Novinky

  • 08.10.2024 Bad Michael Andretti již neřídí tým Andretti Global, zůstal jako poradce

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

Facebook Instagram

Sezona IndyCar je konečně tady!

Sezona IndyCar je konečně tady!

Genesys 300 – před závodem

Se zpožděním dvou a půl měsíce odstartuje v noci ze soboty na neděli středoevropského letního času letošní ročník šampionátu IndyCar Series. Místo na floridské městské dráze v St. Petersburgu začne sezona IndyCar na oválu Texas Motor Speedway. Jezdci mají před sebou 200 kol (300 mil) před prázdnými tribunami. Čeká je také velmi perný den, tréninky, kvalifikace i samotný závod, který se jede večer pod umělým osvětlením, jsou nacpány do jediného dne.

Texas je čtvrtým místem, kde měl letošní ročník začínat. Původní start odpískala IndyCar na poslední chvíli, když už jezdci dorazili na Floridu a byli připraveni závodit. Jenže v polovině března se pandemie koronaviru rozjela i ve Spojených státech. Série na to reagovala zrušením všech závodů v dubnu a závodit chtěla v květnu v Indianapolisu. I oba dva tamní závody však musely být přesunuty. Následně zvažované závody v ulicích Detroitu, které připadaly na minulý víkend, byly zrušeny zcela.

A tak zůstal Texas jako premiérový závod letošního ročníku. S upraveným programem, ze dvou dnů byl jeden, navíc byl závod zkrácen. A přestože to v Texasu nejprve odmítali, jede se jen pro televizní kamery. Diváci se na dráhu, kde platí přísná protiepidemiologická opatření, vůbec nedostanou. V týdnu oznámila IndyCar, že to tak bude i 4. července, až poprvé letos zavítá na silniční okruh v Indianapolisu.

V poli je několik nováčků, předně šampion Indy Lights Oliver Askew (McLaren SP), jeho věčný rival z juniorských sérií Rinus VeeKay (Ed Carpenter Racing) či bývalý pilot japonské SuperFormule Álex Palou. Ti dostanou na začátku tréninku navíc 30 minut, aby si na ovál zvykli. Zpožděná premiéra čeká v sobotu také aeroscreen, novou ochranu hlavy jezdce, kterou IndyCar od letošní sezony týmům nařídila.

Vloni v Texasu slavil Josef Newgarden. Foto: IndyCar

Naopak jeden z posledních závodů absolvuje Tony Kanaan. Oblíbený Brazilec se v Texasu vrátí do bílozelených barev řetězce 7-Eleven, s nimiž získal v roce 2004 titul. Společnost bude v Texasu opět jeho hlavním sponzorem. Kanaan letos absolvuje už jen oválové závody. Kvůli tomu, že byly úvodní podniky sezony zrušeny, prodlouží ještě alespoň o jeden závod neskutečnou sérii 317 startů v IndyCar v řadě. Naposledy na roštu chyběl 17. června 2001 v Detroitu!

IndyCar společně s dodavatelem pneumatik Firestone týmům dost omezily možnosti, pokud jde o strategii během závodu. Vyzvaly je, aby jeden stint limitovaly maximálně na 35 kol. Firestone původně plánoval přivézt do Texasu novou směs pneumatik, ale koronavirus mu zavřel továrnu. U pneumatik na levé straně vozu inženýři předpokládají rychlejší opotřebení. Nikdo moc neví, jak se do toho zamíchají aeroscreen, váha s ním spojená navíc a posunuté těžiště. Přitom vloni piloti na jednu nádrž ujeli v Texasu i 60 kol.

Letošní závod je 32. startem IndyCar na Texas Motor Speedway. Zatímco v minulosti se v Texasu několik let závodilo dvakrát za rok a podzimní závod plnil roli finále sezony, ročník zde nikdy nezačínal. Nejvíce startů v Texasu mají na kontě nepřekvapivě Tony Kanaan a také Scott Dixon, oba po dvaceti. Dixon je se třemi vítězstvími v Texasu nejúspěšnějším závodníkem ve startovním poli, historicky má o jeden triumf na kontě více Hélio Castroneves.

Ovšem pokaždé, když Dixon v Texasu vyhrál, tak se na konci sezony radoval ze zisku mistrovského titulu. Mezi osm jezdců, kteří po vítězství v Texasu na konci roku slavili titul, patří i Josef Newgarden. Ten před rokem na 1,5mílovém oválu v souměstí Dallas-Forth Worth získal svůj třetí triumf v sezoně, v níž se podruhé stal šampionem.

Texas Motor Speedway
Délka okruhu: 1,5 míle (2,4 km)
Délka závodu: 200 kol/300 mil
První závod: 1997
Rekord okruhu: Charlie Kimball (Chip Ganassi Racing) – 23,2730 (jedno letmé kolo)
Loňské pole position: Takuma Sató (Rahal Letterman Lanigan Racing) – 47.0738 (dvě letmá kola)
Loňský vítěz:Josef Newgarden (Team Penske)

Časový harmonogram (SELČ)
Sobota 6. 6.
19:00 – 21:30 – trénink
23:00 -  24:00 – kvalifikace

Neděle 7. 6.
2:10 – start závodu Genesys 300

Zdroj: FORMULE.cz