Ferrari si poradilo s poskakováním
Hraje teď ve F1 první housle větrný tunel?
Ferrari je přesvědčeno, že se dostalo z problému s takzvaným poskakováním, které jeho vůz trápilo od nasazení nových dílů v Barceloně. Scuderii tak utekla velká část sezony a hlavním vyzyvatelem Red Bullu se stal McLaren. Jock Clear je přesvědčen, že si tím tým z Maranella prostě musel projít.
„Často dostáváme otázku, jestli jsme sešli z cesty. Po Španělsku jsme neměli pocit, že jsme sešli z cesty, ale byla viditelná anomálie. Čísla z větrného tunelu neseděla s realitou. Museli jsme se s tím poprat,“ řekl Clear, jenž je vyšším výkonnostním ředitelem Ferrari a má tedy na starosti co nejlepší přetavení kvalit vozu ve výsledky na okruzích a spolupráci osazenstva továrny s cestující částí týmu.
„V takovém případě se nedá dělat nic jiného, než pochopit anomálii, odstranit problém a pokračovat v cestě. A jsem přesvědčen, že jsme už anomálii pochopili a jdeme dál. Musíme být připraveni, že cestou narazíme na další, protože tak to prostě teď je. Není to tak, že by vývoj jednou fungoval a jednou nefungoval. Proces je po celou dobu přesně stejný, každý víkend testujeme něco jiného. Nepochybujeme, že máme správně nastavené procesy, ale počítáme s tím, že na nás v další části cesty může číhat další banánová slupka.
Takhle to je odkdy se začal využívat přísavný efekt podlahy. Když máme vůz daleko od podlahy tunelu, tak negeneruje mnoho přítlaku, ale dává vcelku přesná čísla. Ovšem není možné v tunelu nasimulovat vše, co se s vozem děje při přejetí nebo přeskočení obrubníku. Dokážeme vůz rozkolísat, ale v datech je pak chaos. A jedna věc je mít v datech chaos a druhá, že jezdec musí být schopen vůz řídit. Takže tunel nám nejspíše nikdy nedokáže dát stoprocentní jistotu.
Anomálii se těžko zbavit, protože síla přísavného efektu se mění v závislosti na světlé výšce. A když světlá výška klesne na nulu, ztratíme všechen přítlak. A pak kvůli tomu podlaha stoupne a ve výšce pěti milimetrů má vůz šílený aerodynamický přítlak. S tímto jsou vždy problémy a mají je všichni.“
Je za zlepšením konkurenceschopnosti Ferrari mravenčí práce nebo modernizace tunelu? Foto: Ferrari
Mnozí insideři velkých cen pracují s teorií, že v současnosti se nejmodernější větrný tunel, který byl vždy důležitý, stal svatým grálem. Je zde několik zajímavých shod okolností. Ferrari potlačilo svůj problém poté, co v létě na několik týdnů zastavilo práce ve svém tunelu kvůli velké modernizaci. V rámci ní se nejen měnila podlaha, ale pracovalo se také na zlepšení v souvislosti se simulací úhlu bočení. V podlahách je novým trendem měnit dokonale hladkou podlahu za drsnou, narušující aerodynamiku generováním drobných vzdušných vírů podobně, jako ji narušují nedokonalosti asfaltového koberce závodních tratí. Nevhodně zvolená podlaha tunelu je prý v Brackley obviňována z problémů vozů Mercedes W13 a W14. Rozdíly v asfaltu okruhů třeba v Bahrajnu a v Montrealu pak mohou být za záhadnými výkyvy v konkurenceschopnosti vozů.
McLaren se od poloviny roku 2023 přestěhoval do zcela nového a drahého větrného tunelu a od té doby jde jeho konkurenceschopnost nahoru, v posledních měsících měl nejrychlejší vůz. Red Bull pracuje ve vícekrát modernizovaném tunelu v Bedfordu, který je však reliktem z dob studené války a v Milton Keynes teprve začíná s výstavbou nového, přičemž velké, komplikované hi-tech zařízení nebude Red Bullu a Racing Bulls k dispozici dříve než v roce 2026. Již na konci roku 2024 by měl být spuštěn nový tunel týmu Aston Martin, ale nejspíše bude použit až k vývojij vozu sezony 2026. A druhou polovinou úspěchu jsou, samozřejmě, správní lidé na správných místech.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Ferrari