Před VC Abú Zabí 2019
Jednadvacátá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Čeká nás loučení. Jubilejní 70. ročník MS F1 bude stejně jako v posledních pěti letech končit na okruhu Yas Marina u Abú Zabí. Souboj v Brazílii však dokázal, že se nemusíme obávat ztráty motivace i u těch nejlepších jezdců.
Průběžné pořadí má po 20 závodech podobu: Lewis Hamilton 387 bodů, Valtteri Bottas 314, Max Verstappen 260, Charles Leclerc 249, Sebastian Vettel 230, Pierre Gasly 95, Carlos Sainz 95, Alexander Albon 84, Daniel Ricciardo 54, Sergio Pérez 46, Lando Norris 45, Kimi Räikkönen 43, Nico Hülkenberg 37, Daniil Kvjat 35, Lance Stroll 21, Kevin Magnussen 20...
Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes se ziskem 701 bodů. Ferrari jich má 479, Red Bull 391, McLaren 140, Renault 91, Toro Rosso 83, Racing Point 67, Alfa Romeo 57, Haas 28 a Williams 1.
Historie okruhu
V jednom z arabských emirátů vyrostla luxusní trať Yas Marina, která splňuje nejnáročnější požadavky na moderní autodrom. Navíc hned při premiéře dostala výsadu uzavírat celý seriál. Autorem originálních plánů je Philippe Gurdjian, ale okruh se stavěl ve spolupráci s velezkušeným Hermannem Tilkem. Trať měří 5554 metrů a její ideální linie 5491 metrů.
A čím je autodrom mezi ostatními unikátní? Třeba hotelem Yas Marina, který je jediným na světě, jímž vozy F1 přímo projíždějí. Nabídnou tím unikátní příležitost ke sledování ubytovaným velmi vzácným hostům. Každopádně se Yas Marina Circuit stal nejmodernějším okruhem světa. A návštěvníkům nabízí nevídanou směsici tradiční arabské kultury a pohostinnosti se zážitky z dění na trati.
Hned úvodní ročník v roce 2009 nadchl diváky po celém světě
Na ostrově Yas, při dálnici z Abú Zabí do Dubaje, následně vznikl pohádkový areál. Z písku tady vyrostl supermoderní závodní okruh, jehož součástí je luxusní hotel. Přímo za jednou z tribun pak stojí gigantické obchodní středisko, tematické parky Ferrari World a Warner Brothers, tři golfová hřiště, jezdecké centrum a čtyři hřiště pro polo, obchodní centra a aquapark a množství dalších hotelů. Realizace projektu Yas Marina celkem spolykala přes čtyřicet miliard dolarů! Hotel Yas se v noci třpytí jako mnohobarevný klenot, a to díky 4800 střešním panelům, které mění barvy – ze stříbrné na safírovou a pak ametystovou.
První ročník velké ceny F1 se zde uskutečnil v listopadu 2009. Pole position tehdy získal Lewis Hamilton a zvítězil Sebastian Vettel. Tedy stejní jezdci, kteří patří k favoritům i tentokrát. Celkem zde Lewis Hamilton vyhrál čtyřikrát, Sebastian Vettel třikrát, Kimi Räikkönen, Nico Rosberg a Valtteri Bottas jednou.
Yas Marina je momentálně jediným okruhem, na němž se nejrychlejší kolo z prvního ročníku dodnes nepřekonalo! V roce 2009 dosáhl Sebastian Vettel času 1:40,279 (199,388 km/h), předloni Valtteri Bottas 1:40,650 (198,653 km/h) a loni Sebastian Vettel 1:40,867 (198,225 km/h). Letos rekord s největší pravděpodobností konečně padne.
Držitelem nejlepšího času je Lewis Hamilton z loňské kvalifikace, v níž dosáhl času 1:34,794 (210,925 km/h).
VC Abú Zabí je sice většinou posledním závodem, ale o titulu bývá zpravidla rozhodnuto. Naposled byl ve hře v roce 2016, ale Nikovi Rosbergovi k jeho zisku stačilo dojet za zády Lewise Hamiltona. To v roce 2010 to bylo něco úplně jiného. O titul bojovali Sebastian Vettel a Fernando Alonso, který po zastávce v boxu v 16. kole uvízl za Vitalijem Petrovem a do konce závodu v 55. kole ho nedokázal předjet!
A to je také největší slabina okruhu. Téměř se na něm nedá předjíždět. Díky tomu většina jezdců včas pochopí, že pokoušet se o útoky je zbytečné a ke kolizím dochází jen naprosto výjimečně. Zisk pole position je naprosto klíčový. V posledních čtyřech letech vyhrál vždy jezdec z čela startovního roštu.
Klíčová místa
První část tratě je velmi rychlá se dvěma rovinkami, na nichž se používá DRS. Poté, počínaje zatáčkou 12, se zvyšuje počet ostřejších oblouků, což vozům brání dosáhnout rychlosti 300 km/h ve zbývající pasáži okruhu.
Závod začíná v 17:10 místního času za denního světla. Už o 20 minut později slunce zapadne a posledních 75 minut je trať osvětlena jen uměle. Kvůli západu slunce může dojít k dramatickému poklesu teploty o 10 až 15 °C, což snižuje přilnavost a má za následek nestabilní brzdný účinek. Rozhodně to má vliv na opotřebení třecího materiálu.
Podle techniků firmy Brembo se jedná o jednu z nejnáročnějších tratí pro brzdy v celém mistrovství světa.
Míst k předjíždění je minimum, ale snad budeme přesto svědky zajímavé podívané
Přestože je na trati 21 zatáček, brzdy se používají pouze 11krát v každém kole. Pouze městský okruh v Singapuru má více brzdných bodů. Brzdy se používají 18,5 vteřiny v každém kole, což znamená 17 minut v průběhu závodu a 19 % velké ceny.
Průměrné největší zpomalení je 3,7 G, ale v první polovině okruhu překračuje 4,6 G. Energie vyprodukovaná při brzdění je 242 kWh, což je podobné jako na Hungaroringu. Tlak vyvinutý každým jezdcem na brzdový pedál je během celého závodu 53,5 tuny.
Z 11 brzdných úseků jsou čtyři klasifikovány jako vysoce náročné, jeden střední a dva lehké. Nejnáročnější je zatáčka číslo 8. Auta k ní přijedou rychlostí 338 km/h a zpomalují na 83 km/h na 125 metrech během 2,57 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 186 kg a jsou vystaveni maximálnímu zpomalení 5,6 G.
Náročná je i zatáčka 11 za druhou zónou DRS. Na 124 metrech za 2,38 vteřiny jezdci zpomalují z 328 km/h na 105 km/h.
Vzpomínka na rok 2018
Mistr světa byl už dávno znám, a tak se pozornost soustředila na Alonsovo loučení. Kvůli němu vyjel McLaren poprvé od VC Portugalska 1986 ve speciálním lakování.
Již nedostižný Hamilton vedl jezdeckou klasifikaci o 81 bodů před Vettelem a o 132 před Räikkönenem. Také Mercedes měl Pohár konstruktérů v kapse, protože Ferrari na něj před závodem ztrácelo 67 bodů.
Kvalifikaci ovládl Hamilton. Další stání na roštu obsadili Bottas, Vettel, Räikkönen, Ricciardo a Verstappen.
V první zatáčce se několik vozů nevešlo na trať, ale všichni pokračovali. Ještě během úvodního kola však o sebe dva monoposty škrtly a Hülkenbergův renault dělal kotrmelce. Zarazil se o bariéru koly vzhůru a jezdec se nemohl dostat ven. Navíc hlásil, že auto začalo hořet.
Na okruh byl vyslán safety car. Za ním kroužili Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Leclerc, Ricciardo, Grosjean, Ocon, po nevydařeném startu Verstappen, Pérez, Sainz, Ericsson, Gasly, Alonso, Stroll, Magnussen, Vandoorne, Sirotkin a Hartley. Ten si dojel pro nové přední křídlo a zároveň obul superměkké pneumatiky.
Po čtyřech kolech se znovu závodilo. Po restartu k žádné změně nedošlo. Verstappen sice předjel Ocona, ale ten mu to hned vrátil. O kolo později Nizozemec znovu ostře útočil a několikrát si se svým sokem vyměnil pozici. Hartley narazil bokem do bariéry, ale pokračoval v jízdě.
V 7. kole na cílové rovince s poruchou zastavil Räikkönen. Soupeře zpomalil virtuální safety car a Hamilton toho využil k výměně kol. Následovali ho Leclerc a Grosjean. Hamilton se vrátil až za Verstappena.
Nové pořadí mělo po 8 kolech podobu Bottas, Vettel, Ricciardo, Verstappen, Hamilton, Ocon, Pérez, Ericsson, Sainz, Gasly… Druhý Vettel mírně stahoval vedoucího Bottase a ještě rychleji se jim přibližoval Ricciardo. Vettel dvakrát nedobrzdil do zatáčky a ztráta se znovu natáhla. Sainzovi dalo hodně práce dostat se před Ericssona.
Na konci 15. kola Vettel vyměnil pneumatiky a klesl na šesté místo za Ocona. Rychle ho zdolal a před sebou měl Hamiltona. O kolo později reagoval Bottas a udržel se před Vettelem. Pro nové pneumatiky si dojel i Verstappen a vrátil se za Vettelem. Vytrvalý Ricciardo dál kroužil v čele na starších gumách. Před Hamiltonem měl ve 20. kole náskok šest vteřin.
Ve 24. kole začalo pršet, nicméně jezdci dál pokračovali na hladkých pneumatikách. Ve stejné době se výrazně zhoršily Ricciardovy časy. Ze závodu odpadl kvůli poruše Ericsson.
Vítězství z minulého ročníku bude obhajovat Lewis Hamilton
Déšť záhy ustal. Ve 33. kole se Ricciardo konečně vydal pro nové pneumatiky, pro nejtvrdší z dostupných směsí. Vrátil se na pátém místě se ztrátou 16,6 vteřiny na vedoucího Hamiltona. Před sebou měl týmového kolegu Verstappena.
Do cíle zbývalo dvacet kol. Ocon dostal trest pět sekund za získání časové výhody při opuštění dráhy v souboji s Vandoornem.
Vettel se podle očekávání probojoval před Bottase a s mankem 7,3 vteřiny se pustil do stíhání Hamiltona. Bottas si vezl na zádech Verstappena a zezadu se jim přibližoval Ricciardo. Ve 38. kole Verstappen zaútočil, trochu do sebe s Bottasem ťukli, ale pilot Red Bullu se dostal vpřed. Zakrátko se před druhý mercedes propracoval i Ricciardo. a Bottas si dojel pro čerstvé pneumatiky.
Ocon byl ve 46. kole stažen kvůli technickým problémům a zůstal stát na vjezdu do boxové uličky. Vzápětí se zakouřilo z Gaslyho vozu, který zanedlouho zastavil. Alonso jako dárek na odchodnou dostal pětisekundovou penalizaci za zkrácení trati. Za vítězným Hamiltonem brali body rovněž Vettel, Verstappen, Ricciardo, Bottas, Sainz, Leclerc, Pérez, Grosjean a Magnussen.
Abú Zabí
Okruh: Yas Marina Circuit
Místo: Abú Zabí
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12009
- POČET KOL55
- DÉLKA OKRUHU5554 m
- DÉLKA ZÁVODU305,355 km
- REKORD OKRUHU1:40,279 (2009)
- DRŽITEL REKORDUSebastian Vettel
- Počet zatáček21
- Nadmořská výška9,3 – 20,0 m
- Opotřebení pneumatikmalé
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
29. listopadu - 1. prosince 2019
- První tréninkPÁ 10:00 – 11:30
- Druhý tréninkPÁ 14:00 – 15:30
- Třetí tréninkSO 11:00 – 12:00
- KvalifikaceSO 14:00 – 15:00
- ZávodNE 14:10 – 16:10
Vítězové VC Abú Zabí na okruhu Yas Marina
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2012 | Kimi Räikkönen | Lotus | Renault | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2011 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 201 m
- Poloha pole position vpravo
- Délka uličky před boxy1) 358,4 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 60 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 73 %
- Čas věnovaný brzdění 4) 19 %
- Počet řazení za kolo2) 60
- Největší tlak na brzdový pedál4) 186 kg v 8. zatáčce
- Největší přetížení4) 5,6 G v 8. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 335,9 km/h (Leclerc)
- Max. rychlost v závodě5) 338,7 km/h (Vettel)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:34,794 (Hamilton)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:40,867 (Vettel)
- Ideální čas na kolo2) 1:34,465
S1: 16,681, S2: 40,521, S3: 37,263
- Vítězná strategie3) 1 zastávka v 7. kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 10
- Počet předjetí s DRS1) 22
- Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 53 (Hartley)
- Nejdelší úsek na ultraměkkých pneu3) 37 (Sainz)
- Nejdelší úsek na hyperměkkých pneu3) 18 (Ocon)
- Průměrná spotřeba2) 2,00 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 16,119 s
- Počet zastávek v boxech 18
- Počet vítězství z pole position 5x z 10 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2014-2018)1) 20 %
- Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 0 %
- Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 27,3 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 30,5 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA