Hamiltona zastaví snad jen technický zázrak
VC Francie – závod
Brit Hamilton vyhrál čtvrtou velkou cenu za sebou a jeho dominance začíná být nudná. Znovu vyhrál po sólu od startu do cíle a zdálo se, že se ani moc nenadřel. Snad jen technický zázrak z dílny konkurenčních týmů by mohl zastavit jeho suverénní mercedes.
Jubilejní 60. ročník VC Francie byl po celý víkend zalitý sluncem. Teploty vzduchu stoupaly nad 25 °C a asfaltu nad 50 °C. Bylo tedy zřejmé, že velkou roli sehrají pneumatiky a v souvislosti s tím i zacházení s nimi.
V kvalifikačním sprintu měl dominantní převahu Mercedes. Jeho jezdci deklasovaly konkurenci a Hamilton stlačil nejlepší čas na okruhu až na 1:28,319. Pouze Leclerc ztratil méně než vteřinu. Tým Ferrari se nechal slyšet, že by v závodě mohl využít větší rychlosti na rovinkách. V této souvislosti se hodí pohled na největší dosažené rychlosti v kvalifikaci: Ricciardo 342,5, Räikkönen 341,8, Giovinazzi 341,2, Vettel 340,3, Albon 340,2, Leclerc 339,8… Hamilton 338,6 a Bottas 336,9. S přispěním DRS to mohlo znamenat určitou výhodu.
Startovní rošt tentokrát nepoznamenaly žádné zásadní penalizace. Za výměnu součástí pohonných jednotek byli pouze do poslední řady odsunuti Kvjat a Russell. Důležitější byl pohled do prvních řad a v nich se seřadili Hamilton, Bottas, Leclerc, Verstappen, Norris, Sainz, Vettel, Ricciardo, Gasly a Giovinazzi. Pro devatenáctiletého Norrise to bylo nejlepší postavení na startu v dosavadní kariéře, pro Sainze nejlepší v McLarenu. Tým z Wokingu dosáhl nejlepšího umístění v kvalifikaci od VC V. Británie 2014 (3. Button, 5. Magnussen). V souvislosti s tím představitelé stáje potvrdili, že neplánují návrat Alonsa do kokpitu mclarenu F1.
Před závodem bylo počasí ještě teplejší než v kvalifikaci: vzduch 26,5 °C, asfalt 57 °C, vlhkost 42 % a vítr 1,3 m/s. Prvních osm jezdců startovalo na pneumatikách se středně tvrdou směsí. Z celého pole pouze Gasly a Giovinazzi museli obout měkké gumy. Naopak Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Stroll a Kvjat dali přednost tvrdým.
Start byl sice trochu chaotický, ale obešel se bez kolizí. Většina jezdců uhájila pozici, ale Sainz vytrvale útočil na Verstappena. Hned na začátku potvrdil, jak jsou mclareny rychlé. Přes všechnu snahu byly změny minimální. Po třech kolech se jelo v pořadí Hamilton, Bottas, Leclerc, Verstappen, Sainz, Norris, Vettel, Gasly, Giovinazzi, Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg, Pérez, Magnussen, Stroll. Albon, Kubica, Grosjean, Russell a Kvjat.
Lewis Hamilton znovu nenašel soupeře a vyhrál sólem od startu do cíle
A potom už měli jezdci šanci využít na dvou rovinkách systém DRS. Verstappen si stěžoval, že se jeho auto pomalu rozjíždí ze zatáček, za tři kola ztratil na vedoucího Hamiltona už pět vteřin. Za ním rostla mezera stejně rychle. To byla špatná zpráva pro Vettela, který se dostal před Norrise na 6. místo až ve 4. kole. Zároveň Ricciardo a vzápětí Räikkönen postoupili před Giovinazziho. Ital hodně ztrácel a podlehl i Hülkenbergovi.
V 7. kole se Vettel dostal i před Sainze. Na Verstappena měl však ztrátu už 8,5 vteřiny! Už o kolo později si musel nechat vyměnit kola s měkkou směsí Giovinazzi, protože se jeho auto na trati nekontrolovaně smýkalo. Rázem klesl až na poslední pozici. Zvláštní kvalifikační pravidla mu úplně zkazila závod. Podobně dopadl momentálně dvanáctý Pérez, který dostal penalizaci pět sekund za vyjetí z tratě a získání výhody v úvodním kole.
Osmý Gasly se ocitl pod velkým tlakem Ricciarda a znovu nenaplňoval očekávání. Na týmového kolegu Verstappena ztrácel už 22 vteřin, a to byl propastný rozdíl. Hamilton nezklamal a znovu si na vedoucí pozici stěžoval na problémy. Tentokrát byla na vině sedačka, na které se prý něco zlomilo… Potvrdil to dalším nejrychlejším kolem.
Magnussen svedl ostrý a neúspěšný souboj s Kvjatem, i když bojovali až o 15. místo. Už v 17. kole vyměnil střední směs pneumatik za tvrdou Ricciardo. Klesl až na 16. místo, ale měl vydržet na trati až do cíle. Do boxů pak mířil jeden jezdec za druhým. Podle očekávání také Gasly, kterého po návratu předjel díky DRS rychlejší Ricciardo.
Ve 21. kole měnil gumy Verstappen, kolo po něm Leclerc a jejich pořadí se nezměnilo. První kroužil Hamilton, za ním Bottas (+8,9), třetí byl Vettel (+24,2). A pak už následovali soupeři, kteřčí měli za sebou zastávku v boxu: Leclerc, Verstappen, Räikkönen, Hülkenberg… Bottas potom zastávkou trochu ztratil, Leclerc se mu přiblížil na čtyři vteřiny. Když potom měnil kola i Hamilton, stačil se vrátit před Vettelem. Nic nebránilo jeho dalšímu triumfu sólem start-cíl.
Ferrari reagovalo stažením Vettela do boxu. Stejně jako soupeři obul tvrdou směs a vrátil se pátý. V polovině závodu bylo pořadí Hamilton, Bottas +11,9, Leclerc +15,0, Verstappen +22,5, Vettel +27,8, Räikkönen +39,5, Hülkenberg +40,9, Stroll +44,4 (všichni tři bez zastávky), Sainz +54,8, Norris +56,2, Kvjat, Ricciardo, Grosjean, Gasly, Pérez, Giovinazzi, Albon, Magnussen, Russell a Kubica.
Carlos Sainz vybojoval pro McLaren vynikající šesté místo
Rozestupy mezi jezdci byly velké, bojovalo se snad jen hluboko ve druhé polovině pole. Karty byly rozdané. A těžko hledat napětí tam, kde rozhodně nebylo.
Hamilton ve 31. kole překonal traťový rekord a dál navyšoval náskok. Pozoruhodné bylo, že Gasly vězel až na 12. místě. Russell musel měnit poškozené přední křídlo a jezdil beznadějně poslední se ztrátou dvou kol. Zvláštní strategii zvolil Stroll, setrval na trati až do 40. kola, přezul na střední směs a vydal se ze 13. místa do boje o body.
Problémy měl v závěru závodu Norris. Přiblížil se sice týmovému kolegovi Sainzovi na necelé dvě vteřiny, ale zároveň ho tým upozornil, že nesmí používat DRS. A další problémy s hydraulikou přibývaly. Hamilton zatím posunul traťový rekord už na 1:33,724 a nijak nedbal na objevující se puchýře na předních kolech z nejtvrdší směsi.
Deset kol před koncem bylo stabilizované pořadí Hamilton, Bottas, Leclerc, Verstappen, Vettel, Sainz, Norris, Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg, Gasly, Pérez, Stroll, Albon, Kvjat, Grosjean, Magnussen, Giovinazzi, Kubica a Russell. Žádné ztráty, pole bylo stále kompletní.
Diváky potěšil pěkný týmový duel Toro Rosso. Kvjat na čerstvějších pneumatikách útočil na Albona a párkrát jeli vedle sebe kolo na kole. Nic jim nevadilo, že bojují až o 14. místo. V samém závěru odstoupil v domácí velké ceně Grosjean. Za ním však kroužily už jen neskutečně pomalé williamsy.
Čtyři kola před koncem byl nakrátko aktivován virtuální safety car. Leclerc snížil ztrátu na Bottase na necelé dvě vteřiny. A Vettel si dojel pro nové měkké pneumatiky, aby zajel nejrychlejší kolo a získal bonusový bod.
Nakonec to byla obrovská bitva. Hamilton na staré tvrdé směsi zajel čas 1:32,764. Vettel ho vzápětí na nové měkké sadě překonal jen o 24 tisícin vteřiny. Hamilton však vyhrál počtvrté za sebou, pošesté v této sezoně a celkem 79krát!
Největší zápletka závodu však přišla v posledním kole. Norris s chřadnoucím mclarenem neuhájil vynikající sedmou pozici. V závěrečných zatáčkách ho prostupně předjeli Ricciardo, Räikkönen i Hülkenberg. Ricciardo však při jdnom z manévrů opustil trať a způsob návratu na asfalt řešili komisaři. Ti ho dodatečně potrestali hned dvěma pětisekundovými penalizacemi a tak odsunuli z bodované desítky. Do ní se naopak dostal Gasly.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:24:31,198 | 53 | 25 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +18,056 | 53 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +18,985 | 53 | 15 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +34,905 | 53 | 12 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +1:02,796 | 53 | 11 |
6. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +1:35,462 | 53 | 8 |
7. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 52 | 6 |
8. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 52 | 4 |
9.. | Lando Norris | McLaren | Renault | -1 kolo | 52 | 2 |
10. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | -1 kolo | 52 | 1 |
11. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | -1 kolo | 52 | 0 |
12. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 52 | 0 |
13. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 52 | 0 |
14. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 52 | 0 |
15. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 52 | 0 |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
18. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | -2 kola | 51 | 0 |
19. | George Russell | Williams | Mercedes | -2 kola | 51 | 0 |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | DNF | 44 | 0 |