Před VC Mexika 2019
Osmnáctá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Po problémech s hurikánem se F1 vrátila do klidnější oblasti. V Mexiku se pojede jubilejní dvacátá velké cena a všechny se uskutečnily v hlavním městě Mexico City. O zajímavé závody tady nebývá nouze.
Jisté je, že oba tituly si z letošní sezony odnese Mercedes. Mezi jezdci však musí Lewis Hamilton teoretický předpoklad potvrdit v praxi. Musel by totiž získat o 14 bodů víc než kolega Valtteri Bottas. Pokud vyhraje, soupeř by nesměl dojet lépe než pátý. Možné to je, v posledních sedmi závodech se to stalo třikrát.
Průběžné pořadí má po 17 závodech podobu: Lewis Hamilton 338 bodů, Valtteri Bottas 274, Charles Leclerc 223, Max Verstappen 212, Sebastian Vettel 212, Carlos Sainz 76, Pierre Gasly 75, Alexander Albon 64, Sergio Pérez 37, Lando Norris 35, Daniil Kvjat 34, Daniel Ricciardo 34, Nico Hülkenberg 34, Kimi Räikkönen 31, Lance Stroll 21, Kevin Magnussen 20...
Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes se ziskem 612 bodů, Ferrari má 435, Red Bull 323, McLaren 111, Renault 68, Toro Rosso 62, Racing Point 58, Alfa Romeo 35, Haas 28 a Williams 1.
Historie okruhu
VC Mexika se dosud uskutečnila 18krát a pokaždé v hlavním městě Mexico City. Historie závodu zařazeného do mistrovství světa sahá do roku 1963, rok předtím byl okruh slavnostně otevřen. Premiéru zde vyhrál Jim Clark ve voze Lotus Climax. V úvodních třech ročnících získal vždy pole position, ale v prvních čtyřech letech vyhrál pokaždé někdo jiný.
Okruh je pojmenovaný po bratrech Rodríguezových. Starší Pedro Rodríguez de la Vega absolvoval 54 velkých cen a dvě z nich vyhrál ve vozech Cooper a BRM. Zahynul ve 31 letech v závodech sportovních vozů za volantem Ferrari. O dva roky mladší Ricardo jel pouhých pět závodů ve Ferrari.
Trať kombinuje rychlé a zatáčkovité části. Podle údajů firmy Brembo se jedná o nejnáročnější okruh na brzdy.
Specifická je zejména nadmořská výška 2286 metrů nad mořem! Nastavení pohonných jednotek je proto obtížnější než jinde.
V důsledku události, kdy v roce 1970 dráhu zaplavil nekontrolovaný dav, se velké ceny v tomto dějišti již nekonaly. Od té doby Mexičané nechali okruh upravit mimo jiné s důrazem na bezpečnost. V roce 1986 se F1 do Mexico City vrátila, ale jen na sedm ročníků, v nichž vyhrálo pět různých jezdců. Dráha (zkrácená z 5000 na 4421 metrů) však zůstávala dlouhá léta velmi hrbolatá a ve špatném stavu. Z těchto důvodů Mezinárodní federace automobilového sportu (FISA) velkou cenu Mexika z kalendáře vyškrtla.
O závody F1 je v Mexiku mezi diváky obrovský zájem
Po zcela zásadních úpravách se v roce 2015 závod na okruhu bratří Rodríguezových do kalendáře F1 znovu vrátil, na trať dlouhou 4304 metrů. V posledních čtyřech sezonách zde zvítězili Nico Rosberg, Lewis Hamilton a dvakrát Max Verstappen.
Nejúspěšnější v historii VC Mexika je čtveřice jezdců se dvěma triumfy: Jim Clark, Nigel Mansell, Alain Prost a Max Verstappen. Mezi týmy jsou v čele Lotus, McLaren a Williams se třemi vítěznými závody.
Pole position získal čtyřikrát Jim Clark, třikrát Ayrton Senna, dvakrát Nigel Mansell a ostatní jen jednou. V posledních osmi ročnících stál v čele startu pokaždé někdo jiný: Daniel Ricciardo (2018), Sebastian Vettel (2017), Lewis Hamilton (2016), Nico Rosberg (2015), Nigel Mansell (1992), Riccardo Patrese (1991), Gerhard Berger (1990) a Ayrton Senna (1989).
Držitelem traťového rekordu je Valtteri Bottas (Mercedes) časem 1:18,741 (196,777 km/h) z roku 2018. Dosud nejlepšího času dosáhl Daniel Ricciardo v kvalifikaci na loňskou velkou cenu výkonem 1:14,759 (207,258 km/h).
Klíčová místa
Pro okruh v Mexico City je typická jeho nadmořská výška. S více než 2200 metry nad mořem je položený mnohem výš než Interlagos v Brazílii nebo Red Bull Ring v Rakousku. Nízký atmosférický tlak snižuje přítlak a odpor vzduchu. Efektivní přítlak je výrazně pod úrovněmi běžnými v Monze a maximální rychlosti jsou nejvyšší v roce. Přilnavost je nízká a účinnost všech chladicích prvků na voze je snížena. Proto pro pohonnou jednotku a brzdy jsou na okruhu bratří Ricarda a Pedra Rodríguezů nezbytné specifické chladicí balíčky.
Kvůli vysoké nadmořské výšce zde firma Brembo důkladně prověřovala své brzdové systémy. Loni jel na této trati Kimi Räikkönen ve ferrari rychlostí až 362 km/h. Vliv na teplotu disků a třmenů může mít také vysoká teplota asfaltu. Vždyť během kvalifikace před dvěma lety se zvýšila až na 44 °C. Podle techniků Bremba okruh patří z hlediska brzd k těm úplně nejnáročnějším.
Brzdy se používají v deseti ze 17 zatáček. V první části tratě obzvlášť intenzivně vzhledem k tomu, že se na dvou rovinkách používá systém DRS. Během jednoho kola každý brzdí v průměru 15 vteřin, což je 20 % z celkové délky závodu. Charakter střední a závěrečné části přispívá ke snížení průměrného maximálního zpomalení, které nepřesahuje 3,3 G. To je jedna z nejnižších hodnot v seriálu mistrovství světa.
Energie vyprodukovaná při brzdění je však jedna z nejvyšších v sezoně: 258 kWh. Je to například dvojnásobek než v britském Silverstone. Tlak vyvinutý každým jezdcem na brzdový pedál je během celého závodu méně než 53 tun a to je hodnota průměrná.
Z deseti brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, zbývajících sedm je lehkých. Nejnáročnější je zatáčka na konci cílové rovinky. Auta k ní přijedou rychlostí až 362 km/h a zpomalují na 110 km/h na 145 metrech během 2,52 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 177 kg a jsou vystaveni maximálnímu zpomalení 5,4 G.
Náročná je i zatáčka č. 4, k níž jezdci rovněž přijíždějí po použití DRS. Z rychlosti 338 km/h brzdí na 105 km/h – na 114 metrech za 1,93 sekundy. Na jezdce působí 5,3 G a musejí vyvinout tlak 166 kg. Mezi zatáčkami 5 a 7 se však brzdy nikdy nepoužívají na více než 65 metrů. Žádný z těchto tří úseků nevyžaduje snížení rychlosti o více než 85 km/h.
Vzpomínka na rok 2018
Mexická velká cena se loni konala až po podniku v sousedních Spojených státech. Hamilton na ní přijížděl s náskokem 70 bodů na Vettela a bylo vysoce pravděpodobné, že se již zde stane s předstihem mistrem světa. Třetí Räikkönen ztrácel dalších 55 bodů.
V kvalifikaci dominovalo duo Red Bullu. Ricciardo si vyjel pole postion a Verstappen stál vedle něj v první řadě. Z druhého sledu začínali největší favorité Hamilton a Vettel. Na chvostu roštu se ocitl Gasly, který měnil motor i převodovku. O tři místa (ve skutečnosti pouze o dvě) zpět se stěhoval rovněž Grosjean, penalizovaný za prohřešek v předchozím závodě.
Ricciardo start nezvládl, ale Verstappen odrazil Hamiltonův nápor a dostal se do vedení. O pozici se zatím tvrdě prali Vettel s Bottasem, Räikkönen klesl dokonce až za Sainze. Bottas byl sice chvilku třetí, jenže se neudržel a navíc dostal malý ťukanec od Vettela.
Alonso se v první zatáčce nevešel na trať a došlo také k několika šťouchancům. Nejvíc je odnesli Ocon a Hartley, kteří hned zamířili do boxů pro pomoc. První však v 5. kole odstoupil Alonso v důsledku poškození vozu při najetí na trosky Oconova monopostu, zdemolovaného Hülkenbergem. Kvůli tomu celé pole nakrátko zpomalil virtuální safety car.
Verstappen získal postupně náskok přes tři vteřiny. Hamilton dostal od inženýra pokyn, aby nastavil úspornější variantu projíždění zatáček kvůli zvýšení životnosti pneumatik.
Po 10 kolech svítilo na monitorech pořadí Verstappen, Hamilton, Ricciardo, Vettel, Bottas, Räikkönen, Sainz, Hülkenberg, Leclerc, Ericsson, Pérez, Magnussen, Stroll, Vandoorne, Sirotkin, Grosjean, Hartley, Ocon a Gasly.
Už ve 12. kole měnili kola jako první zároveň Hamilton a Bottas. Hamilton klesl na páté a Bottas na osmé místo. O kolo později si pro stejnou sadu superměkkých gum dojel také Ricciardo a vrátil se za Hamiltona. V čele kroužila ferrari, protože i Verstappen absolvoval zastávku.
V 15. kole Verstappen využil nových pneumatik a zdolal Räikkönena. Vzápětí zajel nejrychlejší kolo. Ferrari stále setrvávalo na starém obutí, takže v 18. kole Räikkönen neodolal útoku Hamiltona a Ricciarda. To už byl jasný impuls, aby Vettel i Räikkönen přezuli.
Max Verstappen vyhrál poslední dva ročníky VC Mexika a letos se pokusí o hattrick
Po dvaceti kolech měl Verstappen náskok přes osm vteřin. Za ním jeli Hamilton, Ricciardo, Vettel, Bottas, Räikkönen, Pérez (bez zastávky), Sainz, Hülkenberg, Magnussen, Leclerc, Grosjean, Hartley, Ocon, Gasly, Vandoorne, Stroll, Sirotkin a Ericsson.
Na druhé nejkratší dráze v seriálu bylo hodně těsno a špička neustále předjížděla opozdilce o celé kolo. Při jednom takovém manévru se Vettel poprvé pokusil o útok na Ricciarda. Ze závodu odstoupil Sainz a jeho auto stálo tak nešikovně, že byl na chvíli aktivován virtuální safety car. Ricciardo si mohl oddechnout.
Jenže když se potom přiblížili dalším pomalejším jezdcům Pérezovi a Leclerkovi, Vettel se schoval do vzdušného pytle a zaútočil na vnitřku zatáčky. Ricciardo raději nešel do ostrého střetu. Vettel tak mohl stíhat Hamiltona. Ve 36. kole na něj ztrácel dvě vteřiny.
O tři kola později se až příliš snadno před něj dostal. Od Verstappena jej dělilo propastných čtrnáct sekund, z nichž ovšem pravidelně ukrajoval pět desetin. Ve 40. kole se Hartley bočně srazil s Oconem, ale oba pokračovali. S poruchou převodovky zajel do boxů Pérez.
Od 46. kola se Hamilton bránil Ricciardovým nájezdům. Ve 48. kole Australan udeřil, Hamilton nedobrzdil do zatáčky a zabrousil daleko do únikové zóny.
Vettel a Hamilton si zajeli pro použité ultraměkké pneumatiky. Už jen jezdci tří špičkových týmů měli úplný počet kol, ostatní jedno ztráceli. Do cíle zbývalo pouhých 40 kilometrů, když se od zádě Ricciardova red bullu zakouřilo a po pár stovkách metrů auto zastavilo. Byl opět aktivován virtuální safety car.
Hamiltonovi stačilo čtvrté místo k zisku pátého primátu. Na stupně vítězů však na autodromu bratří Rodríguezů vystoupili jiní – vítěz Verstappen, druhý Vettel a třetí Räikkönen. Na dalších příčkách za staronovým šampionem se umístili Bottas, Hülkenberg, Leclerc, Vandoorne, Ericsson a Gasly.
VC Mexika
Okruh: Autódromo Hermanos Rodríguez
Místo: México City
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11963
- POČET KOL71
- DÉLKA OKRUHU4304 m
- DÉLKA ZÁVODU305,354 km
- REKORD OKRUHU1:18,741 (2018)
- DRŽITEL REKORDUValtteri Bottas
- Počet zatáček16
- Nadmořská výška2226,2 – 2229,0 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvelmi vysoké
- Spotřeba palivavysoká
25. - 27. října 2019
- První tréninkPÁ 17:00 – 18:30
- Druhý tréninkPÁ 21:00 – 22:30
- Třetí tréninkSO 17:00 – 18:00
- KvalifikaceSO 20:00 – 21:00
- ZávodNE 20:10 – 22:10
Vítězové VC Mexika
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer |
2017 | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
1992 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Riccardo Patrese | Williams | Renault | Riccardo Patrese | Williams | Renault |
1990 | Alain Prost | Ferrari | Ferrari | Gerhard Berger | McLaren | Honda |
1989 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Alain Prost | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1986 | Gerhard Berger | Benetton | BMW | Ayrton Senna | Lotus | Renault |
1970 | Jacky Ickx | Ferrari | Ferrari | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari |
1969 | Denny Hulme | McLaren | Ford Cosworth | Jack Brabham | Brabham | Ford Cosworth |
1968 | Graham Hill | Lotus | Ford Cosworth | Jo Siffert | Lotus | Ford Cosworth |
1967 | Jim Clark | Lotus | Ford Cosworth | Jim Clark | Lotus | Ford Cosworth |
1966 | John Surtees | Cooper | Maserati | John Surtees | Cooper | Maserati |
1965 | Richie Ginther | Honda | Honda | Jim Clark | Lotus | Climax |
1964 | Dan Gurney | Brabham | Climax | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1963 | Jim Clark | Lotus | Climax | Jim Clark | Lotus | Climax |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 811,1 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 378,1 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 52 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 67 %
- Čas věnovaný brzdění 4) 20 %
- Počet řazení za kolo2) 46
- Největší tlak na brzdový pedál4) 177 kg v 1. zatáčce
- Největší přetížení4) 5,4 G v 1. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 356,4 km/h (Räikkönen)
- Max. rychlost v závodě5) 364,9 km/h (Ocon)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:14,759 (Ricciardo)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:18,741 (Bottas)
- Ideální čas na kolo2) 1:14,315
S1: 26,687, S2: 28,353, S3: 19,275
- Vítězná strategie3) 2 zastávky ve 13. a 48. kole (Verstappen)
- Počet předjetí1) 14
- Počet předjetí s DRS1) 25
- Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 58 (Sirotkin)
- Nejdelší úsek na ultraměkkých pneu3) 39 (Ocon)
- Nejdelší úsek na hyperměkkých pneu3) 16 (Ericsson)
- Průměrná spotřeba2) 1,59 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 17,014 s
- Počet zastávek v boxech 29
- Počet vítězství z pole position 9x z 19 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2018)1) 50 %
- Pravděpodobnost deště (2015-2018)1) 0 %
- Průměrná teplota vzduchu (2015-2018)1) 20,6 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2015-2018)1) 43,5 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA