Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ferrari dobylo Austin, kontroverzní penalizace pro Norrise

Ferrari dobylo Austin, kontroverzní penalizace pro Norrise

VC USA – závod

Perfektní neděle pro Ferrari. Leclerc si dojel pro vítězství, Sainz skončil druhý. Norris sice porazil na dráze Verstappena a projel cílem jako třetí, Nizozemce však předjel s pomocí výjezdu mimo trať a po pětisekundové penalizaci se propadl až za něj. Rozestup mezi dvojicí tak narostl na 57 bodů. Lawson při svém návratu bodoval devátým místem.

Ve 14:00 hodin místního času odstartovala v Austinu Velká cena USA. Před startem 56 kol dlouhého závodu byly podmínky na první pohled více méně stejné jako po celý víkend. Panovalo slunečné počasí. Asfalt dosahoval teploty 45 stupňů. Teplota vzduchu činila 27 stupňů.

Norris vstupoval do nedělního závodu s nadějí vrátit úder Verstappenovi v bitvě o titul. Při sobotním sprintu sice pilot Red Bullu zvítězil a navýšil svůj náskok před Norrisem na 54 bodů, pilot McLarenu ale vybojoval pole position v kvalifikaci. Verstappen stál v první řadě vedle něj, což slibovalo atraktivní podívanou minimálně pro úvodní zatáčky.

 Druhá řada patřila Ferrari. Třetí startoval Sainz, čtvrtý Leclerc. Následovali Piastri, Gasly, Alonso, Magnussen, Pérez, Cunoda, Hülkenberg, Ocon, Stroll, Albon, Colapinto, Bottas, Hamilton, Čou, Lawson a Russell.

Russell se původně kvalifikoval jako šestý. V závěru třetí části ale boural, což znamenalo, že mechanici Mercedesu museli porušit pravidla parc fermé, aby mohli vůz opravit. To znamenalo start z boxů. Lawson skončil patnáctý, už před víkendem ale věděl, že bude odsunut na chvost kvůli nasazení kompletně nové pohonné jednotky. Komponentu pohonné jednotky měnil také Čou, který dostal trest pěti míst. Díky ostatním penalizacím ale paradoxně vydělal dvě pozice a z 20. místa se posunul na osmnácté.

Pirelli předpokládalo, že se pojede na dvě zastávky. Italská značka připouštěla tři varianty strategií. Tou první byl start na střední směsi, přezouvání na tvrdou sadu (14. – 22. kolo) a následně návrat na střední sadu (34.-41. kolo). Druhou možností byl start na střední směsi, nazutí nové sady pneumatik této specifikace (12. – 20. kolo) a poté přechod na tvrdou sadu (31. – 38. kolo). Třetí varianta představovala start na měkké sadě, nazutí tvrdé směsi (10.-16. kolo) a poté přechod na střední sadu (33.-40. kolo).

Pořadatelé letošní Velkou cenu USA tradičně pojali nejenom jako závod, ale především jako velký festival. Diváci na tribunách proto mohli před startem závodu zavítat například na koncert rappera Eminema nebo Stinga. Krátce před startem zazněla národní hymna a poté přišly na scénu i roztleskávačky týmu Dallas Cowboys z nejvyšší ligy amerického fotbalu NFL. Ty se snažily dostat publikum do nálady za zvuku písně Thunderstruck od skupiny AC/DC.

Na startu převládala podle očekávání střední směs pneumatik. Někteří piloti se ale vydali cestou delšího prvního úseku a obuli tvrdou sadu. Mezi ně patřili Stroll, Colapinto, Hamilton, Lawson a Russell. U pilotů Mercedesu nebyla po sobotním trápení alternativní strategie překvapivá.

Verstappen se hned po startu chtěl dostat do čela. Šel proto na vnitřek a neměl v úmyslu Norrisovi ustoupit. Výsledkem byl výlet obou pilotů mimo trať, čehož využil k posunu do čele Leclerc. Verstappen se zařadil zpět do akce jako druhý. Na třetí pozici jezdil Sainz a Norris se propadl až na čtvrté místo.

Verstappen se brzy pořádně zapotil. Tlak na něj totiž vyvíjel Sainz a ve 12. zatáčce ho dokonce poslal ven z trati. Pilot Ferrari byl sice urputný, Verstappen se ale nakonec na druhé pozici udržel. Souboje využíval Norris, který se přibližoval.

Po prvním kole vedl Leclerc. V bodované desítce se nacházeli také Verstappen, Sainz, Norris, Piastri, Gasly, Magnussen, Cunoda, Pérez a Alonso. Hamilton stoupal vzhůru a už byl dvanáctý.

Charles Leclerc se dostal do čela v první zatáčce a pak už směřoval neohroženě za vítězstvím. Foto: Ferrari

 

Ve druhém kole dostali jezdci povolení využívat systému DRS. Verstappen se díky tomu znovu ocitl pod tlakem Sainze. První snaha o útok přišla od pilota Ferrari ve 12. zatáčce, další v 15. zatáčce. Verstappen ale pokaždé odolal.

Hamilton sice v prvních dvou kolech stoupal vzhůru, brzy ale přišel konec jeho nadějí. Pilot Mercedesu totiž skončil v kačírku a ze závodu odstoupil. Na trať byl vyslán zpomalovací vůz. Hamiltona vyprovázelo při odchodu z místa incidentu hlasité skandování fanoušků. K hodinám došlo v předposlední zatáčce. Hamilton ztratil kontrolu nad autem podobně jako Russell v sobotní kvalifikaci.

Nešlo o jediný incident z úvodních kol. V první zatáčce totiž Albon trefil Ocona. Tím poslal francouzského pilota do hodin.

Za zpomalovacím vozem kroužili jezdci v pořadí Leclerc, Verstappen, Sainz, Norris, Piastri, Gasly, Magnussen, Cunoda, Pérez, Alonso, Hülkenberg, Stroll, Lawson, Čou, Colapinto, Bottas, Russell, Ocon a Albon. Thajec zamířil po incidentu s Oconem k mechanikům. Obul novou střední směs, což znamenalo, že mu povinnost další zastávky zůstala.

V šestém kole došlo k restartu. Verstappen se hned od úvodních metrů držel Leclerca a bylo jasné, že Monačan to nebude mít snadné. Leclerc se ale brzy dostal do tempa a začal nizozemskému pilotovi ujíždět. V sedmém kole už se jeho náskok blížil sekundě a půl.

 Ke změně došlo na poslední bodované příčce. Alonso podlehl ve 12. zatáčce Hülkenbergovi a propadl se na 11. místo. Na spadnutí tak najednou bylo opakování souboje Alonso vs. Lawson. Ti svedli souboj už v sobotním sprintu a pilot Aston Martinu byl z počínání novozélandského navrátilce rozčarován.

 Sainz sice zůstával na třetí pozici, byl ale nespokojen. „Nemám žádný výkon na výjezdech ze zatáček,“ informoval svého inženýra. Ten ho ale příliš nepotěšil. „Momentálně s tím nemůžeme nic udělat,“ zněla odpověď.

 Sainzovo trápení navíc zdaleka nekončilo. „Cítím v autě hodně paliva,“ uvedl do vysílačky.  Že má Španěl potíže, naznačovalo i jeho tempo. Norris byl totiž v předchozím kole o půl sekundy rychlejší.

Potíže potkaly také Čoua, který se roztočil v první zatáčce. Tato chyba znamenala pro pilota Sauberu pád na poslední 19. místo.

Lawson se v 11. kole dostal před Alonsa a začal se dvojnásobnému šampionovi vzdalovat. Novozélanďan byl najednou ve hře o body. Za desátým Hülkenbergem zaostával o necelé 2,5 sekundy.

Fernando Alonso se závodem protrápil. Foto: Aston Martin

 

Pro Leclerca to vypadalo stále lépe. Ve 14. kole vedl před Verstappenem s náskokem 5,5 sekundy. Čou zamířil k mechanikům a dostal střední sadu.

Důvod k obavám měli fanoušci Red Bullu. Verstappen byl informován o tom, že se na jeho voze objevily technické potíže. Stáj ale věřila, že je dokáže vyřešit během zastávek v boxech.

V 16. kole přišla další rána pro Mercedes. Russell, který se nacházel na 13. pozici a naháněl Alonsa, dostal pětisekundovou penalizaci za vytlačení Bottase z trati. Britský jezdec s penalizací nesouhlasil. Vzápětí ho podpořil i šéf stáje Toto Wolff. „Totální vtip,“ hodnotil rozhodnutí komisařů.

Leclercův náskok před Verstappenem vystoupal již nad sedm sekund. Pérez se posunul na osmou pozici před Cunodu a Bottas se stal dalším pilotem, který si odbyl zastávku v boxech. Ze střední směsi přešel na tvrdou.

Cunoda se vzápětí musel bránit Hülkenbergovi. Souboj trval několik kol, japonský závodník se ale nakonec před pilotem Haasu udržel. Jezdec VCARB ovšem vzápětí zamířil do boxů. Tam se objevil i Gasly, který hodně ztratil. Francouz strávil u mechaniků sedm sekund a jeho virtuální šesté místo bylo kvůli tomu v ohrožení.

Ve 22. kole se Russell dostal před Lawsona. Vzápětí přišla první zastávka v boxech ze špice. Mechaniky navštívil Sainz. Španěl dostal tvrdé pneumatiky a pustil se do snahy dostat se pomocí dřívější zastávky před Verstappena.

Sainz v prvních kolech po návratu na dráhu výrazně stahoval Verstappena a dokonce zajel nejrychlejší kolo. Nizozemec pokračoval v jízdě. Alonso utrpěl „porážku“ od dalšího mladíka. Španělského veterána zdolal Colapinto.

Leclerc se i po 25 kolech cítil na svých pneumatikách dobře. Verstappen zajel v 26. kole do boxů. Nizozemec se zcela jasně propadl za Sainze. Po výjezdu na trať ztrácel 4,5 sekundy.

Kolo po Verstappenovi byl povolán k mechanikům Leclerc. Své virtuální vedení před Sainzem udržel s přehledem. Na první dvě pozice se dostali jezdci McLarenu Norris a Piastri. Ti ale stále ještě neměli na kontě zastávku v boxech.

Leclerc pokračoval v tažení za vítězstvím. Po návratu na trať zajel nejrychlejší kolo závodu a přibližoval se k Piastrimu, na kterého najednou ztrácel už jen sekundu a půl.

Landu Norrisovi se závdo pořádně zkomplikoval již v úvodu. Foto: McLaren

 

Po polovině závodu vedl Norris. Následovali Piastri, Leclerc, Sainz, Verstappen, Russell, Lawson, Colapinto, Pérez, Magnussen, Ocon, Hülkenberg, Gasly, Cunoda, Albon, Bottas, Alonso, Stroll a Čou. Kromě pilotů McLarenu jezdili bez zastávky v boxech také Russell, Lawson, Colapinto a Ocon. Vývoj závodu naznačoval, že by to někteří mohli přece jen zkusit na jednu zastávku.

Ve 31. kole se Leclerc dostal před Piastriho. Vzápětí byl Norris povolán do boxů. Tam pro něj byla nachystána tvrdá sada. Na trať se vrátil jako pátý s odstupem zhruba 6 sekund za Verstappenem. Stavěl také Ocon.

Verstappen těžil z toho, že měl k dispozici čerstvější pneumatiky než Sainz. Svou ztrátu stáhl pod čtyři sekundy. Piastri se kolo po Norrisovi rovněž odebral k mechanikům. U Australana došlo k drobnému zdržení s nasazením pravého předního kola. Na trať se vrátil jako pátý jen těsně před Russellem. Pilot Mercedesu byl sice v prvních okamžicích velmi blízko, dalo se ale počítat s tím, že až Piastri své pneumatiky zahřeje, začne se Russellovi s opotřebeným obutím ujíždět.

Rozdávaly se penalizace. Gasly dostal pět sekund za to, že předjel Albona za pomoci výjezdu mimo trať. Stejný trest dostal i Cunoda. Ten se také provinil vůči Albonovi, avšak tím, že ho vytlačil z dráhy.

Norris byl nejrychlejším pilotem na dráze. Britskému závodníkovi se dařilo stahovat Verstappena, jemuž se přiblížil na tři vteřiny. Naopak ztráta pilota Red Bullu na Sainze překročila pět vteřin. Trojnásobný mistr světa neskrýval své rozčarování. „Tyto pneumatiky zkrátka nejsou dobré. Nemůžu brzdit, nemůžu útočit, zkrátka nemůžu nic,“ byl naštvaný.

Magnussen zůstával u dvouzastávkové strategie. Pro závěrečných 17 kol dostal Dán nové pneumatiky střední sady.

Ve 41. kole zastavil Russell. V ten okamžik měli na kontě plánovanou zastávku již všichni jezdci. Platilo následující pořadí: Leclerc, Sainz, Verstappen, Norris, Piastri, Pérez, Hülkenberg, Russell, Lawson, Gasly, Cunoda, Colapinto, Magnussen, Bottas, Ocon, Stroll, Albon a Čou.

Cunoda se roztočil v první zatáčce a propadl se z 11. místa na čtrnácté. Na 11. pozici se díky tomu posunul Colapinto, který byl ale pod silným tlakem Magnussena. Při jednom ze soubojů došlo mezi dvojicí ke kontaktu.

Norris byl nadále při chuti. Pilot McLarenu už byl za Verstappenem pouze o sekundu a půl. Souboj mezi uchazeči o titul byl na spadnutí stále více.

Franco Colapinto zastínil kolegu Albona. Foto: Williams

 

Devět kol před koncem už hořel mezi Verstappenem a Norrisem přímý souboj. Ve 12. zatáčce to pilot McLarenu zkoušel po vnější straně. Následně to zkusil stejným způsobem v 15. zatáčce, ani jednou ale neuspěl.

Netrvalo dlouho a Norris po prvotním neúspěchu obnovil svůj tlak. Od 49. kola už ho měl Verstappen opět plná zpětná zrcátka. Nizozemec si s ním ale pořád zvládal poradit.

Po několika neúspěšných pokusech se Norris dostal dopředu ve 12. zatáčce 53. kola. Vertstappena ovšem předjel s pomocí výjezdu mimo trať. Verstappen byl sice také široký, přesto se domníval, že by mu Norris měl pozici vrátit. „Předjel mě mimo trať,“ hlásil ihned svému inženýrovi.

U Ferrari už se chladilo šampaňské. Leclerc jel na prvním místě, Sainz kroužil po dráze jako druhý s pětisekundovou ztrátou a zdálo se, že o dvojité vítězství může italskou stáj připravit už jenom nečekaná pohroma.

Norrise začali vyšetřovat sportovní komisaři za to, že předjel Verstappena mimo trať. McLaren upozornil Norrise, že pokud ještě jednou poruší traťové limity, může dostat trest. Naopak Verstappen byl instruován, že Norris nejspíše dostane pětisekundový trest za traťové limity.

A penalizace v samotném závěru nakonec přišla. Norris byl přece jen potrestán za to, že předjel Verstappena s pomocí výjezdu mimo trať. V cíli to znamenalo, že se propadl za Verstappena na čtvrté místo. Dvojici nakonec dělilo jen  942 tisícin.

Leclerc mezitím zvítězil před Sainzem. Lawson získal při svém návratu dva body za devátou pozici, Colapinto zaznamenal bod za desátou příčku. Nejrychlejší kolo závodu zajel Ocon. Jelikož ale skončil až jako osmnáctý, neměl na bonusový bod nárok.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari - 56 25
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 8,562 56 18
3. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 19,412 56 15
4. Lando Norris McLaren Mercedes 20,354 56 12
5. Oscar Piastri McLaren Mercedes 21,921 56 10
6. George Russell Mercedes Mercedes 56,295 56 8
7. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 59,072 56 6
8. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:02,957 56 4
9. Liam Lawson RB Red Bull PT 1:10,563 56 2
10. Franco Colapinto Williams Mercedes 1:11,979 56 1
11. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:19,782 56 0
12. Pierre Gasly Alpine Renault 1:30,558 56 0
13. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1 kolo 55 0
14. Juki Cunoda RB Red Bull PT 1 kolo 55 0
15. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1 kolo 55 0
16. Alexander Albon Williams Mercedes 1 kolo 55 0
17. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1 kolo 55 0
18. Esteban Ocon Alpine Renault 1 kolo 55 0
19. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1 kolo 55 0
DNF Lewis Hamilton Mercedes Mercedes - 1 0

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 354, 2. Norris 297, 3. Leclerc 275, 4. Piastri 247, 5. Sainz 215, 6. Hamilton 177, 7. Russell 167, 8. Pérez 150, 9. Alonso 62, 10. Hülkenberg 29, 11. Stroll 24, 12. Cunoda 22, 13. Albon 12, 14. Ricciardo 12, 15. Magnussen 8, 16. Gasly 8, 17. Bearman 5, 18. Colapinto 5, 19. Ocon 5, 20. Lawson, 21. Čou 0, 22. Sargeant 0, 23. Bottas 0.

 

Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 544, 2. Red Bull 504, 3. Ferrari 496, 4. Mercedes 344, 5. Aston Martin 86, 6. Haas 38, 7. VCARB 36, 8. Williams 17, 9. Alpine 13, 10. Sauber 0.