Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Další náročný víkend – noční klání v Texasu

Další náročný víkend – noční klání v Texasu

DXC Technology 600 – před závodem

Pátý víkend v řadě budou piloti IndyCar Series v permanenci. Po velké ceně v Indianapolisu, kvalifikaci na Indy500, samotné pětistovce a dvojici závodů v Detroitu čeká piloty noční zápolení na oválu Texas Motor Speedway.

IndyCar v minulosti v Texasu pořádala dva závody ročně. Letošní podnik je tak od roku 1997 31. závodem na 1,5míle dlouhém oválu s vysokým klopením. V Texasu jsme tak viděli už leccos – první noční závod, závod rozdělený na dva kratší o poloviční body, zcela zrušený závod CART či podnik přerušený kvůli dešti a přeložený na konec srpna.

Texas Motor Speedway                                  

Druhý největší stát Spojených států dlouho nebyl pro IndyCar zrovna zemí zaslíbenou. AAA to zkoušela na konci 40. let v Arlingtonu. USAC to zkoušel v 70. letech na superspeedway Texas World Speedway, která se ale na začátku 80. let ocitla v takovém stavu, že závod musel být definitivně zrušen. V polovině 90. let byl ale otevřený 1,5mílový ovál ležící na severním okraji souměstí Dallas-Fort Worth.

Oproti jiným 1,5mílovým oválům, které v USA v 90. letech vyrostly jako houby po dešti, vyniká ten texaský vysokým klopením a díky tomu vyššími rychlostmi a přetížením. To bylo v roce 2001 v CART tak obří, že závod musel být zrušen. Jezdci v tréninku ztráceli vědomí. Parametry dráhy často vedly k tzv. packracingu, závodění kolo na kolo po celou délku dráhy. Na první pohled šlo o atraktivní podívanou, kterou ale piloti přirovnávali k jízdě na ucpané dálnici. Nyní se to IndyCar snaží eliminovat úpravou pravidel.

Loňský závod

Začátek loňského závodu byl v režii pilotů týmu Penske. Postupně je ale začaly trápit potíže s pneumatikami. Jen Pagenaud nakonec dokázal s čelem závodu udržet krok. Power způsobil kolizi, kterou pro něj závod skončil, Newgarden zase ulil restart a dostal penalizaci. Pro vítězství si dojel Dixon. Druhého Pagenauda doplnil na stupních vítězů Rossi.

Na co se zaměřit

Tony Kanaan absolvuje v Texasu svůj 369. závod v IndyCar. Tím se vyrovná svému zaměstnavateli A.J. Foytovi. Více startů v IndyCar má jen Mario Andretti (407). Aby jej dohnal či dokonce předehnal, musel byl Kanaan závodit do konce sezony 2021.

S úplně novou jezdeckou dvojicí vstupuje do závodu v Texasu tým Carlin Racing. Charlie Kimball absolvuje svůj třetí letošní závod, Conor Daly dokonce pojede pro Carlin v IndyCar poprvé. Oba v minulosti dosáhli v Texasu na první desítku. Kimball také získal pole position. Daly má za sebou navíc nejlepší Indy500 v kariéře.

Deja vú může v Texasu zažít Scott Dixon. Vloni vyhrál poprvé až v Detroitu, pak se radoval právě v Texasu, přidal vítězství v Torontu a v září slavil pátý titul. Kde letos vyhrál poprvé? Opět v Detroitu!

Za oválového specialistu se už považuje Will Power. Však také za poslední dvě sezony vyhrál šest závodů, z toho čtyři na oválech. Texas je pro něj průlomovou tratí. Tady získal v roce 2011 první vítězství na oválu, byť to bylo v jednom z těch dvou závodů s poloviční délkou za poloviční body a do karet mu hrálo i štěstí při losování pozice na startu. Power má také na kontě tři kvalifikační triumfy v Texasu. Po druhém místu v Detroitu by potřeboval zvítězit, aby se udržel ve hře o titul.

Unikátní texaský double může získat Colton Herta. Mladému Američanovi se podařilo ovládnout premiérový závod IndyCar Series na Circuit of the Americas v Austinu. Další dobrý výsledek by ale potřeboval, od té doby jej totiž pravidelně zrazuje technika.

Texas Motor Speedway
Délka okruhu: 1,5 míle (2,4 km)
Délka závodu: 248 kol (357 mil/600 km)
První závod: 1997
Loňský vítěz: Scott Dixon (Chip Ganassi Racing)
Loňské pole position: Josef Newgarden (Team Penske) – 48,9964
Rekord okruhu: Charlie Kimball (Chip Ganassi Racing) – 23,2730

Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 7. 6.
2:00 – 4:00 – 1. trénink
21:00 – 22:00 – 2. trénink

Sobota 8. 6.
0:45 – 1:45 - Kvalifikace

Neděle 9. 6.
2:40 – Start závodu DXC Technology 600