Skvělá taktika vynesla Newgardenovi třetí triumf v sezoně
DXC Technology 600 – závod
Lídr šampionátu Newgarden ještě navýšil v Texasu svůj náskok, když se stal překvapivým vítězem závodu na 1,5mílovém oválu. V první polovině závodu to přitom zdaleka nevypadalo, že to bude právě on, kdo se na konci bude radovat z vítězství. Risk v podobě pit stopu při žluté fázi krátce poté, co se závod přehoupl do druhé poloviny, se ale týmu náramně vyplatil.
Na začátku to byl Sató, kdo se držel v čele závodu. Japonec se po startu z pole position udržel před dotírajícím Dixonem a vedl celý první stint. Naopak Newgarden a jeho stájový kolega Power se v první části závodu propadali. Power se nakonec nedokázal udržet ve stejném kole jako lídr závodu.
Při pit stopech vyhasly naděje Satóa na vítězství. Japonec srazil mechanika měnícího levé přední kolo a dojel až do Hunter-Reayova stání. Mechanici ho sice odtáhli zpět a vrátili na dráhu, ke ztrátě způsobené dlouhým pit stopem se ale přidala ještě penalizace stop and go.
Po pit stopech se do vedení dostal Hunter-Reay. K mechanikům zamířil tři kola před Dixonem. Ten se sice vrátil před ním, ale Hunter-Reay jej okamžitě překonal a ujal se vedení. Dixon ztrácel zhruba půl vteřiny. S osmivteřinovou ztrátou za nimi byli Hinchcliffe, Herta a Rossi, kteří sváděli atraktivní souboj o třetí místo.
Nenápadný výkon zajistil Rahalovi třetí místo.
Hunter-Reay měl ale velký problém se spotřebou paliva. K mechanikům musel znovu ve 114. kole, Dixon vydržel na dráze o celých 10 kol déle. Jezdce tentokrát v Texasu netrápily potíže s pneumatikami a tak tím hlavním, na co museli závodní stratégové hledět, byla spotřeba paliva. Pro Dixona a spol. to vypadalo, že závod dojedou se strategií tří pit stopů. Hunter-Reaye za takové konstelace čekal jeden pit stop navíc.
Na Dixona měl náskok jen 3,5 sekundy. Když se po pit stopech srovnalo pole, jel třetí Hinchcliffe se ztrátou 11,3 vteřiny. Herta ztrácel další půl vteřinu, Rossi dvě. Následovali Rahal, Pagenaud, Veach a Newgarden. Ferrucci byl na 12. místě posledním jezdcem ve stejném kole jako lídr závodu.
Hunter-Reay potřeboval hodně žlutých fází, aby se se spotřebou paliva dostal na úroveň Dixona a ostatních na třízastávkové strategii. Tu první mu přinesl v 136. kole Veach, v tu chvíli jedoucí na 7. příčce. Na výjezdu z 2. zatáčky byl příliš dlouhý a pravým zadním kolem narazil do zdi. Následovalo pořádně divoké rodeo s poškozeným vozem, Veach se ale dokázal vyhnout dalšímu nárazu a po opravě zavěšení se s velkou ztrátou na trať ještě vrátil.
Jeho nehoda přinesla rozhodující zvrat. Přestože to bylo nějakých 15 kol po zastávkách v boxech, Newgarden, Ericsson, Bourdais, Andretti a Power zamířili k mechanikům.
Herta byl hodně vidět, závod ale skončil kolizí s Dixonem.
Restart přišel ve 144. kole. Hunter-Reay se ještě 21 kol těšil z vedení, než jej překonal Dixon. Američan musel výrazně zpomalit, aby se s palivem dostal na třízastávkovou strategii. Před sebe tak musel pustit i Rossiho. Ten se nakrátko dostal před Dixona, ale loňský šampion si brzy vzal vedení zpět.
Ve 179. kole už musel Hunter-Reay do boxů a v tu chvíli potřeboval hodně žlutých fází, aby to byl jeho poslední pit stop. Jeho stájový kolega Rossi se znovu posunul před Dixona, aby v 186. kole zamířil k mechanikům z prvního místa. Dixon vydržel na trati ještě další čtyři okruhy. Na dráze zůstala skupinka, která stavěla po Veachově nehodě. Všichni vydrželi shodně do 202. kola.
Newgarden se vrátil na prvním místě před Hunter-Reayem, Dixonem, Rossim, Hinchcliffem, Pagenaudem a Hertou. Hunter-Reayově útoku v 217. kole Newgarden odolal a naopak jeho soupeř ztratil jedno místo, když se před něj dostal Dixon.
Tim Cindric (vpravo) vymyslel vítěznou strategii pro Newgardena.
Hinchcliffe udělal na výjezdu z 2. zatáčky v 220. kole chybu. Pravým zadním kolem škrtnul o zeď a následoval tvrdý náraz do vnitřní ochranné bariéry. Hunter-Reay se rozhodl napodobit Newgardenovu strategii a společně s Powerem, Dalym, Pigotem a Carpenterem, kteří ale byli všichni minimálně o kolo zpět, si dojel pro nové pneumatiky.
Newgarden měl teď oproti Dixonovi nevýhodu v podobě o zhruba 10 kol starších pneumatik. Po restartu v 227. kole to vypadalo, že svou devizu Novozélanďan hned zužitkuje, ale Newgarden ubránil vnitřní stopu. Za Dixona se na třetí místo dostal Herta a hned se do loňského šampiona pustil. Herta byl na vnitřku, dostal se i za bílou čáru a do Dixona v 229. kole narazil. Pro oba závod skončil. Rossi předvedl výborný manévr, kterým se havarovaným vozům vyhnul.
Další restart Newgarden opět zvládl. S Rossim sváděl spektakulární souboj, který pro vítěze 100. ročníku Indy500 musel mít hořkou pachuť dejavú jen čtrnáct dní starého závodu v Indianapolisu. I tam měl Rossi zřejmě rychlejší vůz než Pagenaud, Penskeho pilot ale skvěle bránil vnitřek dráhy a nutil Rossiho jít na vnější stopu, kterou se před něj nedokázal dostat.
Newgarden (vlevo) a Rossi bojují bok po boku.
I v Texasu se musel Rossi sklonit před pilotem týmu Penske a stejně jako v prvním detroitském závodě to byl Newgarden. Třetí příčka po nenápadném výkonu patří Rahalovi. Ferrucci se díky 4. místu posunul na první pozici v šampionátu mezi letošními nováčky v IndyCar. Hunter-Reay zkompletoval první pětici pro domácí jezdce.
Piloty teď po pěti náročných víkendech čeká konečně odpočinek, ale jen týdenní, protože za 14 dní závodí na oblíbeném silničním okruhu Road America ve Wisconsinu. Newgarden na sever Ameriky pojede s 25bodovým náskokem před Rossim.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 01:55:08,8666 | 50+1 |
2. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 0,8164 | 40+1 |
3. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1,4928 | 35+1 |
4. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | + 1,7266 | 32 |
5. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 2,2019 | 30+1+2 |
6. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 2,8789 | 28 |
7. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | + 3,9271 | 26+1 |
8. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | + 4,3306 | 24+1 |
9. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | - 1 kolo | 22 |
10. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | - 1 kolo | 20 |
11. | Conor Daly | Carlin | Chevrolet | - 1 kolo | 19 |
12. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | - 2 kola | 18 |
13. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 2 kola | 17 |
14. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 2 kola | 16 |
15. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 3 kola | 15+1+1 |
16. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 3 kola | 14 |
17. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | havárie | 13+1 |
18. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | havárie | 12 |
19. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | havárie | 11 |
20. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | ovládání | 10 |
21. | Charlie Kimball | Carlin | Chevrolet | porucha | 9 |
22. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | ovládání | 8 |