Hamilton popřel všechny teorie o životnosti pneumatik
VC Monaka – závod
Monako má výjimečnou atmosféru, ale ve velkých závodech nedává prostor k opravdovým soubojům. Hamilton přes polovinu závodu odolával tlaku Verstappena a i na velmi opotřebovaných pneumatikách vedení udržel. Vítězství vybojoval pro Laudu, na jehož počest celý tým Mercedesu v Monaku startoval.
Verstappen sice podal výborný výkon, ale kvůli penalizaci za chybu týmu při zastávce v boxu se nakonec ani nevešel na stupeň vítězů. Sérii dvojitých vítězství týmu Mercedes přerušil až v šesté velké ceně sezony Vettel.
Loni vyhrál Ricciardo z pole position, ale v předchozích třech ročnících postavení v čele startu nebylo poukazem na vítězství. Přesto je nepsaným pravidlem, že nikde jinde nezáleží na výsledku kvalifikace tolik jako právě v Monaku. Mercedes tedy udělal první důležitý krok k dalšímu potupnému drcení soupeřů…
Verstappen a Vettel ve druhé řadě se museli smířit s tím, že budou čekat na chyby favoritů. Jenže jezdci za volanty mercedesů je prakticky nedělají. Gasly se musel vzdát páté pozice, jíž by vyrovnal své dosud nejlepší postavení na startu. V kvalifikaci totiž ve čtvrté zatáčce přibrzdil Grosjeana, kterého tím připravil o postup do finálové fáze. Za trest musel o tři místa couvat. Za obdobný prohřešek v 18. zatáčce vůči Hülkenbergovi dostal stejný trest i Giovinazzi.
Před startem byly optimální podmínky: vzduch 22 °C, asfalt 33 °C, vlhkost 54 %, vítr od 1,1 do 1,8 m/s… a až 80 % šance na déšť! Ten si jistě přál hlavně místní rodák Leclerc, protože po další chybě Ferrari nepostoupil z první části kvalifikace a startoval až z 15. pozice.
Pouze Hülkenberg, Norris, Leclerc, Pérez, Stroll, Russell a Kubica zvolili střední směs pneumatik, všichni ostatní začínali na měkké. Pro první desítku to samozřejmě byla povinnost.
První zatáčka se obešla bez problémů, i když někteří jezdci si trať zkrátili pod vymezujícím obrubníkem. A komisaři se jejich prohřešky hned zabývali. Leclerc, Giovinazzi i Kubica však vyvázli bez trestu. Na 5. místo se během prvního kola posunul Ricciardo vybrzděním Magnussena, Leclerc získal dvě pozice. Až na samém chvostu Kubica předjel Russella a Giovinazziho.
První čtveřice mohla zapomenout na DRS, protože její rozestupy byly nad jednu vteřinu. Výrazně však ujížděla ostatním soupeřům. Pátý Ricciardo ztrácel po sedmi kolech už víc než dvacet vteřin! V 8. kole Leclerc odvážně v zatáčce La Rascasse předjel Grosjeana, aniž by ho ohrozil. Když o kolo později totéž zkusil na Hülkenberga, došlo k lehkému kontaktu a Monačan dostal smyk. Při manévru si poškodil pravou zadní pneumatiku a po ráfku kulhal k mechanikům. Dojel si pro novou sadu a z posledního místa se s poškozeným autem znovu pustil do stíhačky.
Velmi dobře si v závodě vedl také Carlos Sainz a byl nejlepší ze "zbytku světa"
Po trati však roztrousil tolik úlomků a kusů gumy, že musel vyjet safety car. Byl to signál k hromadnému přezouvání. Bottas blokováním soupeřů pomohl Hamiltonovi, ale sám svedl na výjezdu ostrý souboj. Mechanici Red Bullu mu vypustili Verstappena přímo do cesty. V uličce před boxy došlo k lehké kolizi a Bottas musel znovu k mechanikům.
Za zpomalovacím vozem jezdci kroužili v pořadí Hamilton, Verstappen, Vettel, Bottas, Gasly, Sainz, Kvjat, Albon, Grosjean, Norris, Stroll, Räikkönen… Od pátého Gaslyho byli všichni bez zastávky. Předpokládaný a ohlášený déšť byl zatím v nedohlednu.
Na konci 14. kola se znovu závodilo a Hamilton si restart zkušeně pohlídal. V La Rascasse se po drcnutí od Giovinazziho roztočil Kubica a zašpuntoval průjezd dalším jezdcům – Russellovi a Leclerkovi. Se zpožděním všichni pokračovali v závodě. Leclerc však jen krátce, protože přes všechnu snahu musel kvůli hodně poškozenému ferrari odstoupit.
Ve 22. kole sportovní komisaři konečně vydali rozhodnutí: Verstappen dostal za nebezpečné vyjetí z boxů pouze penalizaci pět vteřin. Mohlo to dopadnout hůř… Giovinazziho stálo postrčení Kubici dvojnásobek – deset vteřin. Pátý Gasly jel přezouvat a nově pátý Sainz ztrácel na Bottase něco přes osm vteřin.
Pole už se po restartu tolik nenatáhlo. Ve 28. kole jeli Hamilton, Verstappen, Vettel a Bottas v rozpětí tří vteřin. A první z jezdců zahlédl kapky deště. K zemi však patrně nedopadly… Zatímco Hamilton jel na střední směsi, tři pronásledovatelé na tvrdé. Pro vedoucího jezdce to nebyla výhodná situace. Ale déšť mohl být vysvobozením.
Teorii postavil na hlavu Albon. Na původní měkké sadě měl ujeto už 39 kol a stále zůstával na trati. Takovou životnost podle Pirelli vůbec neměla mít. Hamilton si už stěžoval na vlastnosti pneumatik, ale inženýři se ho snažili uklidnit tvrzením, že ty Verstappenovy nevypadají o moc líp. Byl pod tlakem, protože ho od soupeře dělily pouhé desetiny vteřiny.
Střed pole se přeléval. Ricciardo byl před fází safety caru pátý, v polovině závodu kroužil třináctý. Pořadí bylo Hamilton, Verstappen +0,8, Vettel +2,3, Bottas +4,1, Albon +13,2, Grosjean +14,5, Gasly +19,2, Sainz +24,8, Kvjat +25,8, Norris +42,9, Räikkönen, Ricciardo, Magnussen, Pérez, Hülkenberg, Russell, Giovinazzi a Kubica.
Valtteri Bottas sice dojel do cíle čtvrtý, ale přesto vystoupil na pódium
Co znamenají nové pneumatiky, potvrdil Albon. Po návratu na trať okamžitě zajel nejrychlejší kolo, i když kroužil až na deváté pozici. Naopak Grosjean už měl na měkké sadě ujeto 44 kol a stále nestavěl. Na trati bylo stále těsno. V šikaně za tunelem se jiskřilo při souboji Péreze s Magnussenem. Stroll dostal ve 48. kole penalizaci pět sekund za získání výhody při opuštění tratě.
Ve stejné době si jel pro nové pneumatiky Räikkönen a klesl s nimi na 17. místo. Jako oslava 300. účasti ve velké ceně (298. startu, takže členem klubu třístovkařů ještě není) to nebylo nic moc. Možná měl zastavit mnohem dřív.
Hamiltonova levá přední pneumatika už vypadala hodně špatně, jezdec ji označil za „mrtvou“. Tým však nadále trval na tom, aby zůstal na trati. Ale do cíle zbývala ještě pořádná porce 25 kol. Bitva mezi Hamiltonem a Verstappenem gradovala. Mercedes se smýkal hlavně ve všech pomalých zatáčkách, ale v Monaku se opravdu těžko hledá místo k předjíždění. Nizozemec se pokoušel soupeře alespoň znervóznit náznaky útoku.
Pro nové měkké pneumatiky si zatím dojel Gasly, aby se pokusil získal prémiový bod za nejrychlejší kolo. Nejprve se to kupodivu podařilo Bottasovi na starých gumách. A potom už přišla chvíle Gaslyho.
Nejlepší trojice na stupni vítězů před knížecí tribunou
Nakonec to byl Verstappen, kdo v 72. kole udělal chybu a projel šikanou. Ztratil kontakt s Hamiltonem, ale rychle se znovu přitáhl. Cíl se blížil a šance na úspěšný útok ubývaly.
Grosjean přejel čáru na výjezdu z boxů a dostal penalizaci pět sekund. Jeho pozici to však neohrozilo.
V 77. kole po výjezdu z tunelu Verstappen vsadil vše na jednu kartu. Narazil však do levého zadního kola Hamiltona a oba projeli šikanou mimo oficiální stopu. Hamilton měl štěstí, že rána nebyla tak velká, aby poškodila jeho auto. Pozici obhájil a navzdory všem předpokladům udržel vedení na velmi opotřebovaných pneumatikách s měkkou směsí.
Po závodě byl Magnussen potrestán penalizací 5 s za zavinění kolize s Pérezem v šikaně. Díky tomu klesl z původního 12. místa na 14. Vysloužil si tím také jeden trestný bod.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:43:28,437 | 78 | 25 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +2,602 | 78 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +3,162 | 78 | 15 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +5,537 | 78 | 12 |
5. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | +9,946 | 78 | 11 |
6. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +53,454 | 78 | 8 |
7. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | +54,574 | 78 | 6 |
8. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | +55,200 | 78 | 4 |
9. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | +60,894 | 78 | 2 |
10. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +61,034 | 78 | 1 |
11. | Lando Norris | McLaren | Renault | +66,801 | 78 | 0 |
12. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 77 | 0 |
13. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 77 | 0 |
14. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 77 | 0 |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 77 | 0 |
16. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 77 | 0 |
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 77 | 0 |
18. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | -1 kolo | 77 | 0 |
19. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -2 kola | 76 | 0 |
Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | DNF | 16 | 0 |