Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pro a proti prodlouženému režimu parc fermé

Pro a proti prodlouženému režimu parc fermé

Méně práce pro mechaniky, více zábavy pro diváky?

Tvůrce pravidel F1 napadlo, že by bylo zajímavé zrušit "závody v nastavování", které začínají vždy prvním tréninkem a končí až posledním kolem kvalifikace, po kterém jsou všechny kvalifikované vozy dané pod dohled FIA. Správným nastavením vozu se dá udělat mnohé a větší týmy se zkušenějšími lidmi na okruhu i online v sídle týmu tyto závody lehce vyhrávají. Pokud některá z velkých stájí zakopne, diváci v neděli uvidí nečekaně slabou konkurenceschopnost obou jezdců. Logika říká, že čím méně nastavování, tím více překvapení pro diváky, kterých mají velké ceny posledních let výrazný deficit. Red Bull je, v podstatě, pro.

"Musíme to vyzkoušet a sledovat, jaký to bude mít dopad na náklady," míní Christian Horner. "Musíme si to ale dobře promyslet, abychom se vyhnuli nežádoucím vedlejším efektům. Možná namísto striktního parc fermé bychom měli mít možnost nastavovat pouze pružiny a náklony křídel. Pouze pár přesně pojmenovaných věcí. To se zdá být rozumným řešením."

Velké týmy mají postavené špičkové simulátory, na nichž jeden z testovacích jezdců zpravidla stráví noc z pátku na sobotu. Vozy týmů jako Mercedes a Ferrari pak nejednou do třetího tréninku nastoupí v podstatně lepší formě, než byly na konci druhého. Totu Wolffovi zákaz vůbec nepřipadá jako dobrý nápad.

"Nápad prodloužit režim parc fermé o pátek a celou sobotu se nám nezamlouvá," řekl šéf Mercedesu. "Neexistuje závodní série, která by týmům zakazovala během víkendu sáhnout na jejich vozy a já si nemyslím, že by tento experiment měla podstoupit formule 1, což je vrchol motorsportu.

Vedlo by to k mnohým penalizacím, kupříkladu vozů, které během víkendu havarovaly a potřebovaly velké opravy. Místo více vzrušujících závodů by byla výsledkem opatrnější jízda, tedy opak toho, čeho chceme dosáhnout.

Také bychom začali investovat více času a zdrojů do virtuálního světa. Vozy by byly častěji na dynamometrech, aby vydržely cokoli. Nedává to smysl."

O prodloužení nebo neprodloužení režimu parc fermé by se mělo rozhodnout během příštích měsíců, pravděpodobně s účinností od začátku roku 2021.