Pohled do zákulisí týmu Ferrari
Nigel Stepney hovoří o F2005 a Bahrajnu.
Poté, co Rubens Barrichello a Michael Schumacher absolvovali minulý týden v Mugellu premiérovou jízdu s F2005, se Scuderia Ferrari Marlboro rozhodla přivézt do dějiště třetího podniku letošní sezóny - Grand Prix Bahrajnu hned dvě nová šasi. Každý z pilotů tak usedne do zbrusu nového monopostu F2005. Jako náhradní vůz pak poslouží loňská specifikace F2004 M.
Nejsou to však jen jezdci, kdo si musí na nové auto zvyknout.
Mechanici, pro které se práce na F2004 stala minulý rok druhou přirozeností, si budou muset zvyknout na jiný vůz. Ve snaze vše maximálně zjednodušit a urychlit přenos znalostí se mechanici závodního týmu podíleli na stavbě nového auta a jeho sestavení před prvním testem ve Fioranu. Díky tomu se seznámili se základními prvky F2005, i když se některé komponenty později změnily.
"Pro Malajsii jsme ponechali dva členy závodního týmu doma a místo nich využili dva mechaniky z testovacího týmu," vysvětluje technický manažer testovacího i závodního týmu Ferrari Nigel Stepney.
"To dává lidem okolo testování zkušenost s prací v závodním týmu. V okamžiku, kdy budeme potřebovat další lidi, se to může ukázat jako velmi důležité. Závodní tým díky tomu získává zkušenosti týkající se nového vozu. Hlavní mechanik závodního týmu se zúčastnil několika prvních testů F2005 a získal tak dobré povědomí o novém autě. Když teď nasazujeme F2005, tak je vše snazší."
I podněty od mechaniků se promítají do návrhu auta.
"Komponenty starého vozu, které nám způsobovaly potíže, nebo se s nimi pracovalo obtížně, byly pro nové auto průběžně upravovány. Něco podobného se již teď odehrává při stavbě vozu pro rok 2006. Je to nekončící proces evoluce,” prozrazuje Stepney.
"Mechanikům by se samozřejmě líbilo, pokud by bylo vše co možná nejjednodušší. Musíte však brát v úvahu i výkon auta, jeho filosofii a konstrukci. Monoposty formule 1 nejsou zrovna nejjednodušší, co se práce s nimi týče. Hlavní věc, kterou musíte udělat v okamžiku kdy auto složíte, je identifikovat co nejvíce problémů v nejkratším možném čase.
V minulých letech jsme byli v této oblasti přepečliví, což se vyplácí. Nové F2005 dokázalo během prvního dne odjet 300 kilometrů. Pro lidi, kteří se na jeho stavbě podíleli, je to velké uspokojení. Netýká se to jen závodního týmu, ale všech. Ukazuje se, že jsme dokázali zlepšit procesy, technologie a způsob jakým pracujeme. V době technologie CAD CAM se auto konstruuje třírozměrně v počítači. Všechny problémy související například s upevněním dílů jsou hned vidět. Konstruktéři navrhují i speciální nástroje potřebné pro lepší manipulaci v problematických místech, jako jsou například šrouby a matice okolo výfuků."
Nejtěžší oblastí na každém voze je palivová soustava. Důvodem je její složitost.
"Dnes se však na okruzích opravuje skutečně minimálně,” konstatuje Stepney.
"Většinou vyměňujeme kompletní celky, protože je to rychlejší. Například nemůžete vyměnit zapalovací svíčku a nesundat přitom podlahu a výfuky. Vychází to z konceptu vozu. Vše je obětováno maximálnímu výkonu a ne jednodušší práci.”
Kromě výzvy v podobě nového vozu bude Ferrari, stejně jako ostatní týmy, bojovat i s jedinečností okruhu Sakhir v podobě písku. Písek je nepřítelem všech komponentů vozu včetně motoru.
“Minulý rok, kdy se v Bahrajnu jelo poprvé, jsme pozorovali množství poškození způsobené kamínky. Týkalo se to prakticky celého vozu, nejvíce však deflektorů a přední části podlahy, kam odletují kaménky od kol," vzpomíná Stepney.
"Obrousilo to i karbon. Loni jsme udělali modifikace s cílem učinit vůz robustnějším. Letos jsme toto kritérium zohlednili již při návrhu.
Minulý rok jsme v Bahrajnu zareagovali velmi dobře. Vyhráli jsme díky tomu, že jsme byli připraveni lépe, než kdokoliv jiný. V pátek jsme pracovali až do noci, protože bychom díky parc fermé omezením nemohli v sobotu večer udělat nic. Týkalo se to celého týmu, od mechaniků odpovědných za pneumatiky, přes motoráře, převodovkáře až po brzdaře, kteří upravovali brzdové potrubí a opravovali podlahu.
Jednou z našich výhod je to, že jsme parta lidí, která může pracovat společně. Když jsme hotovi s motorem a převodovkou, pomáháme si s dalšími věcmi. Dali jsme kamínky na výstupy z chladiče, protože zadní kola odhazovala kamení právě tam a malá zrnka písku poškozovala chladič."
Kombinace přípravy nového auta a obtížných podmínek v Bajranu bude pro Ferrari náročným soustem. Stepney je však přesvědčen, že to Maranellští zvládnou.
"Nikdo nepanikaří a všichni budou pracovat stejně metodicky, jako vždy. Ve Ferrari jsme si vědomi toho, že jsme silní jako tým."