Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Volba Ferrari je podle expertů Pirelli nejvýhodnější

Volba Ferrari je podle expertů Pirelli nejvýhodnější

VC Velké Británie – Pirelli před závodem

Při práci s pneumatikami čekala všechny týmy i jezdce velká proměna. Zatímco v předchozích závodech bylo velké horko, tentokrát teplota asfaltu klesla na polovinu! Kdo si s těmito podmínkami poradí nejlépe?

V kvalifikaci to byl jednoznačně Mercedes. Ačkoli v trénincích jeho jezdci nepodávali nijak přesvědčivé výkony, v rozhodujícím souboji s časem znovu předčili všechny soupeře. Už posedmé v této sezoně obsadili první řadu. Mezi sebou je dělilo pouhých šest tisícin vteřiny ve prospěch Valtteriho Bottase. Cenu Pirelli Pole Position převzal od zpěvačky Mabel (na úvodním snímku).

Fin vybojoval pole position na měkké sadě pneumatik. Stejně jako týmový kolega však bude startovat na střední směsi, na níž dosáhli nejlepších časů ve druhé fázi kvalifikace. Stejnou taktiku zvolil také Red Bull, zatímco všichni ostatní v první desítce vyrazí na měkké směsi. Ta by měla být teoreticky o sedm desetin vteřiny rychlejší.

Podle odborníků z Pirelli by v závodě na 52 kol měla být nejvýhodnější strategie dvou zastávek v boxu. Po startu na měkké směsi přezout po 13 kolech znovu na měkkou a po dalších 13 kolech na tvrdou směs. Druhou nejrychlejší variantou je start na střední směsi, po 15 kolech přezutí na měkkou a po 13 kolech na tvrdou. Absolvovat závod s jedinou zastávkou se asi nikomu nepodaří.

Tolik teorie. V minulých závodech jsme však byli svědky toho, že se našlo pár úspěšnějších modifikací. K vítězství však nejspíš povede jedna ze zmíněných dvou variant.

Charles Leclerc startuje ze třetí pozice na měkké sadě a na prvních metrech by tedy mohl mít jistou výhodu v lepší přilnavosti. Otázkou je, zda ji přes blok mercedesů dokáže využít. Rychlost má dostatečnou, vždyť v kvalifikaci byl jen o 79 tisícin vteřiny pomalejší než vítěz. V závodním režimu však ferrari zpravidla mercedesům nestačí. 

Trojici Lewis Hamilton, Valtteri Bottas a Charles Leclerc dělilo v kvalifikaci jen 79 tisícin vteřiny

Teplota bude nadále velmi nízká, očekává se kolem 20 °C a asfaltu 34 °C. Ráno dokonce spadlo pár kapek deště. Nový asfalt se rychle mění, okruh je stále rychlejší. Jezdci si pochvalují větší přilnavost, ale na několika místech je trať stále velmi hrbolatá. Zajímavé je, že v první desítce na startu budou stát dva letošní nováčci: Alexander Albon (Toro Rosso) a Lando Norris (McLaren).

Stejně jako minule v Rakousku budeme mezi špičkovými týmy svědky odlišných strategií. To by mělo přispět k zajímavým momentům po startu i v úvodních kolech. Strategie dvou zastávek je jednoznačně nejvýhodnější, ale existuje řada proměnných. Bude hodně záležet na tom, jak budou jezdci se svými pneumatikami zacházet. Jejich opotřebení může změnit načasování zastávek. Velkou roli může sehrát i počasí, takže musíme být připraveni na všechno. Vzhledem k tomu, že rozdíly v časech na kolo jsou velmi těsné a závodní tempo mezi předními týmy bude pravděpodobně podobné, můžeme očekávat velmi vyrovnaný závod,“ předpovídal Mario Isola, šéf Pirelli pro F1 a automobilové závody.

Podívejme se, jaké pneumatiky mají jednotliví jezdci k dispozici.