Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Král NASCAR Johnson si odbude oválový debut v IndyCar

Král NASCAR Johnson si odbude oválový debut v IndyCar

Xpel 375 – před závodem

Druhým závodem pokračuje v neděli šampionát IndyCar Series. Tentokrát nás čeká první závod na oválu a hned několik premiér. Tou nejsledovanější jistě bude první start sedminásobného šampiona NASCAR Jimmieho Johnsona na typu trati, který ze závodů stock cars hodně dobře zná. Johnson sice v IndyCar kroutí druhou sezonu, vloni se ale oválům vyhýbal.

Johnson v NASCAR drží na 1,5mílovém oválu v Texasu hned několik rekordů. Se sedmi vítězstvími, 16 umístěními v první pětce, 22 umístěními v první desítce a 1 152 koly v čele závodu je nejúspěšnějším jezdcem. Před závodním víkendem ale mírní optimismus skalních fanoušků. Před víkendem vzkázal, že rozhodně se nepovažuje za favorita.

„Nemyslím, že je to realistické. Někteří lidé říkají, že mají svá očekávání, to je v pořádku, rád bych byl jedním z nich. Ale když přijdete do nové série, tak závodíte proti jezdcům, kteří vědí, co dělají a jsou v tom dobří. Vidíme to pokaždé, když přijde jezdec z jiné série. Mám na sebe velké nároky, ale že bych přijel, kvalifikoval se na pole position, vedl nejvíc kol a vyhrál, to nečekám,“ prohlásil Johnson.

Oválová premiéra čeká také na Christiana Lundgaarda, Caluma Ilotta, Davida Malukase, Devlina de Francesca a Kylea Kirkwooda. Ve voze, který v St. Petersburgu řídila Tatiana Calderónová, se představí zkušený oválový závodník JR Hildebrand. Tým Eda Carpentera bude mít v Texasu poprvé letos tři vozy, kdy se ke stálé dvojici VeeKay a Daly připojí právě Carpenter.

Scott McLaughlin si v St. Petersburgu připsal první vítězství. Foto: Penske Entertainment

Jako lídr šampionátu přijíždí do Texasu Scott McLaughlin. Novozélandský pilot týmu Penske v St. Petersburgu získal první vítězství v kariéře a co víc, míří na trať, kde vloni při svém prvním oválovém startu dojel na druhém místě, což byl také jeho nejlepší výsledek v celé sezoně.

Nejskloňovanějšími slovy před závodním víkendem jsou ale přilnavost a PJ1. To je speciální směs syntetické pryskyřice, kterou používá NASCAR k tomu, aby byla trať pro jeho vozy více přilnavá a piloti mohli závodit ve více stopách.

Jenže pro IndyCar to má přesně opačný efekt – v zatáčkách je mimo závodní stopu okruh kluzký a piloti se vyhýbají tomu, aby ze závodní stopy vybočili, tím pádem ale trať v inkriminovaných místech není pogumovaná a během závodu se tam shromažďují žmolky z pneumatik, což znamená, že je ještě méně přilnavá a pokud mimo ideální stopu pilot vybočí, nehoda je blízko. To v posledních letech vedlo k ne příliš atraktivním závodům na okruhu v Texasu.

Už před závodním víkendem se pořadatelé snažili zbytky PJ1 z dráhy sedřít, v pátek pak oznámili, že souhlasí s nápadem, který měl pilot týmu Penske Will Power. Ten volal po tom, aby do programu zařadili speciální půlhodinový trénink, během kterého bude sedm vybraných pilotů jezdit jen právě mimo ideální stopu v místech, kde PJ1 způsobuje potíže, rychlost bude omezená a postupně se bude zvyšovat. Piloti na tento „pogumovávací trénink“ dostanou extra sadu pneumatik. Cílem je na dráhu nanést gumu tak, aby se zvýšila její přilnavost.

Závěrem ještě trochu historie. Tento podnik je 35. závodem IndyCar v Texasu. Jednu dobu hostil totiž okruh pravidelně hned dva závody za sezonu. Vloni IndyCar uspořádala dva závody během jednoho víkendu, teď se ale vrací k tradičnímu formátu. Do Texasu se vrací druhý nejúspěšnější jezdec, Hélio Castroneves má na kontě čtyři vítězství na této dráze. V minulosti jsme v Texasu viděli hned několikrát pěknou divočinu, například rvačku v cíli mezi A.J. Foytem a Ariem Luyendykem hned při prvním závodě v roce 1997. Zrušený závod Champ Cars kvůli vysokým rychlostem a přetížení, či závod, který byl 12. června 2016 kvůli dešti zastaven a dojetý až 27. srpna téhož roku!

Texas Motor Speedway

Délka trati: 1,5 míle
Délka závodu: 248 kol (372 mil)
První závod: 1997
Rekord okruhu: Charlie Kimball (Chip Ganassi Racing) – 0:23.2730 v roce 2017
Loňský vítěz: 1. závod – Scott Dixon (Chip Ganassi Racing), 2. závod – Patricio O´Ward (Arrow McLaren SP)
Loňské pole position: 1. závod Álex Palou, 2. závod Scott Dixon (oba Chip Ganassi Racing), kvalifikace byla zrušena kvůli počasí a pořadí na startu určovaly mistrovské body

Časový harmonogram (SEČ)

Sobota 19. 3.

15:45 – 17:00 – 1. trénink
19:00 – 20:00 – Kvalifikace
22:00 – 22:30 – Speciální trénink (vybraných 7 jezdců)
22:45 – 23:45 – 2. trénink

Neděle 20. 3.

17:40 – Start závodu Xpel 375

 

zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment