Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Po skvělé bitvě se korunovace zatím odkládá

Po skvělé bitvě se korunovace zatím odkládá

VC Mexika – závod

Závod měl svůj náboj díky nesprávnému předpokladu, že bude větší rozdíl v opotřebení pneumatik. Ferrari zkusilo dvě různé strategie, ale ani jedna nestačila na mistrovský výkon Hamiltona. Bottas se však díky třetímu místu nadále udržel ve hře o titul.

Nejrychlejší byl v kvalifikaci Verstappen, ale na pole position stál Leclerc. Zavinila to penalizace za nerespektování žlutých vlajek, která Nizozemce odsunula o tři místa. První řadu tedy obsadila obě ferrari a také kvarteto největších soupeřů startovalo na střední směsi pneumatik. Bottasovo auto mechanici kupodivu složili tak, že jezdec ani po tak velké havárii v kvalifikaci nebyl potrestán penalizací.

Leclerc před startem ještě potvrdil, že neexistuje žádná dohoda mezi jezdci Ferrari o tom, jak si počínat nebo dokonce jak spolupracovat po startu. Pokud tedy Vettel znovu využije vzduchový pytel za jeho zády, nebude povinen vrátit mu pozici zpět. VC Ruska se tedy opakovat neměla…

Teplota vzduchu byla 22,5 °C, asfaltu 38,1 °C, vlhkost byla 48,2 % a vítr o rychlosti 0,8 až 2,8 m/s. A hlavně bylo sucho. Takže podmínky téměř ideální – nebýt vysoké nadmořské výšky 2250 metrů nad mořem. Kromě Sainze, Norrise, Kvjata a Gaslyho na měkké směsi startovali všichni ostatní na střední.

Přes všechna prohlášení Ferrari po startu zavřelo závoru před nosem Hamiltona, Vettel mu nedal zadarmo ani metr a toho se snažil využít Verstappen. Postrkoval se s Hamiltonem, dvakrát do sebe ťukli a vzájemně se vystrčili mimo trať. Hamilton se propadl na páté a Verstappen až na osmé místo. Problémy při vzájemném souboji měla také trojice Räikkönen, Magnussen a Russell, naštěstí bez větších následků. 

Start zvládly vozy Ferrari skvěle, ale taktickou bitvu s Mercedesem potom nevyhrály

Hned v prvním kole byl aktivovaný virtuální safety car kvůli úlomkům v první zatáčce. Po jednom kole bylo uklizeno a pokračovalo se v zajímavém pořadí Leclerc, Vettel, Albon, Sainz, Hamilton, Norris, Bottas, Verstappen, Kvjat, Gasly, Pérez, Ricciardo, Hülkenberg, Stroll, Giovinazzi, Räikkönen, Magnussen, Kubica, Russell, Grosjean.

V 5. kole předjel Hamilton Sainze a Verstappen Bottase. Ani jim to zdánlivě nedalo mnoho práce. Ovšem vzápětí Verstappen ohlásil defekt pravé zadní pneumatiky, kterou si poškodil v souboji s Bottasem. Musel k mechanikům a klesl na poslední místo se ztrátou jedné minuty na vedoucího Leclerka.

Bottas si v 8. kole poradil se Sainzem a před sebou měl Hamiltona, ovšem téměř o sedm vteřin! Verstappen se připomněl nejrychlejším kolem, a to jel na tvrdé směsi pneumatik. Po souboji s Pérezem se vydal pro čerstvé gumy Kvjat, aby se zbavil měkké směsi.

Albon se jako klíště držel Vettela a jeho závodní tempo bylo obdivuhodné. Ztrácel jen něco přes vteřinu a stejně daleko za zády měl Hamiltona. Všichni tři jezdili srovnatelné časy, nepatrně rychlejší byli jen Leclerc a Bottas.

Norris ve 13. kole měnil kola, ale přední bylo špatně upevněné. Na konci boxové uličky zastavil a nechal se mechaniky odtlačit zpátky do boxu. Když bylo vše v pořádku, vydal se zpátky na trať. Samozřejmě na posledním místě a s kolem ztráty.

O kolo později si pro nové pneumatiky dojel Albon, ale po návratu ho předjel Sainz. V dalších zatáčkách spolu sváděli velký souboj a ztráceli čas. Se zastávkami se roztrhl pytel. Leclerc měnil kola v 15. kole a ve vedení kroužil Vettel. Němec zůstal na trati, ale byl pomalejší než Leclerc a Albon na nových gumách. Ale možná bylo důležitější, že stejně na tom byli i Hamilton a Bottas.

Leclerc převzal nejrychlejší kolo v závodě. Po 20 kolech bylo pořadí Vettel, Hamilton +1,9, Bottas +8,8, Leclerc +16,2, Albon +26,9, Pérez +34,0, Ricciardo +36,7… Zastávky však nadále míchaly pořadím a první trojice na ně stále čekala. Zdálo se, že se pokusí absolvovat závod s jedinou výměnou pneumatik.

Velké problémy při zastávce měl Giovinazzi, protože vyrazil, když pravé zadní kolo ještě nebylo připevněné. Nebyla to jeho chyba, ale závod měl ztracený. Verstappen se probíjel kupředu, i když jezdil i mimo trať a o Magnussena si urazil kus křídla.

Hamilton zastavil ve 24. kole a obul nejtvrdší směs. Vrátil se 7,5 vteřiny za Leclerkem a okamžitě nasadil ostré tempo. Do boxů byl povolán i Vettel, ale zůstal na trati. Neudělal dobře, protože byl výrazně pomalejší než Hamilton. Šampion dokonce na tvrdých gumách zajel nejrychlejší kolo v závodě! Dokázal být až o vteřinu rychlejší než Vettel, Bottas i Leclerc a časy mu byl nejblíž Albon. Tento stav však nebyl setrvalý. Závod dostal zajímavou zápletku.

Hamilton se do rádia svěřil s obavou, že zastavili příliš brzy. Ve 30. kole s velkou dávkou rizika Verstappen předjel Sainze a dostal se na desáté místo. V polovině závodu bylo pořadí Vettel, Bottas +4,7, Leclerc +10,6, Hamilton +17,8, Albon +23,7, Ricciardo +46,7, Stroll +54,4, Pérez +61,3, Kvjat +64,8, Verstappen +67,4, Hülkenberg +74,3, Sainz +81,8, Gasly +83,4. Ostatní už ztráceli nejméně jedno kolo. 

Max Verstappen musel litovat nešťastné kolize v úvodu závodu

Velké problémy měl Vettel, protože se dostal do tlačenice několika jezdců, kteří nijak nerespektovali modré vlajky. V té chvíli si jel pro čerstvé pneumatiky Bottas. Zastávka se mu podařila, navíc se nemusel proplétat mezi opozdilci. Jen o kolo později zastavil Vettel po 36 kolech na střední směsi. Vrátil se na trať 3,3 vteřiny před Bottasem, ale 15,3 vteřiny za vedoucím Leclerkem. Okamžitě zajel nejrychlejší kolo v závodě časem 1:19,817.

V popředí jsme byli svědky několika různých strategií. Prvního Leclerka i třetího Albona čekala zastávka. A čtvrtý Vettel ztrácel na druhého Hamiltona 5,5 vteřiny, ovšem na mnohem čerstvějších pneumatikách. Když se situace stabilizovala, nejlepší časy jezdil pátý Bottas a mírně se přibližoval Vettelovi.

Jeden z klíčových momentů nastal ve 43. kole. Leclerc si dojel pro novou sadu tvrdých pneumatik, ale zastávka se protáhla a Monačan hodně ztratil. Klesl daleko za Bottase se ztrátou více než deseti vteřin! Zastavil také Albon a vrátil se za Leclerkem.

Ve 45. kole Leclerc posunul nejrychlejší kolo na 1:19,527 a na vedoucího Hamiltona ztrácel ze čtvrté pozice 15 vteřin. Ve hře však byli ještě druhý Vettel a o něco rychlejší třetí Bottas. Zní to neuvěřitelně, ale nejrychlejším jezdcem v této fázi závodu byl pátý Albon!

Všichni jeli na tvrdé směsi pneumatik a rozdíl byl jen v jejich stáří. Ve 48. kole zajel Albon nejrychlejší kolo v závodě 1:19,325. Měl nejčerstvější gumy, Leclerc o kolo starší, Vettel o sedm, Bottas o osm a Hamilton o 21 kol. Mercedes mohl být klidnější, když zjistil, že Ricciardo absolvoval na tvrdé směsi ve slušném tempu 50 kol.

Nešťastník Norris po chybě týmu jako první odstoupil ze závodu. V 53. kole se Bottas poprvé dostal k Vettelovi na rozdíl jedné vteřiny a svitla mu šance využívat DRS. Leclerc posunul nejrychlejší kolo na 1:19,232. V 58. kole jela první čtveřice v rozmezí necelých sedmi vteřin.

V 62. kole Ricciardo uspěchal útok na sedmého Péreze, nedobrzdil a vyjel daleko do bezpečnostní zóny. Ani novější a měkčí pneumatiky mu nebyly nic platné. Pokud někdo očekával dramatickou zápletku vzhledem k rozdílnému stáří tvrdé směsi, asi byl zklamaný. Situace se stabilizovala, jako kdyby byla nezničitelná. Všichni jezdili přibližně stejné časy. A Hamilton ten svůj dokonce neustále zlepšoval. Teorie je prostě jenom teorie a ruce mistra ji mohou postavit na hlavu.

Žádné drama se v závěru nekonalo. Na prvních šesti pozicích dojeli největší favorité. Hamilton si dojel pro 83. vítězství navzdory tomu, že i on sám zpochybňoval správnost zvolené strategie. Degradace pneumatik nakonec nebyla tak velká, jak se předpokládalo.

Domácí Pérez potěšil fanoušky tím, že byl nejlepší ze zbytku světa. Udržel za zády dotírajícího Ricciarda. V posledním kole desátý Kvjat narazil zezadu do Hülkenberga a vystřelil ho přímo do bariéry. Na 10. místo tím postoupil Gasly, ale Rus si hlasitě řekl o penalizaci. Tu také promptně ve výši deseti sekund obdržel. 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:36,48,904 71 25
2. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari +1,766 71 18
3. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +3,553 71 15
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +6,368 71 13
5. Alexander Albon Red Bull Honda +21,399 71 10
6. Max Verstappen Red Bull Honda +1:08,807 71 8
7. Sergio Pérez Racing Point Mercedes +1:13,819 71 6
8. Daniel Ricciardo Renault Renault +1:14,924 71 4
9.. Pierre Gasly Toro Rosso Honda - 1 kolo 70 2
10. Nico Hülkenberg Renault Renault - 1 kolo 70 1
11. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda - 1 kolo 70 0
12. Lance Stroll Racing Point Mercedes - 1 kolo 70 0
13. Carlos Sainz McLaren Renault - 1 kolo 70 0
14. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari - 1 kolo 70 0
15. Kevin Magnussen Haas Ferrari - 1 kolo 70 0
16. George Russell Williams Mercedes - 2 kola 69 0
17. Romain Grosjean Haas Ferrari - 2 kola 69 0
18. Robert Kubica Williams Mercedes - 2 kola 69 0
  Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari DNF 58 0
  Lando Norris McLaren Renault DNF 48 0