Porpoising bude zakázán od VC Francie
FIA si posvítí na flexibilní podlahu Red Bullu.
Snad by to ani nebyla F1, kdyby na pozadí velkých cen nezuřila válka o současná nebo budoucí technická pravidla, která jsou mimořádně dlouhá a komplikovaná a umožňující několik výkladů. Tématem číslo 1 se ještě před začátkem sezony stal porpoising. Ten se FIA nedávno rozhodla zakázat, jelikož ohrožuje zdraví jezdce nejen přímo, ubližováním jejich páteři, ale také odvádí jeho pozornost od řízení. Zároveň chce dát týmům nástroje, jak porpoising omezit. V čele znepřátelených táborů jsou Red Bull (který s porpoisingem problém nemá) a Mercedes (který vůli porpoisingu nejspíš přišel o možnost bojovat o titul), s Ferrari někde uprostřed.
Zákaz porpoisingu se Red Bullu prakticky nedotkne, jeho vůz jím netrpí, jenže jeho šéf má beztak obavy.
„Mluví o dost komplikovaném výpočtu, to je problém. Kromě toho, FIA takto získává větší vliv. Najednou nám může diktovat, jaké nastavení vozu smíme použít. Co přijde pak? Bude nám diktovat, která z našich zadních křídel musíme použít, nebo nám přesně nadiktuje vhodnou světlou výšku?“ obává se Christian Horner.
Mike Elliott přiznal, že podle nových pravidel by v Baku vůči Mercedesu určitě FIA zasáhla a neumožnila mu závodit s vozem s tak silným porpoisingem.
„Když se vrátíme k Baku, tak bychom určitě byli posouzeni jako nevyhovující. Už v Kanadě bychom ale ani nebyli posuzováni,“ řekl technický ředitel Mercedesu (ačkoli Toto Wolff se předtím snažil svět přesvědčit, že to vůbec nebyl porpoising).
Hlavní změna ale má přijít příští rok.
„Naším cílem je implementace pravidel, která v roce 2023 zásadně zmenší náchylnost vozů k aerodynamické oscilaci,“ řekl Nikolas Tombazis, šéf závodních sérií monopostů FIA.
Větší změny v aerodynamice by samozřejmě nevyhovovaly týmům s aktuálně nejrychlejšími vozy. Opět se ozval Red Bull.
"Myslím, že na změny pravidel pro příští rok je už pozdě," řekl Horner. „Náklady by byly obrovské. Nechtěně by změny mohly vést až k přechodu na jiný koncept vozu, pak by se velmi málo věcí dalo přenést mezi letošním a dalším vozem. Nejlepší cestou ke snižování nákladů i ke snižování rozdílů mezi vozy je stabilita. Takže zpráva je jasná, ne****e se do pravidel, nechte to být.“
Je tajemstvím vozu RB18 obcházení zkoušek tuhosti podlahy? Foto: Red Bull
Horner má možná i jiný důvod k nervozitě. FIA plánuje kromě porpoisingu dohlédnout i na tuhost podlahy, která se jí u některých vozů nezamlouvá. Může být tohle odpověď, ke které se FIA dopátrala při hledání původu vzniku porpoisingu u některých vozů a u jiných ne? Jsou některé podlahy nepovoleně flexibilní, proto méně náchylné k aerodynamické oscilaci?
"Myslím, že některé týmy zašly příliš daleko," řekl šéf Mercedesu, Toto Wolff. „Nikdo o tom netušil, dokud to FIA nezmínila na poradě technické komise. Mnoho týmů zůstalo zaskočeno, protože pravidla v této oblasti jsou jasná. Jak se může dát obhájit měkčí podlaha, než jaká je předepsána pravidly? Těžko i mluvit o překvapení, spíše to byl šok.“
Horner nařknutí z porušování pravidel popřel. FIA oznámila, že počínaje Velkou cenou Francie začne kontrolovat porpoising, ale zároveň vylepší metodiku testování tuhosti podlahy včetně prkna, které je tam také předepsáno technickými pravidly. Wolff mluvil i o ochranném prvku prkna, který má bránit jeho poškozování, ale který prý u vozů soupeřů "zázračně zmizí", jakmile narazí o asfalt nebo obrubník.
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Mercedes