Hamiltona dosadili na první místo sporným výrokem komisaři
VC Kanady – závod
Závod měl sice celkem zajímavý průběh, ale končil zcela bez napětí. Cílem sice projel první Vettel, ale problematická penalizace ho odsunula na druhé místo za Hamiltona. Série Mercedesu zůstala nepřerušená, Hamilton vybojoval 78. vítězství a fanoušci na celém světě mají o čem diskutovat…
Po kvalifikaci se Vettel upřímně radoval. Vybojoval 56. pole position a podařilo se mu to poprvé od loňské VC Německa. Navíc přerušil sérii čtyř závodů, v nichž Mercedes obsadil kompletní první řadu. Po pravé ruce měl největšího rivala Hamiltona a jejich souboj v nájezdu do první zatáčky sliboval velkou podívanou. Od startovní čáry k prvnímu brzdnému bodu to je v Montréalu 160 metrů, a právě ty měly mnohé napovědět.
Ve druhé řadě stál Ricciardo a pro Renault to bylo poprvé od VC Japonska 2010. Australan měl radost, jako by kvalifikaci vyhrál. Ostatně to se mu už třikrát v kariéře podařilo. Opačné pocity měl Sainz. Z osmé pozice musel couvat na jedenáctou kvůli blokování Albona v kvalifikaci. A Magnussen, který auto rozbil, musel startovat z uličky před boxy.
Potvrdily se předpoklady o vyšších teplotách pro závod. Vzduch měl před startem 28 °C, asfalt 51 °C, rychlost větru se pohybovala kolem 1,8 m/s a vlhkost činila 16,4 %.
„Pro mě bude nejdůležitější vyvarovat se po startu problémů a jet si svůj vlastní závod. Je to velká výzva a bude to hodně zábavné,“ tvrdil před startem Verstappen. Díky penalizacím se posunul z 11. na 9. místo a před ním byli čtyři soupeři na měkké směsi pneumatik. Ti mu měli brzy uhnout z cesty. Naopak Nizozemec zvolil pro start nejtvrdší směs, stejně jako Stroll, Magnussen a Giovinazzi.
Start v Kanadě je sice náročný, ale obešel se bez kolizí. První pětice udržela pozici, Hülkenberg postoupil na šesté místo před Bottase. V první desítce to byla jediná změna. Nejvíc postoupil kupředu Pérez, z 15. na 12. místo. Albon si musel po lehké kolizi se dvěma vozy dojet pro nové křídlo a z poslední pozice se vydal ke stíhací jízdě. Grosjeana ohrozily létající kusy Albonova vozu, musel vyjet mimo trať, ale kritickou situaci zvládl.
Sainz vyměnil pneumatiky už po třech kolech a obul tvrdou směs. Hlavním důvodem však bylo přehřívání brzd, které se mechanikům podařilo odstranit. Vedoucího Vettela neohrožoval systém DRS, protože Hamiltonovi ujel o víc než dvě vteřiny. Naopak Verstappenovi v 7. kole pomohlo DRS konečně předjet Norrise.
Po většinu závodu Sebastian Vettel soupeřům ukazoval záda
Pro nové pneumatiky si dojel v 8. kole také Gasly a klesl na 13. místo. V 9. kole zastavil s uraženým pravým zadním kolem Norris a pospíchal z mírně hořícího vozu. Stál sice na výjezdu z boxů, ale řediteltsví reagovalo jen dvojitými žlutými vlajkami.
Po 10. kolech bylo pořadí Vettel, Hamilton, Leclerc, Hülkenberg, Bottas, Verstappen, Kvjat, Stroll, Pérez, Ricciardo, Gasly, Grosjean…
Do boxů zajížděl jeden jezdec za druhým, dokonce i ti, kteří startovali na střední směsi (například Kvjat). První trojice už získala velký náskok. Vettel po 16 kolech ujížděl Hamiltonovi o 2,5 s, Leclerc ztrácel 6,8, ale čtvrtý Hülkenberg už 20,2 a Bottas 22,0. Hülkenberg absolvoval 16 kol na měkké směsi! Po zastávce klesl na 7. místo.
Oba jezdci Ferrari dostali rádiem informaci, že přecházejí na plán B. Co si pod tím představit? Možná jen vějičku pro soupeře. Leclerc několikrát překonal nejrychlejší kolo a mírně se přibližoval Hamiltonovi. Ovšem stejně tak se Hamilton nepatrně dotáhl na Vettela (+1,940 s).
Ve 26. kole jako první ze špičky přezouval Vettel ze střední na tvrdou směs. Hamilton se snažil z auta vyždímat maximum. Zůstal na trati o dvě kola déle ve snaze získat dostatek času k tomu, aby se po zastávce vrátil na trať před Vettela. Jenže ten odpověděl nejrychlejším kolem a udržel obhájce titulu daleko za zády (+4,6 s). Po bitvě je každý generálem, ale ukázalo se, že Mercedes měl asi Hamiltona stáhnout o kolo dřív. Ovšem Leclerc jel dál, sice na prvním místě, ale o více než vteřinu pomaleji než pronásledovatelé.
Bottasovi se ve 31. kole zastávka nepovedla podle představ a vrátil se těsně za Ricciardem na šestou pozici. Giovinazzi roztočil parádní hodiny, ale vrátil se na trať bez úhony. Pérez se za pomoci lehkého bodyčeku dostal před Grosjeana.
Až ve 33. kole měnil kola Leclerk a vrátil se těsně za Verstappenem na čtvrtém místě. Zpátky ve vedení byl Vettel, následovaný Hamiltonem, Leclerkem, Verstappenem, Ricciardem, Bottasem, Hülkenbergem, Strollem, Gaslym a Sainzem.
Ve 36. kole Leclerc předjel Verstappena a mohl se pokusit stáhnout jedenáctivteřinovou ztrátu na Hamiltona. Tolik prohospodařil pozdní zastávkou. Jenže například Bottas byl na tom ještě hůř, vězel za Ricciardem a nemohl najít způsob na jeho předjetí.
Oba jezdci Renaultu předvedli výborný výkon a dosáhli nejlepšího výsledku v sezoně
Hamilton byl v této fázi mírně rychlejší než Vettel. Rozdíl klesl pod jednu vteřinu a ve hře byl systém DRS. Vzápětí ovšem Brit probrzdil v 10. zatáčce. Ve 39. kole se Bottas konečně dostal před Ricciarda a jejich souboj přinesl potřebné vzrušení.
Verstappen si inženýrům Red Bull Racingu postěžoval, že brzdový pedál už je skoro na podlaze. Stále však pokračoval na víc než 40 kol starých gumách. Ve 44. kole se blýskl nejrychlejším kolem Bottas, ale na Verstappena stále ztrácel přes sedm vteřin.
Pořadí po 45 kolech: Vettel, Hamilton +0,8, Leclerc +13,2, Verstappen +26,0, Bottas +33,3, Ricciardo +43,4, Hülkenberg +44,8, Stroll +52,5, Gasly +53,2, Sainz +63,6… Vedoucí Vettel však měl starosti, protože mu inženýři potvrdili, že varovné informace na volantu ohledně pneumatik jsou pravdivé…
Mercedes v jeho zpětných zrcátkách každým kolem rostl. Náskok se už scvrkl na půl vteřiny. Ve 4. zatáčce 47. kola Vettel uklouzl mimo trať do trávy a při návratu na trať trochu zablokoval Hamiltona. Sportovní komisaři se tímto incidentem hned začali zabývat.
Ve 49. kole si dojel pro nové pneumatiky ze střední směsi Verstappen a zařadil se za oba renaulty na sedmé místo. Do cíle zbývalo dvacet kol. Verstappen se probíjel kupředu a v 52. kole už byl pátý zhruba 15 vteřin za Bottasem.
V 53. kole zajel Vettel nejrychlejší kolo a zvýšil vedení na 1,7 vteřiny. Další už jeli s velkými rozestupy: Leclerc, Bottas, Verstappen. S těsným odstupem pak oba renaulty, za nimi s velkou ztrátou Gasly. Prémiový bod Vettelovi obrazně ukradl rychlý Bottas. Zato Magnussen se s autem trápil a byl na trati ze všech nejpomalejší.
Nad okruhem zavládl klid před bouří posledních deseti kol. Jako by Hamilton odpočíval a sbíral rychlost a soustředění k rozhodujícímu útoku. Jenže místo toho se dopustil další drobné jezdecké chybičky. Ve stejné chvíli však sportovní komisaři vypustili informaci, že trestají Vettela penalizací pět vteřin! Připravili tím diváky o vyvrcholení závodu?
Hamiltonovi stačilo dojet do cíle na druhém místě se ztrátou menší než pět vteřin. Zdánlivě jednoduchý úkol pro takového mazáka. Deset kol před cílem byl rozdíl 2,384 s. Vettel byl z nepříznivé zprávy viditelně rozhozený. Diskutoval s inženýry a bránil se, že měl pneumatiky od trávy a ani nemohl zvolit jiný manévr. Jeho náskok se ztenčoval, těžko asi hledal motivaci.
Bylo po závodě.
Zezadu se přibližoval Leclerc, který toužil po druhém stupni vítězů v kariéře. Bottas ztrácel téměř půl minuty a Verstappen skoro minutu… Spokojenost byla určitě u Renaultu. Oba jezdci potvrdili kvalifikační výkon a připsali si pořádný příděl bodů. Radost museli mít i z toho, že udrželi za zády Gaslyho z Red Bullu.
Diváci byli nadšení také z výkonu domácího Strolla, který dovezl svůj vůz na bodovaném místě. Bottas zastavil pro nové měkké pneumatiky, aby si přilepšil bodem za nejrychlejší kolo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:29:07,084 | 70 | 25 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +3,658 | 70 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +4,696 | 70 | 15 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +51,043 | 70 | 13 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +57,655 | 70 | 10 |
6. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | - 1 kolo | 69 | 8 |
7. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | - 1 kolo | 69 | 6 |
8. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | - 1 kolo | 69 | 4 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | - 1 kolo | 69 | 2 |
10. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | - 1 kolo | 69 | 1 |
11. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | - 1 kolo | 69 | 0 |
12. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | - 1 kolo | 69 | 0 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | - 1 kolo | 69 | 0 |
14. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | - 1 kolo | 69 | 0 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | - 1 kolo | 69 | 0 |
16. | George Russell | Williams | Mercedes | - 2 kola | 68 | 0 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | - 2 kola | 68 | 0 |
18. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | - 3 kola | 67 | 0 |
Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | DNF | 59 | 0 | |
Lando Norris | McLaren | Renault | DNF | 8 | 0 |