápil ve F3000. Když Jordan hledal náhradníka do F1, nevzpomněl si na něj, ale na doporučení Mercedesu zvolil Michaela. A Schumacherův přestup k Benettonu financoval Camel. Až když se Mercedes v roce 1994 přece jen rozhodl se Sauberem vstoupit do F1, nevyužil svou opci na Schumachera a obrátil se na Frentzena (třetí ze společných začátků ve F3 Karl Wendlinger byl u Sauberu už o rok déle).

Bertrand Gachot si ve vězení v Brixtonu odseděl jen dva měsíce. Na základě jeho odvolání byl později rozsudek zrušen, když se ukázalo, že svědectví některých z taxikářů proti němu nebyla pravdivá. Když se Gachot po čase vrátil do F1 (jezdil ještě s vozy Larrousse a Pacific), téměř nikdo se k němu v padoku nechtěl znát. Eddie Jordan se s ním dokonce odmítl setkat („Z lidského hlediska je Eddie Jordan pro mě tím nejnižším člověkem, s jakým jsem se kdy setkal,“ říká dnes Gachot). Jednou z mála výjimek byl Michael Schumacher, který neváhal vyjádřit mu lítost nad tím, co se stalo, a později se oba stali přáteli. Dnes žije Bertrand Gachot v Londýně(!) jako úspěšný obchodník. Mimo jiné je majitelem výrobce nápojů Hype, úspěšné značky ve světě energydrinků.

Na konci sezony, v níž žezlo prezidenta FIA převzal Max Mosley, se tak narodila hvězda a kolotoč jejích úspěchů se rozjížděl...

(Úryvek je z knihy Vládce rychlosti, kterou vydali Petr Dufek se spolupracovníky Vladimírem Rybeckým a Petrem Minaříkem v roce 2012. Pokračování zítra.)